Virtuális valóság: így léphetsz be otthonról a Mátrixba!
Néhány évtizede még az is újdonságnak számított, hogy valósághű játékokat, interaktív kalandokat élhettünk meg a számítógépek monitorain és filmekbe, sorozatokba merülhettünk a tévék képernyőin. Ma már viszont akár részei is lehetünk a kalandnak, mintha tényleg a közepébe csöppentünk volna. Megmutatjuk, mi a virtuális valóság és ennek újabb változatai, és mi mindenre használhatod!
Talán mindenkinek mond valamit a Mátrix film világa, ahol egy jövőbeli technológia segítségével az emberek egy virtuális világba csöppennek, ahol valószerű környezetben sétálva, az ottani tárgyakkal kapcsolatba lépve egy másik világ illúziója várja őket. Ez és ehhez hasonló sci-fi művek inspirálták a már ma is elérhető virtuális valóság létrehozását, amely bárki számára elérhető.
Hogyan működik a VR?
A virtuális valóság (virtual reality, VR) az érzékszerveinket csapja be: monitorok és képernyők helyett a fejünkre helyezett headset apró kijelzői a térbeliség illúzióját keltik, ráadásul a fejmozdulatainkat érzékelő eszköz a nézetet is automatikusan változtatja. Sokkal több ez, mint a 3D-s mozik a színezett szemüvegekkel, ahol a térérzetnek csak illúzióját kapjuk: itt az elénk kerülő virtuális világ szinte teljesen valódinak tűnik, sokkal igazibbnak és hihetőbbnek, mintha csak egy sík felületen néznénk és egérrel vagy kontrollerrel kellene mozognunk benne.
Egy VR-re készült filmben például nem szorulunk a passzív néző szerepébe - képzeljük csak el, hogy egy kalandfilmet a főhős vagy a főgonosz felé fordulva is megnézhetünk, a csaták közben pedig szó szerint körülvennének a harcosok. Egy virtuális galériában úgy sétálhatunk végig a szobrok és képek között, hogy közben el sem mozdulunk a kanapénkról, a játékokban pedig elfelejthetjük a fix nézetet, miközben ugrálunk, kúszunk vagy lövünk.
Mire jó a virtuális valóság?
A virtuális valóság elsődleges célja a szórakoztatás volt, de mára jó néhány egyéb területen is hasznosnak bizonyul a technológia. A fent említett felhasználási módszerek, például a filmnézés, a virtuális világok meglátogatása vagy a játék leginkább a VR kategóriába tartozik. Ehhez többféle eszköz már ma is könnyen és elérhető áron beszerezhető.
Az eszközök egy részének használatához számítógép szükséges, ennek előnye az, hogy a számítási feladatokat nem a headset végzi, így ezek a modellek a legszebb, legnagyobb felbontású játékokat is képesek futtatni. Ilyen például a HTC Vive Pro 2, vagy a Sony játékkonzoljához kapcsolódó PlayStation VR2.
Akad jó néhány olyan modell is, amelyben beépítve találunk mindent a megjelenítéstől az alkalmazások futtatására alkalmas miniszámítógépig. A leghíresebb talán a Facebook és Instagram mögött álló Meta által gyártott Quest 2 és Quest 3.
Kiterjesztett valóság - a VR következő lépcsőfoka
A technológiában van még lehetőség bőven, ezt jól mutatja a kiterjesztett, illetve kevert valóság (AR vagy XR) megjelenése. Itt ugyanis a headsetekben már nem csak a virtuális világot láthatjuk, hanem akár a környező, valódi világot is, és ezek elemeit keverhetjük egymással. Elképzelhető például az, hogy a saját asztalunkon építünk egy számítógép által generált LEGO-épületet, vagy a saját konyhánkban látjuk vendégül egy másik városban tartózkodó ismerősünket, aki saját virtuális képmása vagy avatárja formájában támaszkodik a konyhapultra.
Az ilyen eszközök, mint például a nemrég megjelent, még csak limitáltan kapható Apple Vision Pro vagy a Microsoft HoloLens 2, olyan lehetőségeket is megnyitnak, amelyekkel a VR az eddigi felhasználási módokon túl is használhatóvá válik. Többek között orvosok tudnak úgy operálni, hogy tisztán látják a műtéti területet, de virtuális segédek mutatják meg számukra, mire figyeljenek. Kiváló oktatási segédeszköz lehet, hiszen akár segíthet megérteni egy autó működését úgy, hogy csak körbejárjuk, és a motorháztető felnyitása nélkül megtekinthetjük a főbb részeket.
Így válasszunk VR-eszközt
Ha szeretnénk mi is megtapasztalni a virtuális valóság élményeit, érdemes végiggondolni, pontosan mire is szeretnénk használni az új eszközt. Ha főként otthoni szórakozásra, játékokra és a filmnézés új szintjére vágyunk, egy hagyományos VR-eszköz az ideális választás. Amennyiben van hozzá erős számítógépünk, dönthetünk egy vezetékes eszköz mellett, de a leginkább felhasználóbarát egy Meta Quest vagy ahhoz hasonló "minden az egyben" modell.
A kiterjesztett valóságot használó eszközök száma még viszonylag csekély és az áruk is borsos, egész egyszerűen a technológia újszerűsége miatt. Ha azonban látunk fantáziát a területen - akár azért, mert valamilyen újszerű oktatási vagy egyéb megoldás fejlesztésén törjük a fejünket -, lassacskán Magyarországról is elérhetővé válnak az első komolyabb modellek.