Provokatív művészeti kiállítás a londoni Nemzeti Galériában
Azoknak, akik, az elmúlt hetekben Londonban jártak és betévedtek a méltán híres Nemzeti Galériába, ismerős lehet egy afroamerikai festőművész, bizonyos Kehinde Wiley neve, akinek legújabb, The Prelude című kiállítása gazdagítja a galéria falait – és feszegeti elménk határait.
Azok kedvéért viszont, akik először hallanak róla, Kehinde Wiley arról vált ismerté, hogy 2017-ben megbízást kapott Barack Obamától, így ő lett az első afroamerikai festőművész, aki hivatalos portrét festhetett az Amerikai Egyesült Államok elnökéről.
Mi a kiállítás üzenete?
A kiállítás társadalmi, etnikai és morális kérdéseket tesz fel a hatalomról, kiváltságokról, identitásról és mindenekelőtt kiemeli a fekete alakok jelenlétét – ez esetben éppen inkább a hiányát – az európai művészetben.
Az elképesztően provokatív képeken Kehinde Wiley klasszikus európai festőművészek munkáit használja fel, azzal a csavarral, hogy kortárs – olykor kosaras, vagy éppen hip-hop ruhákban pózoló – színesbőrű alakokat helyez el az eredeti – a maga idejében egyébként szintén „polgárpukkasztónak” számító – műalkotások szereplőinek helyébe. Ilyen például Hieronymus Bosch (dán festőművész) „Bolondok hajója” (Ship of Fools) című festménye, amely az 1500-as évek környékén sokkolta Európát. A kép egy szatíra az akkori papság és az egyház erkölcsi engedékenységéről – és nem utolsó sorban az emberi hülyeségről.
A Wiley féle verzió egy csoport fiatal fekete férfit mutat be a tengeren, akik azért küzdenek, hogy elérjék a szárazföldet – mintegy metaforaként a migráció, az elszigeteltség és a társadalmi szétesés történelmi és modernkori jelenlétére egyaránt.
Folytasd a cikk olvasását a következő oldalon...