Több mint játék: A közösségi média szerepe az üzleti sikerekben
Stratégiai megközelítés és aktív részvétel az üzleti eredmények érdekében.
A közösségimédia-platformok mára a mindennapi életünk szerves részét képezik, és az üzleti kommunikáció szempontjából is létfontosságúvá váltak. Az üzenetek célzott, személyre szabott közvetítése a közösségi médián keresztül segít a vállalatoknak elérni és megszólítani a célközönségüket, erősíteni a márkájukat, miközben elősegíti a termékeik és szolgáltatásaik értékesítését. A hatékony közösségimédia-jelenlét nem csak arról szól, hogy létezik egy profil a vállalat nevével. A sikerhez – akárcsak az üzleti élet más területein – stratégiai megközelítésre és aktív részvételre van szükség.
Túl a személyes kapcsolatokon
A közösségi média ma már sokkal több mint egy platform a személyes kapcsolatok ápolására. A vállalkozások számára a közösségimédia-felületek egyfajta hidat képeznek, amelyeken keresztül közvetlen kapcsolatot teremthetnek az ügyfeleikkel és a szélesebb közönséggel. De nem elég egyszerűen csak átkelni ezen a hídon, érdemes minden lehetőségét kihasználni, és a közvetlen oda-vissza kommunikáció segítségével bizalmat építeni, ezzel erősítve a márkát és fokozva az értékesítési folyamatokat.
"Amikor egy vállalkozás nem él a közösségi média által nyújtott lehetőségekkel, az olyan, mintha az autóversenyző szándékosan nem használna sebességváltót a versenyautóban - önként adja át az előnyt a versenytársaknak. A közösségimédia-oldalak hatalmas lehetőséget jelentenek a vállalkozások számára, amivel dinamikusan fejleszthetik a márkájukat, növelhetik a weboldalukra irányuló forgalmat, és hozzájárulhatnak az eladások növeléséhez. De ahogy egy versenyautóban ülve, a győzelem érdekében a sebességváltó összes fokozatát ki kell használni, úgy a közösségimédia-felületek számos funkcióját is érdemes kiaknázni. A vállalkozásoknak tisztában kell lenniük ezekkel a lehetőségekkel, és ha sikeresek akarnak lenni, arra kell törekedniük, hogy a maximumot hozzák ki belőlük" – fejti ki véleményét Langmár Zsuzsanna, marketingkommunikációs szakértő.
Érteni, megérteni és egy nyelvet beszélni
A közösségimédia-platformok hatékony használata számos vállalkozás számára komoly kihívást jelent. Az érdekes tartalom létrehozása, a megfelelő időzítés, a követők igényeinek kielégítése és a kapcsolatépítés alapos tervezést és precíz kivitelezést igénylő feladatok. Az üzleti célkitűzések és a közönség igényeinek összhangba hozása elengedhetetlen a közösségi média használata során. A tartalom létrehozása, a kommunikációs csatornák kiválasztása és a kommunikáció stílusa, illetve hangneme is ebből a megértésből fakad.
"Az üzenetek megfogalmazása a kommunikációs célok és a célközönség igényeinek tükrében történik. A vállalatoknak érthetően és egyszerűen kell közvetíteniük az értékeiket, az előnyeiket és azt, hogy a felhasználók miért válasszák őket a versenytársak helyett. A megosztott tartalmaknak vonzónak és érdekesnek kell lenniük a célközönség számára, és összhangban kell állniuk a vállalat általános márkaüzenetével és értékrendjével. Az igazán sikeres márkák a közönség igényeire összpontosítanak, és nem csak a saját nézőpontjukból közelítik meg a tartalomgyártást" – teszi hozzá a szakértő.
A mérhető eredmények visznek el a célig
Amennyire kulcsfontosságú a mondanivaló összhangjának kialakítása, legalább annyira fontos, hogy ezeket a stratégiai lépéseket konkrét, mérhető eredmények is alátámasszák. A közösségimédia-jelenlét sikerét a precíz eszközökkel mért eredmények mutatják meg, amelyek segítségével a vállalkozások képet kaphatnak a teljesítményükről, az alkalmazott kommunikációs stratégiák hatékonyságáról és az elérni kívánt célok megvalósulásáról. A rendelkezésre álló statisztikai adatok szinte valós időben nyújtanak információt a közönség viselkedéséről, a megosztott tartalmak teljesítményéről, illetve a bejegyzésekkel kapcsolatos visszajelzésekről. Az eredmények segítenek a vállalkozásoknak a közösségimédia-stratégia folyamatos finomításában és a hatékonyság növelésében.
"A holnap kihívásainak nem lehet megfelelni a tegnap tudásával. Ezért elengedhetetlen, hogy a cégek nyomon kövessék a közösségi médiában elért teljesítményüket. A statisztikai adatok révén a márkák azonnali betekintést nyerhetnek a kommunikációs stratégiáik hatékonyságába, és gyorsan reagálhatnak az esetleges változásokra. A vállalkozások számára ez a lehetőség nem egy választható előny, hanem alapvetően szükséges ahhoz, hogy helyesen pozícionálják magukat, és lássák, merre fejlődjenek tovább. Ez hozzásegíti őket a hatékony közösségimédia-jelenlét kialakításához és a rövid, illetve hosszú távú üzleti céljaik eléréséhez" – teszi hozzá Langmár Zsuzsanna.
Az eredményes közösségimédia-jelenlét kialakítása és fenntartása komplex feladat, ami a célcsoport ismeretét, hatékony kommunikációt, kreatív tartalomgyártást és folyamatos elemzést igényel. Azért, hogy a szövegírás és a tartalomgyártás ne okozzon gondot, érdemes elolvasni a Langmár Kommunikáció Az üzleti kommunikáció titka című e-bookját, amiből kiderül, hogy mire van szükség az internetes kommunikáció felpörgetéséhez.