Mit kell tudni a mai gumiabroncsokról?
Az autó karbantartása, fenntartása és bütykölése nem csak a férfiak privilégiuma. Egyre több olyan női tulajdonossal találkozhatunk, aki előszeretettel foglalkozik a jármű javításával, működtetésével, és nem ijed meg egy olajcserétől vagy az új gumiabroncs garnitúra kiválasztásától.
Van miből válogatni
Az új szett megtalálása azonban nemtől függetlenül is nagy kihívás lehet. Elég csak megnézni a Gumiflex személy gumiabroncs kínálatát, ahol rengeteg változattal találkozhatunk. Szerencsére a gyártók is gondoltak arra, hogy a vásárlóknak nagy szükségük van némi segítségre. Az abroncsok oldalfalán több jelöléssel is találkozhatunk. A legfontosabbak ezek közül a méretre vonatkozó paraméterek. Ott van például a 205/55 R16 jelölés, ahol az első szám, a 205 a futófelület szélességét mutatja meg milliméterben megadva.
A kisebb, kompakt járművek esetében ez a szám lehet 155-195 körüli, a nagyobb, erősebb járgányoknál az extra szélesség jobb tapadást biztosít, így elérhető a 225-335 milliméter közötti érték is. A perjel utáni szám a magasságot jelenti, de nem milliméterben kifejezve, hanem a szélességhez viszonyított arányt százalékban. Tehát a 205-nek az 55%-a, azaz 113 millimétert jelent.
Az R a gumiabroncs szerkezetére vonatkozik. Itt két jelöléssel fogunk általában találkozni: radiál (R) és diagonál (D). Előbbi a legelterjedtebb, nevét pedig arról kapta, hogy a szerkezetet erősítő szövetrétegek sugár irányba helyezkednek el a forgástengelyhez viszonyítva. A diagonált a régebbi járművek esetén használták.
Az utolsó szám a keréktárcsa-átmérő, amit colban adnak meg. Ez azért fontos, hogy pontosan tudjuk, mekkora átmérőjű felnire illeszkedik a gumiabroncs. Az abroncs oldalfalán és/vagy a termék nevében sokszor szerepel még a sebességindex, ami a megengedett sebességet határozza meg. A gumi terhelési indexét az LI (Load Index) felirat jelöli. Megmutatja, hogy hány kilogrammig terhelhető az adott gumiabroncs.
A profilmélység az egyik legfontosabb paraméter
Ha új gumiabroncsot választunk, általában a profilmélységet nem feltétlenül kell ellenőrizni, mivel még egy métert sem tettek meg az adott garnitúrával. A vezetés biztonsága múlik azon, hogy mekkora a barázdamélysége a mintázatnak.
Használt termékeknél már mindenképpen ellenőrizni kell, hogy a megfelelő tartományban van-e az érték, illetve ebből következtetni tudunk arra is, hogy mennyi ideig tudjuk még használni a megvásárolni kívánt gumikat. A törvényileg előírt minimum profilmélység 1,6 milliméter. Egy új nyári abroncsnál ez 6-8 milliméter, télinél 7,5-9 mm.
Fontos a DOT szám?
A gumiabroncsokon láthatunk olyan paramétereket is, amelyek nem feltétlenül fontosak a vásárlás során. Ilyen a DOT szám is, ami megmutatja, hogy mikor gyártották az adott abroncsot. Nem kell aggódni, kereskedőnél biztosan nem fogunk olyannal találkozni, aminek lejárt a szavatossága.