Nyakunkon a hőségriadó, de hány fok legyen az irodában? Így érdemes belőni a klímát a munkahelyeden, ha hatékonyan szeretnél dolgozni
Elérkeztünk a szezon első igazán forró hetéhez – ilyenkor sok helyen állandó vita tárgya a megfelelő irodai hőmérséklet: a hölgyek gyakran pulóvert visznek magukkal a munkahelyükre, míg a férfiaknak felüdülést jelent az alaposan lehűtött iroda. A munka hatékonysága és az egészségünk szempontjából sem mindegy azonban, hogy hány fok van az irodában – pláne hőségriadó idején.
A nők és a férfiak különböző helyen érezhetik jól magukat
Nemek szerint is eltérő lehet, hogy milyen környezetben érezzük jól magunkat, sőt, egyes kutatások azt bizonyítják, hogy munkahelyi hatékonyságunk is múlhat a beltéri hőmérsékleten. A témában született kutatási eredmények alapján éppen ezért érdemes áttekinteni, milyen típusú munkához milyen hőmérséklet ideális, és melyik nemnek mik a preferenciái. A jelenlegi extrém hőségben a kutatási eredmények mellett ráadásul egészségügyi szempontokat is érdemes figyelembe venni a klíma beállításakor.
A munkaadónak is hasznot hozhat a megfelelő klíma
Egy több mint 500 fős németországi kutatás[1] során egy 16 és 32 ⁰C közötti skálán mérték fel, hogy különféle hőmérsékleti jellemzők mellett hogyan teljesítenek matematikai, verbális és kognitív feladatokat a résztvevők. Az eredmények szerint a hőmérséklet növekedésével a nők a matematikai és szóbeli feladatokat gyorsabban végzik el, míg a férfiakra ennek pont az ellenkezője igaz. Mivel a nők hatékonyságának javulása nagyobb mértékű, mint a férfiak teljesítményének romlása, a kutatók szerint azokban az irodákban, ahol nők és férfiak hasonló arányban dolgoznak, a termosztát magasabbra tekerése összességében javíthat a cég mutatóin.
A nem túlhűtött iroda előnyeit bizonyítja az egyesült államokbeli Cornell University kutatása is, amely szerint a számítógépekkel dolgozó irodai alkalmazottak 25 fokos hőmérséklet mellett a munkaidejüket teljesen kitöltötték és a gépelés során 10 százalékos hibaaránnyal dolgoztak[2]. Ennél jóval hűvösebb, 20 fokos környezetben viszont a munkaidő alig több mint felében használták a klaviatúrát, a hibaarány pedig 25 százalékra emelkedett. Ha ugyanis valaki fázik, a szervezetének több energiát kell a test melegen tartására fordítani, így kevesebb marad a koncentrációra, gondolkodásra, kreativitásra. A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy a teljesítmény ilyetén csökkenése óránként és alkalmazottanként 10 százalékos többletköltséget jelent a munkáltatók számára.
Lapozz!