Pécsi István: A cél, hogy mi legyünk Közép-Európa lóversenyközpontja
A Kincsem Nemzeti Kft. ügyvezető igazgatóját az elmúlt időszak sikereiről és a magyar lósport jövőjéről kérdeztük.
Reneszánszát éli a magyar lósport
1925 óta a Kincsem Park a magyar lósport egyik szimbóluma. A 2005-ben felújított, közel 90 hektáron elhelyezkedő lóverseny pálya - a világon egyedülálló módon - szinte a főváros közepén található. A nemzetközi és hazai versenyek, valamint a Derbyk mellett, számos kulturális programnak ad otthont a park: 2009-ben itt adott koncertet Magyarországon először Madonna a Sticky & Sweet Tour keretében, de azóta számos gasztro- és divatesemény állandó helyszíneként is szolgál a Kincsem Park.
Az intézmény ügyvezetői posztját 2014 óta Pécsi István tölti be, aki az utóbbi öt évben bebizonyította, hogy a park Budapest egyik népszerű kulturális találkozóhelye lehet, hiszen az év minden időszakában pezseg az élet az istállókban és azokon túl is. A lófanatikusként ismert igazgatót az elmúlt évek sikereiről és a jövőbeli tervekről kérdeztük.
Talán nem túlzok, ha azt állítom, hogy a Kincsem Park a hazai lovasélet egyik legnagyobb központja. 2014 óta igazgatja az intézmény sorsát, ami már nemcsak a lósportfanatikusok, hanem a lakosság körében is nagyon népszerű. Mi a titok, hogy sikerült ekkora reputációt elérni?
A kapcsolódásom a lóversenysporthoz és a Kincsem Parkhoz lényegesebben korábbi, mint a kinevezésem. 1994 óta dolgozom itt, mint lóverseny-kommentátor kezdtem, kereken 20 évvel ezelőtt pedig főállásban, PR és marketing igazgatói feladatokat láttam el. Bőven volt időm azon gondolkodni, hogyan lehetne jobban, eladhatóbban csinálni és más perspektívából megközelíteni a magyar lóversenyzést és a Kincsem Parkot. 2009-ben Lezsák Sándor vezetésével a Parlamentben felállt egy lovas munkacsoport, ami előkészítette a 2012-es Kincsem - Nemzeti Lovas Programot, így hivatali feladatommá vált az ügy. 2014 októberében lettem a park ügyvezetője, amióta a programban megfogalmazott alapcélok és elvek mentén végzem és alakítom a munkát. Az egyik legsarkalatosabb pont az volt, hogy a lóverseny divatot megteremtsük. Az elmúlt négy évben a kollégákkal azon dolgoztunk, hogy valóban tetten érhető legyen a sportágban a divat. Azt gondolom, ezen a téren nagy változás történt a korábbi évtizedekhez képest, rengeteg energiát és időt fordítottunk arra, hogy ennek az alapelvnek megfeleljünk.
Szokták mondani, hogy a magyar nép lóra termett. Hol tart jelenleg Magyarország a lósport tekintetében? Mik a célok?
A programban szerepel egy olyan törekvés, hogy a Kincsem Park Közép-Európa lóverseny központja legyen. Ezt nagyon sok szempontból sikerült az elmúlt négy évben elérni. Mind a két lóverseny szakágban - a galopp és az ügető esetében is - olyan minőségű és mennyiségű versenyek történnek nálunk, ami régiós szinten kiemelkedőként értékelhetünk. Az alapvető célkitűzés az, hogy meghatározóak legyünk a régióban. Azt tudni kell, hogy Közép- és Nyugat-Európa lóversenyzése sajnos a korábbi évtizedekben nagyon eltávolodott egymástól. Nagyon szép dolog, hogy van egy-két kiugró eredményünk, de az első lépés mindenképp az, hogy iskolát teremtsünk, legyünk egyfajta etalon a régióban. Olyan szakmai és gazdasági feltételeket szeretnénk teremteni mindkét szakágban, ami példaértékű lehet más országok számára. Fontosnak tartjuk emellett azt is, hogy megmutassuk, milyen kapcsolódó rendezvényeket lehet összekötni a lóversenysporttal. A kitartó munkával és a közönség nyitottságának köszönhetően ezt sok szempontból sikerült megvalósítani.
Sok fejlesztés valósult meg az utóbbi időszakban is a Kincsem Parkban és a tréningtelepen, Dunakeszi-Alagon. A versenyzés feltételei, a tréning- és versenypályák minősége is javult, valamint a fogadási lehetőségek is változtak. Nagy népszerűségnek örvend a Kincsem+ TUTI játék is. Hogy jött az ötlet, hogy fejlesszenek egy ilyen új, gépi játékot?
