#filternélkül – „Túlféltett kisgyerek voltam” – Ismerd meg Trunk Tomit!
Több nyelven beszél, korosztályos élsportoló, tízezrek követik a közösségi médiában és hazánk egyik legnagyobb koponyája, ha sneaker témáról van szó. A #filternélkül keretében ezúttal sok magyar kamasz példaképével beszélgettünk.
#filternélkül - Interjúsorozat Magyarország legmenőbb influencereivel
Véleményvezérek, akiket százezrek követnek. Divatos ruhák, luxuskozemtikumok, drága éttermek és lélegzetelállító utazások - dolgok, amelyekről a legtöbben csak álmodozunk. Igazán jó influencernek lenni azonban nem olyan könnyű, mint amilyennek elsőre tűnik. Új sorozatunkban hazánk leghíresebb vloggereit, youtubereit és Instagram modelljeit kérdezzük arról, mi a valóság, amit a filterek elrejtenek.
Aki kérdez: Lakatos Melinda
Egy cipőben a videóssal
A kamasz srác nagyon sok színes surranóval, elképesztő sítudással és olyan beszélőkével, amit sokat tapasztalt kommunikációs trénerek is megirigyelhetnének. Egy mondatban talán így lehetne jellemezni DABLTY-t, azaz Trunk Tomit, a magyar YouTube egyik legnagyobb fiatal egyéniségét. Bár még csak 15 éves, már megírta élete első könyvét - aminek épp német verzióján dolgozik -, vállalatoknál tart előadásokat a Z generációról és Magyar Bajnok alpesi síelő. Egy igazán sokoldalú tehetség, akit a hazai TEDx-konferencia is meghívott előadói közé, valamint olyan jó ügyek mellé is szívesen áll, mint a Cartoon Network cyber bulling elleni kampánya, melynek nagykövete lett. Írhatnám, hogy előtte áll az élet, de valójában ő áll az élet előtt, ráadásul nem is akárhogyan: figyel, inspirálódik és tervez.
Tomi olyan tudatossággal építi karrierjét és jövőjét, amire hamar felfigyeltek a világmárkák magyar képviselői. A fő célja továbbra is az, hogy önkifejezésre használja a közösségi médiát. Tanulmányai mellett rengeteget olvas - többek között inspiráló nemzetközi személyiségektől is -, és a pályaválasztáson gondolkodik. De hogy hogyan fér meg életében az élsport, az Oxfordi Egyetemi tervek és a videózás, azt tőle kérdeztük meg.
Interjú Trunk Tomival
A cipőszenvedélyed kapcsán ismertünk meg, de ennél sokkal szerteágazóbb az érdeklődésed, amire mások is felfigyeltek. Mi volt a kezdeti célod a videóiddal?
Az új, digitális világban szinte bármilyen életkorban és témában alkothatnak az emberek. Nálam mégis úgy alakult, hogy először könyvet írtam, tehát nem volt tipikus a kezdés videózáshoz. A legnagyobb szenvedélyem valóban a sportcipők, a sneakerkultúra, és ebből fejlődött ki az érdeklődésem a generációnkat érintő sok érdekes történés és vélemény iránt, amik gyakran persze a fogyasztói társadalommal függenek össze. Úgy gondoltam, hogy érdemes erről is beszélni. Egyébként ebben a hónapban lesz az egy éves évfordulója annak, hogy kikerült az első videó a YouTube csatornámra. A célom az ismeretterjesztés volt, mert nagyon érdekes, ahogyan ez az egész kultúra vagy szubkultúra kifejlődött. A ’80-as években a kosárlabda, futás és a hip-hop zene fő kiegészítője volt, majd a sportpályákról hirtelen kikerült az utcákra. A gumitalp egyébként már több mint 100 éves innováció, aminek hatására elkezdtek a cipők surranni, ezért nevezzük mi Magyarországon surranónak ezeket a sportcipőket. Eszméletlen méretű közösség alakult ki a cipők kapcsán, amire senki sem számított, teljesen felforgatta a globális piacot. Ez a sztori engem nagyon megfogott, és főleg német YouTube videók kapcsán merültem el mélyebben a témában.
Olvastam rólad, hogy jól beszélsz németül, osztrák iskolába is jársz. Előtte honnan tettél szert a nyelvtudásodra?
Hatalmas szerencsém volt, mert már egy magyar állami általános iskolában Magyarország és egy németországi tartomány tantervét egyszerre sajátítottuk el első osztálytól kezdve. Amíg mások délig voltak suliban, nekünk elsőtől a hat óránk után még egy „Übung”-unk is volt. Amikor iskolát váltottam Ausztriában, már tökéletesen beszéltem németül. Jelenleg Ausztriában olyan bentlakásos iskolába járok, ahol a másik nagy szenvedélyemet, a síelést is tudom űzni. Általában iskolai tanórák és síedzések váltakoznak egy napomon. Ez elég nagy segítség. Nem mindig könnyű összeegyeztetni a dolgaimat, de minden területen tanulok mindig valami újat, amit tudok aztán hasznosítani egy másik területen. Például az élsport által az alázatot, amit a videózásban hasznosítok.
Sok időt kell akkor a szüleid nélkül eltöltened hétközben. Hogy viseled a hiányukat?
Persze, néha nehéz, mert a hétköznapokon hiányzunk egymásnak, de szerencsére sokat vagyok Magyarországon, mint például ma is. Mindig mindenben támogatnak. Egyébként kiskoromban agyonféltett gyerek voltam, nagyon is. Talán azért is, mert egyke vagyok.
Milyen a viszonyod az osztálytársakkal?
