Így hatnak ránk a reklámok: 7 típus, amivel minden nap találkozunk
Azzal nem mondunk újdonságot, hogy a reklámok célja, hogy befolyásolják a fogyasztókat, vásárlókat. És hogyan is érik ezt el? Nos, valamilyen érzelmi reakciót váltanak ki, legyen az boldogság vagy a lemaradástól való félelem. Ebben a cikkben betekintést engedünk abba, hogyan is működnek a reklámok és hol, milyen körülmények között találkozhatunk velük a hétköznapjaink során.
A hirdetések és a pszichológia
A reklámok – legyenek azok reklámtáblák vagy közösségimédia-hirdetések – minden esetben valamilyen pszichológiai és vizuális eszközzel dolgoznak annak érdekében, hogy eljuttassanak egy üzenetet a fogyasztóhoz. Számos mondanivaló lehet, amit a cégek valamilyen hirdetési felületen szeretnének közölni és ezt többféle céllal teszik. Lehet az a márkahűség növelése, egy új termék vagy szolgáltatás bemutatása vagy éppen a vásárlásösztönzés. Viszont szinte minden esetben igaz, hogy úgy próbálják ezt elérni, hogy vagy racionális vagy emocionális hatáselemeket tartalmaznak.
A racionális hatáselemek közé tartoznak az adatok, az olyan fizikai és kézzelfogható paraméterek kiemelése, amelyek miatt megéri megvásárolni a terméket. Az emocionális elemek általában nem az észre, hanem a szívre hatnak, ilyenek a képek, a hangok, valamint az emlékek ébresztése is. Gyakran használnak boldogságot, vágyat, izgalmat vagy éppen szorongást kiváltó jeleneteket vagy történeteket, hogy az emberek könnyebben azonosuljanak a hirdetéssel és az üzenettel.
Ennek oka, hogy az érzelmi hatások erősítik a reklámokra való emlékezést és pozitív érzéseket keltenek a hirdetett termék, szolgáltatás vagy márka iránt. Mindezen pszichológiai eszközök összehangolása és alkalmazása segít a cégeknek abban, hogy a reklámok révén hatékonyan érjék el a célközönséget és ösztönözzék a vágyott cselekedeteket, például a vásárlás megvalósulását.
7 reklámtípus a hétköznapokból
Nap mint nap számos helyen találkozhatunk valamilyen promócióval. Gyakran fel sem tűnik, hogy elsétálunk egy reklámtábla mellett, végig nézünk egy hirdetést a videó előtt vagy meghallgatunk egyet két zeneszám között a rádióban. Most azonban bemutatjuk a 7 legtipikusabb olyan népszerűsítési eszközt, amivel egészen biztos összefuthatunk egy átlagos hétköznapon is.
Közösségimédia-hirdetések
A különböző közösségimédia-felületeken – például a Facebook, Instagram, YouTube – naponta több tucat hirdetéssel találkozhatunk. Mára nemcsak hogy fontos az itt történő megjelenés és hirdetés a cégek számára, de egyenesen elengedhetetlen is.
Online hirdetések
Az interneten számos formában találkozhatunk hirdetésekkel, ideértve a keresőmotorok reklámjait, a bannerhirdetéseket és a videóreklámokat egyaránt.
PPC-hirdetések
A PPC egy rövidítés, ami a Pay-Per-Click szóösszetételből ered. Ennek jelentése, hogy a keresőkben, például a Google-ben, megjelenő hirdetésekért csak akkor fizetnek, ha valaki rájuk kattint.
Televíziós reklámok
Bár a televízió kora mára leáldozóban van, a televízós reklámokkal még mindig nap mint nap találkozhatunk, akkor is, ha csak pár percre pillantunk oda a képernyőre.
Rádiós hirdetések
A rádiós reklámok közé tartoznak a rövid hangüzenetek és reklámok egyaránt, amelyeket a rádióadók sugároznak. Nem olyan széles a célközönsége, mint a fentebb említett felületeknek, de így is heti több milliós hallgatottsággal rendelkeznek.
Reklámtáblák
A reklámtáblák, amelyeket közterületeken és épületeken helyeznek el, látványos és vizuálisan hatásos módjai a reklámozásnak. Szintén napi szinten jelen vannak az életünkben amikor bevásárolni, munkába vagy akár színházba indulunk.
Szájreklám
Ez nem jelent mást, hogy az emberek ajánlják egymásnak a különböző termékeket, szolgáltatásokat. Legyen az egy baráti beszélgetés vagy tényleges ajánlás, az a szájreklám kategóriájába tartozik.
Mennyire tudatosan vásárolunk?
Amikor hirdetésekről, azok eszközeiről olvasunk, gyakran elgondolkodunk azon, hogy tudatos vásárlók vagyunk-e vagy éppen megyünk, amerre irányítanak minket. Hát, azt kell mondanunk, hogy mindenki befolyásolható. A legnagyobb marketingszakemberek is úgy nyilatkoznak, hogy nem lehet senki olyan szinten tudatos, hogy ne hasson rá így vagy úgy egy reklám.
Van, hogy szándékosan választjuk azt, amit láttunk a TV-ben, amiről hallottunk egy ismerősünktől. Viszont az is gyakori eset, hogy úgy választunk mondjuk egy sampont vagy tusfürdőt, hogy rémlik, valahol láttuk már, de már nem tudnánk visszaidézni, hol.
A reklámok célozzák a vágyakat is, így a vásárlók olyan döntéseket hoznak meg, amelyeket nem terveztek előre. Tökéletes példa lehet a bevásárlóközpontokban helyben sütött pékáruk esete. Hiszen mindannyian hallottuk már: soha ne menj éhesen vásárolni! Hiszen az, hogy a frissen sült péksütemények illata belengi az egész épületet, szintén egy két lábon járó reklámtábla, aminek köszönhetően könnyen a kosárba kerülhet egy fánk vagy kakaós csiga, amit nem is terveztünk megvásárolni.
Elmondható tehát, hogy a reklámoknak komoly hatása lehet az életünkre, ami lehet pozitív és negatív egyaránt. Az, hogy mi lesz a vége, csak tőlünk és a tudatosságunktól függ.