Egészségügyben dolgozók és pedagógusok is bemutatkoznak: pályázataik már a döntőben vannak
Az egészségügyi dolgozók „békeidőben” is fokozott stresszhelyzetnek vannak kitéve. A pandémia új kihívásai pedig még inkább próbára teszik mentális állapotukat. Soha nem volt aktuálisabb tenni azért, hogy megbirkózhassanak a mindennapok nehézségeivel. (x)
Óriási segítség
„Az idei döntős ötletek mindegyike óriási segítséget jelenthet a szakemberek számára a hétköznapokban. Legyen szó a koraszülött intenzív osztályon minden nap helytálló szakemberek feltöltődését, relaxációját segítő javaslatról, vagy egy komoly gerincműtéttel kapcsolatos edukációs filmről, mely segíti az érintett családok felkészülését a beavatkozásra. Az érthető tájékoztatás a kezelőorvosok, nővérek, és a rehabilitációban résztvevő szakemberek munkáját is könnyebbé tehetik. De fantasztikus kezdeményezésnek tartom a zsebben hordozható sürgősségi kiskönyvet is, mely segítséget és hatalmas biztonságot nyújthat abban a stresszhelyzetben, amelyet a sürgősségi ellátásban résztvevő szakszemélyzet nap mint nap átél. Ez az okos eszköz a már birtokolt tudást hívja elő, növeli a magabiztosságot, mankóként szolgálva minden mentősnek, csökkentve ezzel terheiket.” – mondja Szily Nóra pszichológus, zsűritag.
A Richter Anna Díj pályázat értékes ötleteket kíván felkutatni, támogatni. A Richter Anna Díj zsűrije által kiválasztott, valamint a közönségszavazáson legtöbb voksot kapott Richter Anna Díjat elnyert pályázatok egyenként 4 millió forint díjazásban részesülnek, mely összeget a pályázat tárgyában szereplő projekt megvalósítására fordít a díjazott csapat. További egy nyertes projektet a közönség választ ki a február 15-től március 14-ig tartó internetes szavazáson, így összesen 5 csapat nyerheti meg a 4 millió forintot.
Egészségügyi dolgozók kategória döntősei
Gerincműtét testközelből
Schuster Barbara vezetésével a Vertebra Alapítvány csapata a hazánkban számos fiatalt érintő gerincferdülést korrigáló, gyakran 10-12 órás műtét előkészületeit és magát a beavatkozást mutatná meg a nagyközönségnek egy dokumentumfilm formájában. A Gerincműtét testközelből film célja, hogy a gerincműtét előtt álló gyerekeket és családjukat bátorítsák, megmutatva az előttük álló utat, valamint a laikus közönség számára is betekintést adjanak a témával kapcsolatban.
Segítség a segítőknek
A kategória döntős csapata a kórházban dolgozók jóllétét szeretné támogatni ötletével. A Segítség a segítőknek projekt ötletgazdái, a Zala Megyei Szent Rafael Kórház csapata lelkesítő kisfilmek elkészítésén túl célul tűzték ki az intézmény gyermekosztályának koraszülött intenzív részlegén dolgozó, a gyermekintenzív osztályon életveszélyes állapotú gyermekeket ellátó, illetve súlyosan sérült gyerekeket rehabilitáló, szabadidejükben pedig a Koraszülöttmentő és Gyermekintenzív Alapítványnál a koraszülöttmentést végző orvosok és nővérek lelki egészségének megőrzését is. Ennek érdekében egy relaxációs teret is megvalósítanának a díjjal járó négy millió forint pénzösszegből.
Prehospitális sürgősségi kézikönyv
Győrik Emese mentőtiszt grafikus testvérével Ágival évek óta tervezi egy olyan Prehospitális sürgősségi kézikönyv megalkotását, ami az Országos Mentőszolgálat és a háziorvosok munkájának támogatását szolgálná a sürgősségi ellátásban. Biztonsági hálót jelenthetne azoknak az egészségügyi hallgatóknak is, akik a sürgősségi ellátásban tevékenykednek.
A terv egy könnyen használható, gyors döntéshozatalt segítő kézikönyv megalkotása, amely a legfrissebb hazai és nemzetközi követelményeknek is megfelel és ezáltal a kritikus helyzetekben azonnali segítséget nyújthat. A testvérpár úgy érzi, a pályázat most közelebb hozta őket álmuk megvalósulásához.
