„Börtönbe zárva nagyon nehéz zenét szerezni”-interjú Závodi Gábor zenei producerrel
Závodi Gábor zeneszerző, zenekar vezető, zenei producer. Majdnem napra pontosan két éve Erkel Ferenc-díjas, negyedikként a könnyű zenészek közül. Viszont teljesen megérdemelten: 30 éve a magyar rock n’ roll állócsillaga.
FemHullám - beszélgetések Kraszkó Zitával
A FemHullám rovatában olyan emberekkel beszélgetek, akikkel már találkoztam vagy valamilyen közünk volt egymáshoz. Akikkel valaha útjelző táblái voltunk egymásnak - és az is lehet, hogy bár hálásan, de már rég elhaladtunk egymás mellett - vagy folyamatosan közös hullámhosszon rezgünk. Figyeljük egymást, sokat tudok róluk és az érdekel, kik is ők valójában. Biztosan másképpen kérdezek és talán másképpen válaszol az, akivel egy FemHullámhosszon vagyunk.
Őt láthattuk a zongoránál, a vírus előtti utolsó Arénás koncerten, Rúzsa Magdi mellett, de számos dalt írt Koncz Zsuzsának és még sokan másoknak. Ő hangszerelte az ikonikussá vált Tímár Péter-film: a Csinibaba filmzenéjét és az ő hangján szólalt meg a Táskarádió című dal, hogy csak néhányat említsünk fantasztikus munkái közül. Maradandót alkot. Az elmúlt években már úgy is elkezdték emlegetni, mint „a Závodi Marci apukája”, mert úgy tűnik a tehetség és a zenei pálya is apáról fiúra száll a családban. Mindezeken felül Závodi Gábor a legszebb magyar dalszövegek szerzője is. Most pedig éppen oktatófilmet forgat és persze mesél is nekünk mindarról, amit szerinte a dalokról tudni érdemes.
"Az éber álom hosszúra nyúlt, most indul, vagy most ér véget.
Eltűnt évek régi képeiből rád talál és összerak téged."
(Závodi Gábor: A holnap még vár ránk)
Nagy munkában vagy: zenei master class filmet forgatsz a stúdiódban, ahová úgy látom, most nem teheti be a lábát a család. Te vagy az operatőr, a rendező és a főszereplő is. Miért csak most vágtál bele?
Több lett a szabadidőm, így olyannal is tudok foglalkozni, amivel korábban nem, mert nem volt időm. Ilyen master class felvételeket én is sokat néztem és ha már egyszer úgy alakult, hogy belevágok, akkor igyekeztem minőséget létrehozni. Sokat lehet ebből tanulni, mert ma már a világ kinyílt. Régen egy szintetizátor hangszínt vagy akár egy zenei megoldást titkoltak, mert az az adott előadó specialitása volt, és a saját szakmai titkait mindenki féltette.
Te most milyen dalokon keresztül meséled el a szakmai titkaidat?
Átlagosan fél órás filmekben különböző dalokon keresztül: van közöttük saját szerzemény is, illetve Juliett Greco lemezének egy sanzonját dolgoztuk fel, amit annak idején Kulka János lemezére hangszereltem. Arról az albumról ez volt János kedvence. Hangok és stílusok lesz a sorozat címe.
Én úgy képzeltem, hogy a karantén alatt boldogan beleveted magad a zeneszerzésbe, sikerült?
Á, ez nem így működik! Ez a fajta tétlenség, amikor az ember a saját lakásába - mint egy börtönbe - be van zárva, nem arra inspirál, hogy zenét szerezzek. Azért mert éppen ráérek, azért nem csinálok zenét. A zeneíráshoz hangulat kell. A zeneírás maga az érzelem. Szerencsére nyáron csináltunk egy új Koncz Zsuzsi-lemezt amire írtam dalokat is és nagyon hálás vagyok neki és Bródy Jancsinak, aki ezt elkezdte, mert időnk volt rá és egy szuper lemezt csináltunk.
De ne ugorjunk ennyire előre, a Viki és a flört volt az első formációd. Te már ’87-ben Cannes-ban léptél fel a MIDEM-en, aztán jött a Yamaha Fesztivál Tokióban, majd Los Angeles és Las Vegas! Te már akkor menő voltál! – nevetünk.
Azt szoktam mondani, hogy mind az amatőr, mind a profi zenei pályám igazán leg leg leg módon indult. Életem első amatőr zenekari fellépése azon a pusztavacsi rock fesztiválon volt, amit rendőrök vertek szét és ahol 100 000 ember előtt álltam színpadra. Az első profi fellépésem pedig a Cannes-i fesztivál épületében volt 2500 – 3000 ember előtt, amit a tévé is közvetített. A MIDEM olyan volt, mint ma az Eurovíziós dalfesztivál. Ez egy durva fejesugrás volt, de én azt gondolom, hogy onnantól kezdődött az én profi karrierem.
Lapozz, a cikknek még nincs vége!