A magyar designer márka, amely mindent megad, amire a ruhatáradnak szüksége van - interjú a NUBU tervezőjével
A hazai tervezők is látják, hogy a divat átalakulóban van. Akár a Covidnak köszönhető a változás, akár nem, tény, hogy a kényelem átvette az uralmat az elegancia fölött, a letisztult, mindennel hordható, minimalista ruhadarabok hódítanak, közben pedig az aktuális közéleti történésekre is reagálni kell. Azért akad olyan magyar márka, amely tudja tartani a lépést - Garam Judittal, a NUBU designerével beszélgettünk.
FemDivat - a magyar tervezők blogja
Női magazinként a divat, mint téma mindig is rendkívül fontos volt a Femcafe.hu számára. Régóta nagy vágyunk, hogy a nemzetközi szinten is egyre népszerűbb és elismertebb magyar tervezőinket jobban megismertessük az olvasóinkkal. Ez a küldetése a FemDivatnak, mely arra hivatott, hogy bemutassa a hazai divatélet kiemelkedő és feltörekvő szereplőit egy valódi, őszinte, autentikus szűrőn keresztül, aminek keretében talán olyat is merünk kérdezni, amit más nem. A szerző: Huszár Bianka.
Magas minőség, elérhető ár - a NUBU
Azzal, hogy a Covid időszak alatt hosszú időre beszorultunk a lakásba, előtérbe került a kényelem az öltözködésben. Amikor a világ újra kinyitott, akkor viszont nem hoztuk vissza az eleganciát, továbbra is a komfortra helyezzük a hangsúlyt, a loungewear szettek tarolnak a fiatalok és az idősebbek körében is. A megváltozott helyzetre nyilván a hazai designer brandeknek is reagálniuk kellett, ami nem volt egyszerű. Szerencsére akad olyan márka, amely képes profi módon összeegyeztetni a laza stílust a sikkes megjelenéssel, ez a kettősség a NUBU összes kollekciójában megfigyelhető. A tervezőt, Garam Juditot kérdeztük aktuális projektekről, jövőbeli tervekről, a szakma jelenlegi állapotáról és az olimpiáról. Interjú.
Hogy telik a nyaratok, milyen aktuális projekten dolgoztok most?
Az olimpia, ami nagyon aktuális most. Ez lassan másfél éve húzódik, de még mindig zajlik. A paralimpikonok is ugyanezt a ruházatot kapják, ami rendhagyó, most először van ez így. A paralimpia szeptemberben lesz, az ő ruhaátadásuk a következő hetekben történik. Illetve az olimpiai kollekció mellett készítettünk egy szurkolóit is, ehhez kapcsolódóan a napokban forgattunk le egy fashion videót.
Őszre milyen terveitek vannak? Lesz Budapest Fashion Week idén?
Lesz, júliusban el is kezdjük az őszi kollekciót.
A márkára jellemző a letisztult stílus, a neutrális színek, a minimalizmus. Honnan inspirálódsz?
A fő inspiráció általában a kortárs művészet. Mindig van egy olyan kedvenc művészem, akit valami miatt elraktároztam magamban. Elsődlegesen a hazai képzőművészetből merítünk, de vannak a kollekciókra vetítve párhuzamos inspirációk is, a művészet mellett nagyon szeretem a keleti kultúrát. Kedvelem a japán tradicionális öltözékeket, nagyon szeretem a letisztult, minimalista formavilágot, amit akár az építészetből - belsőépítészetből - lehet meríteni. Tehát ami mai és előremutató.
Milyen típusú vásárlóra terveztek?
Mivel a márka egy kortárs típusú divatbrandnek minősül, azt látom, hogy széles a korosztály, aki szereti a NUBU-t. A tinik azért kedvelik, mert számukra nagyon mai, az idősebbek pedig azért, mert ők már egy sokkal letisztultabb ízlésvilággal rendelkeznek. A márka ikább egyfajta urbánus öltözködést részesít előnyben, illetve egy szabad öltözködési stílust ad, nem uniformizál. A divat ma már sokkal inkább szól a kényelemről, olyan ruházatról, ami alkalomtól független.
Mi is azt tapasztaljuk, hogy a divat átalakult - részben talán a Covidnak köszönhetően is, hiszen otthon ragadtunk, és előkerültek a loungewear szettek. Ti hogy látjátok ezt?
Nem tudom, hogy ez a Covidnak köszönhetőe-e, én már előtte is tapasztaltam az átalakulást. Sok évre visszanyúlik, hogy a funkcionális dolgok a ruhatárunk részévé váltak, és ezeket kombináljuk különböző stílusokban. A NUBU is használ sportuházati anyagokat, most ez az olimpiai kollekció is egy szerelem projekt ilyen szempontból. Sok olyan alapanyag lett beépítve az összeállításba, amit mi egyébként is használunk. A legújabb - Nude by NUBU - kollekciónk is már arról szól, hogy hangsúlyozzuk a hétköznapi viseletet, egy nagyon kényelmes, zömében természetes alapanyagokból készült, kedvező áron, a fiatalokat megszólító ruhákat alkottunk.
A márkára jellemző a magas minőség elérhető áron. Ez a szemlélet hosszútávon mennyire fenntartható?
Nagyon nehéz. Kis szériában gyártok, a mennyiség annyira kevés, hogy minden többszörösébe kerül. Nem érjük el azt az anyagmegrendelési limitet, hol már az ár alacsonyabb lenne. Viszont nagyon fontos a márka szemléletében, hogy a hazai közönséghez tudjunk szólni - itt élünk, itt zajlik a munkásságunk. Azért csináltuk a Nude by NUBU-t is, mert onnantól, hogy a brand megjelenik a nemzetközi piacon, nehéz az árakat tartani, ott több mint kétszeres áron kelnek el a ruháink. Reméljük, hogy ha Magyarországon javul az életszínvonal, akkor változhat a márka is árkategória szempontból, de egyelőre folyamatosan figyeljük a hazai viszonylatokat, és ennek megfelelően alakítjuk a dolgainkat.
Viseltem a ruháitokat, és az első, ami megfogott, hogy nagyon kényelmesek. Milyen anyagokkal dolgoztok, a fenntarthatóságot ti mennyire építettétek be?
A márkának nagyon fontos ez a könnyedség, a kényelem. Jómagam is mindig viselem a ruháinkat, így tapasztalatból tudom fejleszteni őket. A fenntarthatóság már régóta fontos a NUBU számára, sajnos az ilyen típusú anyagoknak több verziója még nem 100 százalékosan elérhető, ami nyilván befolyásolja a termékportfóliónkat, de ami van fenntartható materiál, azt használjuk. Most az olimpiai kollekcióba is több újrahasznosítható alapanyagot építettünk be. Ami lényeges, hogy mi egy hosszútávú designban gondolkozunk, ami abszolút a fenntarthatóság irányába viszi a vásárlói szemléletet. Egyik kollekció kapcsolódik a másikhoz, jól kiegészítik egymást.
Milyen terveitek vannak még az évre?
Nehéz ez a Covid időszak, nem igazán lehet tervezni, igyekszünk az aktuális történésekre gyorsan reagálni. Hosszútávon nehéz egy divatmárkának ilyen körülmények között, de reméljük a legjobbakat.