Egy nagyon szuper vidéki iskolába járok, ami egy teljesen más közeg, mint itthon - gondolok itt akár a Deutsche Schule Budapestre, ahova felsősként kezdtem járni. A szülők sem öltönyben járnak, itt minden közvetlenebb. Nagyon sok a haver minden osztályból. Tudják, hogy videózom és előadásokat tartok, de erről nem is beszélünk egymás közt. Nem szólnak bele a másik dolgába, de nem is kérdeznek. Az osztályfőnököm nagyon támogat mindenben, értékeli és érti a törekvésemet. Én vagyok a legjobb németes az osztályban és nagyon jól tanulok, szóval ez az alap ahhoz, hogy eljöhessek hétközben is.
A síelés nagyon fontos szerepet tölt be az életedben, de a német nyelvvel is vannak terveid?
Tavaly jelent meg egy könyvem Márkák, Sneakerek, Z Generáció címmel, amit jelenleg németre dolgozok át, egészítem ki a németországi rap és sneakervilághoz kapcsolódó gondolataimmal, történeteimmel. Jó viszonyban vagyok az egyik legnagyob német fashion videóssal, igazából többekkel is, tök jó a világuk részesének lenni. Mi ilyen „könyves” család voltunk, anyukám, nagymamám is, illetve 12 éves koromig Playmobiloztam, ami lehet, hogy ciki. Talán ebből adódik a történetek iránti szeretetem. Jelenleg a második nagy projektem egy gyerekkönyv megírása, ami a legkisebb generációkhoz szólna egy kisfiúról, a márkákról és a cipőkről. Szniki, a sneaker kalandjai lesz a címe.
Fontos számodra az önkifejezés, de nem mehetünk el amellett sem, hogy a videózásban és az influencer marketingben üzlet van.
Nagyon fontos, hogy ha van is együttműködésem, azt tudjam kötni valamilyen formán a személyemhez. Ebben az egész pozitív értelemben vett „őrületben” fontos, hogy a tartalmat készítő személye ne váljon széttöredezetté, mert együttműködik. Ez belül is fontos számomra, hogy olyan dolgot közvetítsek, amit úgy is gondolok. A Playersroommal az együttműködés nagyon inspiráló. A YouTube-on a Sneakertalk nevű műsort is vezetem, de volt nálam videóban is a marketingvezető hölgy, igazából félig magánszemélyként, mert ő is szereti a cipőket. De van, hogy kikérik a véleményem akár termékekkel, új generációs témákkal kapcsolatban. Gyakorlatra is mehetek hozzájuk tanulni. Szóval mindaz, amit csinálok, az egy sokrétű dolog, szeretném, hogy épüljön, akár új területek felé is. Nekem ez felfogásában nem válik vállalkozássá, mert akkor elveszik az, amiért csinálom. Bár kétségkívül tanulok és tapasztalok ezen a téren mindezzel. Egyébként, csak a példa kedvéért: az Egyesült Arab Emirátusokban regisztrációs díjat kell fizetned azért évente, hogy „influencer” lehess, így köthetsz szerződéseket és kerülhet ki szponzorált tartalmad. Számomra döbbenetes, hogy más kontinenseken is milyen központi téma ez, és milyen fejlett szinten áll a terület szabályozása.
Az influencereknél főleg a követők száma és a hitelesség a mérvadó. Hogyan alakulnak ezek az arányok nálad?
Kanye West – akinek mindenhez van valami hozzáfűznivalója – mondta azt nem olyan régen, hogy le kéne szedni a Twitterről a követők számát, hogy ne ez alapján ítéljenek meg az emberek egy-egy gondolatot. Nagyon érdekesnek találtam ezt, ami arra utal az én olvasatomban, hogy a véleményvezérek is egyfajta tőzsde szereplői lettek az Instagrammal. Szuper, ha sokan nézik a videóimat, és mindig gondolkodom, hogyan tudom új emberekkel megszerettetni a témát, amiről videózok, de nem szeretnék „bármiről” tartalmat csinálni azért, hogy még több embert elérjek. Van egy elmélet, a multiply intelligences, vagyis az összetett intelligenciaelméletek, ami azt feltételezi, hogy nem egy intelligencia van, hanem számos területen alakulnak ki különböző készségek és képességek révén intelligenciák. Szerintem a márkák is így gondolkodhatnának a hagyományos szemléletmód helyett, és rájöhetnének, hogy logikusan összefüggő témák is izgalmasak lehetnének számukra.
Nagyon nyitott személyiség vagy, amit szívesen mutatsz meg a világnak. Az önkifejezés után a következő szint az, amikor már nem csak saját példamutatásunkkal, hanem konkrét segítségnyújtással teszünk másokért. Ez a te életedben hogyan jelenik meg?
A közelmúltban felkért a Cartoon Network új kampányához, az Aki ver, az nem haver elnevezésű kezdeményezéshez, ahol a kampány során egy antibullying cipőt is létrehoztunk. Ez az akció a cyber bulling ellen lép fel, ami szerintem nagyon fontos cél a mai digitalizált világban. Engem szerencsére soha nem bántottak durván vagy közösítettek ki, de még barátok között is előfordul, hogy a kelleténél csúnyábban fogalmazzuk meg a kritikát, és az is nagyon tud fájni. Én magam nagyon sok jó ismerősre, sőt, megkockáztatom, barátra is találtam az online világon keresztül, azok közül, akik nézik a videóimat vagy akikkel az online csoportokban ismerjük egymást. Teljesen különböző egyéniségekkel akár. Ez szerintem szuper, mert ettől lesz színesebb és szebb a világ.
Balerinából lett influencer - Ismerd meg Zórát! Még csak most kezdte az egyetemet, de már most világmárkák versengenek, hogy leszerződhessenek vele. Palkovics Zóra ügyesen egyengeti karrierjét, ami az Instagramon indult és megállíthatalanul ível felfelé.