Pedagógus kategória
További részletek
A döntős pályaművek mindegyikéről elmondható, hogy bármelyikük lesz az öt szerencsés kiválasztott egyike, a projekt megvalósítása nem csupán az adott közösség, de rajtuk túlmutatóan az egész társadalom, mindannyiunk javát szolgálja majd. A csapatok részletes bemutatását, fotókat és videókat a www.richterannadij.hu oldalon lehet megtekinteni. Ugyanitt minden e-mail címmel rendelkező érdeklődő számára lehetőség nyílik az online szavazásra.
Az 3. évadban nemcsak a diákok fejlődését, de a pedagógusok lelki egyensúlyának megőrzését, a kiégés megelőzését is célul tűzték ki a beérkezett pályázatokban. „Örömmel tölt el, hogy egyre több olyan kezdeményezésről hallani, ahol már az általános iskolás korú gyerekek is valóságos és életszerű kérdésekre kereshetik a megoldást. Abban hiszek, hogy ezek a programok segítik a felnőtt életre való felkészülésüket, fejlesztik kreativitásukat, előhívják rátermettségüket és növelik önbizalmukat. Ugyanakkor nem szabad megfeledkeznünk a pedagógusokról sem. Munkájuk kulcsfontosságú a jövő generációja, gyermekeink, így az egész társadalmunk számára. Fontos, hogy foglalkozzunk az ő egészségükkel és a kiégésük megelőzésével is” – mondta Kertész Éva zsűritag.
Hogyan ne égjünk ki? – prevenciós módszertan pedagógusoknak
A pedagógus kategória döntőjébe jutott művészekből, zenetanárokból álló csapat közösségi zenei programot valósít meg országszerte 23 helyen, ingyenes napi zenetanulást biztosítva közel 1800, nehéz körülmények között élő gyereknek és fiatalnak. A közös zenélés egyrészt teret ad az összetartásnak és az egymásra figyelésnek, rendszerességre tanít, és sikerélményt biztosít az egyébként többnyire kudarcra ítélt gyerekek számára, emellett kapaszkodót, kitörési lehetőséget és jövőképet is ad nekik.
A Symphonia Alapítvány tagjai A kiégés megelőzése a szociális célú művészetoktatásban című projektében célul tűzték ki, hogy módszert találnak a kiégés megelőzésére, kezelésére olyan kollégáiknál, akik szegény sorsú gyerekek művészeti oktatásával foglalkoznak rendszeresen. A projektet pilotként, jó gyakorlatként képzelik el, amely megfelelő módosításokkal az ország több területén, több fajta művészeti ág esetén is alkalmazható. „A zene nyelvén megszólítani, felkarolni és hitet, célokat adni egy gyereknek, az egész családot, sőt társadalmat gyógyító küldetés. Azonban ez a nemes ügy embert próbáló feladat, a zenepedagógusok egész életére hatással lehet. Adni magunkból akkor tudunk, ha megvan a lehetőségünk a rendszeres feltöltődésre” – mondja Rúzsa Magdi énekes, aki dalaival milliók lelkét ápolja határon innen és túl.
Sc’Up
A természettudományos kutatás a középiskolások fejében gyakran vagy unalmas, vagy elérhetetlen képként létezik. Négy ifjú biomérnök kutató ezt szeretné cáfolni izgalmas, interaktív workshopjával, amit minél több középiskolába szeretnének eljuttatni. A Sc’Up, azaz Science Startup névre keresztelt program alappillére a gyakorlatiasság: a körülbelül 20 diákból álló csoportokat egy valós, életszerű probléma elé állítják, melynek megoldása csak rajtuk áll. A programmal olyan tudást adnak át a diákoknak, amire nem tér ki egy tankönyv
vagy tanterv sem: megmutatják a diákoknak, hogy hogyan kell a megszerzett tudást a gyakorlatban alkalmazni.
Közbigyó
A tanárokból és szülőkből álló Közbigyó projekt csapata már általános iskolában fontosnak tartja a projektszemléletű gondolkodás elsajátítását, a csapatmunka megismerését és a kreatív ötletek megvalósítását. A diákoknak meghirdetett iskolai programjukon évente 40-50 projektötlet születik és valósul meg. A projekt az önkéntességen alapul, és nem a „tanításról” szól, hanem az önállósodásról, együttműködésről, csapatmunkáról, gyakorlati problémamegoldásról, kreativitásról, nyitott kommunikációról, rugalmasságról. A projektet szeretnék egyre több résztvevővel és egyre magasabb színvonalon megrendezni, és a céljuk, hogy országszerte minél több iskolában kipróbálják, adaptálják ezt az egyedi pedagógiai módszertant.