Hamarosan újra kinyit a legendás luxusóceánjáró, amin Greta Garbo és Clark Gable is utazott
Több évnyi bezártság után hamarosan újra kinyit a legendás Queen Mary. Cikkünkben összefoglaljuk a kolosszális – és állítólag kísértetjárta – hajó majdnem egy évszázadra visszanyúló fordulatos történetét.
Úszó történelem
A Queen Mary nevű legendás óceánjáró 2020 májusa óta el van zárva a nagyközönség elől, részint a koronavírus-járvány, másrészt pedig az elengedhetetlen felújítási munkálatok miatt. Jelenlegi üzemeltetője reméli, hogy még az év vége előtt újra megnyithatja kapuit a vendégek előtt a több mint 300 szállodai szobával, étteremmel és üzlettel rendelkező látványosság – olvasható a Euronews cikkében.
A hajó immár 55 éve egy kikötőben áll, korábban azonban ezerszer átszelte az Atlanti-óceánt. A 3000 méter hosszú Queen Mary első gerinclemezét 1930-ban fektették le a skóciai Clyde-i John Brown hajógyárban. A gazdasági világválság alatt állt az építése, végül 1936-ra készült el, és május 27-én indult első útjára. A kolosszális hajó nagyobb, gyorsabb és erősebb volt, mint a Titanic. Ekkor a világ második legnagyobb óceánjárója volt a francia Normandie után.
Nevét Mária tecki hercegnő, V. György brit király feleségéről kapta, de ezt a vízre bocsátásig szigorúan titokban tartották. A legenda szerint eredetileg Viktória királynőről akarták elnevezni, de amikor a cég képviselői a király hozzájárulását kérték, hogy a hajót az ország „legnagyobb királynőjéről” nevezzék el, azt a választ kapták, hogy Mária brit királyné örülne ennek, így a vállalatnak nem volt más választása, mint hogy róla nevezze el az óceánjárót.
A Cunard Line hajózási vállalat heti Southampton-New York-i expressz járatának szánta eredetileg. Ezt a funkcióját három éven keresztül töltötte be, ez idő alatt a gazdagok és kiváltságosok találkahelye volt, nívós vendégkörébe tartozott többek között Greta Garbo, Clark Gable, Elizabeth Taylor, Cary Grant, Charleton Heston és Sir Winston Churchill is. 1939-ben a hajó éppen úton volt New Yorkba, amikor kitört a második világháború, ami véget vetett a luxusutazásoknak. Az óceánjárót hamarosan katonai céloknak megfelelően átalakították.