Az alapötlet az volt, hogy érdemes lenne behozni Magyarországra egy nagyobb, nemzetközi játékot. 2015 januárjában a Kincsem Parkban találkoztunk a francia Jérôme Carrus, akinek a nagyapja találta ki a totalizatőr típusú lóverseny-fogadást, ők találták ki Kincsem+ TUTI-t is ami szintén erre az elvre épült. A hazai forgalmazást a Szerencsejáték Zrt-vel összefogva hoztuk létre, hiszen nekik egy rendkívül kiterjedt és hűséges fogadási hálózatuk van, 4500 lottózóval országszerte. Rengetegen lottóznak, mivel óriási a bizalmi tőke náluk és így hitelesek az emberek szemében. A kiindulás így az volt, hogy az ő ügyfeleiknek kívánunk értékesíteni egy olyan típusú lóverseny játékot, amihez nem kell szakmai ismeret. Franciaországon kívül 19 ország használja ezt a modellt, amit mi együtt bevezettünk. Minden nap 20 ország játékosai adják össze a nyereményalapot, és a gépi formáját pontosan azért vezettük be, mert így a gép gondolkodik a játékos helyett, nem kell hozzá különösebb lóverseny-ismeret. A gép figyeli az európai játék menetét, favorit és kevésbé esélyes lovakat egyaránt belekever a mi tikettünkbe. Nagyon jó belépőjáték a többi lóversenyjátékhoz, mivel úgy tudja átélni az ember a lóverseny futamok izgalmát, hogy közben nem kell érteni a sportághoz.
A Magyar Derby mellett, több egyéb programmal, fesztiválokkal várja a szélesebb közönséget a park. Ezek mennyire népszerűek a látogatók körében?
Óriási sikerről számolhatok be, mert nagyon jók ilyen téren is az eredményeink. Az Ügetőszilveszter és a Food Truck Show évente kétszer hatalmas tömegeket vonz. Nemcsak régiós szinten, hanem még Nyugat-Európában is próbálják másolni a koncepciót. Megtörtént a generáció váltás, az idősek mellett, megjelentek a családok és a fiatalok is nálunk. Az 1960-as években, az Imperiál-korszakban, nagyon sok egyetemista kötelezte el magát a magyar lósport mellett, de utána sok generáció életéből kikopott ez a hobbi. A fogadók és a rajongók átlagéletkora egyre magasabb lett. A fesztiválokkal és a különböző kulturális eseményekkel sikerült áttörést elérnünk és újra meg tudtunk szólítani a fiatalabb korosztályt. Egy jelentősebb versenynapon kézzel foghatóan látjuk, hogy lényegesen csökkent a látogatóink átlagéletkora. Nagyon nagy sikerként könyveljük el, hogy lóversenyre járni divatos, trendi dologgá kezd válni Magyarországon. A világ rengetegen változott és ennek megfelelően a továbbiakban is speciális programokkal kötjük majd össze a lóversenyzést és a fogadást. Szeretnénk nemzetközi szinten ismertté tenni a Kincsem Parkot és a magyar lósportot, ezért idén az öttusa világbajnoksággal egy időben rendezzük meg a már jól ismert gasztro fesztiválunkat, a Food Truck Show-t, ami olyan szintre lép 2019-ben, amire a világon korábban még sehol nem volt példa.
A lovaglásról sokan úgy tartják, hogy férfias sport, bár egyre több női zsoké van jelen a versenyzők között. A nagymúltú brit lóversenyen, az ascoti derbin azonban régi tradíció, hogy egy napot kizárólag a hölgyeknek szentelnek. A Kincsemben volt már divatbemutató, de van esetleg további törekvésük arra, hogy a nők körében is népszerűsítsék a lóversenyzést, akár a sport, hobbi vagy a szórakozás szintjén?
Az nem titok, hogy a kommunikációnkban a női versenyzőinket intenzíven foglalkoztatjuk. A legjobb magyar női zsokékkal, Suták Csengével és Gönczi Rebekával folyamatosan találkozhat a közönség. A galopplovaglás valóban férfias sport, a világ top zsokéi még mindig férfiak, de maga a sportág és a hátország kezd elnőiesedni és sokkal több nő kötelezi el magát a lósport mellett mint férfi. A látogatók oldaláról a Derby és Divat Fesztivál kifejezetten a hölgyeket szólítja meg. Mi nem Lady's Day-t tartunk, hanem egy teljes hétvégét, ahol három napon át ismerkedhetnek a lovaglás nőies oldalával a hölgyek: a lósporttól a kalapdivatig. Nagyon jó fogadtatása volt ennek a kezdeményezésnek is, így ebben az évben sem mulasztjuk el megtartani június 28-30 között.
Film készül Kincsemről, a csodalóról, a tervek szerint mintegy 30-60 millió dollárból (6,5-13 milliárd forintból) megvalósuló alkotást 2015 tavaszán mutathatják be - hangzott el az előkészületekről tartott budapesti sajtótájékoztatón.