Forintos-Szűcs Anita: Megvetettük a lábunkat a nemzetközi divatvilágban - interjú
Az ősz legnagyobb hazai divateseményéről a Magyar Divat és Design Ügynökség divatigazgatóját kérdeztük.
A divat összeköti Európát
A Budapest Central European Fashion Week az év legkiemelkedőbb divateseménye a régióban, amelyen számos ismert és tehetséges tervező kap lehetőséget a 2019-es tavaszi-nyári kollekciók bemutatására. Az október 25-27-ig tartó eseménynek ezúttal is a főváros egyik legimpozánsabb helyszíne, a Várkert Bazár ad otthont. A divathét részleteiről Forintos-Szűcs Anitát, a Magyar Divat és Design Ügynökség divatigazgatóját kérdeztük.
Hogyan indult el a karriered? Már gyerekkorod óta arról álmodoztál, hogy a divatiparban fogsz dolgozni?
Jó lenne, ha azt mondhatnám, hogy már gyerekkorom óta divattervezőnek készültem, de ez nem egészen így történt. Édesanyám úgy tíz évvel ezelőtt megmutatta két óvodáskori rajzomat, az egyiken síoktatóként, a másikon divattervezőként szerepeltem. A kézügyességem azonban nem volt a legjobb, ezért végül nem ebbe az irányba terveztem a jövőm. A divathoz a család egyébként olyan módon kapcsolódott, hogy a nagyapám angol úriszabó volt és a felmenőim között több szűcs is akadt, innen származik a vezetéknevünk is.
Mik voltak az első lépések?
A saját márkámat 2012-ben alapítottam meg, befektetője és tulajdonosa is lettem. Mivel már korábban felismertem azt, hogy a rajztudásom nem elég erős, egy divattervezővel dolgoztam együtt. Elindult a márka és ezzel együtt a divatvilágban a karrierem. Az inspirációgyűjtés élvezetes feladat volt, mivel nagy Instagram és Pinterest rajongó vagyok, amitől egyébként a férjem falra mászik. (nevet) Valóban sok időt tudok eltölteni ezeken a fotómegosztó oldalakon, de a divat világában egyszerűen nem lehet úgy élni, hogy nem követed a divatházakat és tervezőket. A divat felgyorsult, ezért ezzel kelünk és fekszünk.
Sok tehetséges magyar tervező sajnálatára a legtöbben még mindig nem mernek tervezői darabokat vásárolni, hanem kizárólag a fast fashion ruhaboltokat keresik. Ez tényleg csak az árkülönbségekről szól?
Tudom, hogy ez nehézség, ez a kérdés szinte mindig előjön. Azt gondolom, hogy az elmúlt tíz évben már sokkal bátrabb a nagyközönség, mind a designer darabok megvásárlásában, mind a nagyobb hazai fashion eventek látogatásában. Az általunk szervezett Budapest Central European Fashion Weeken is érzékelhető ez a tendencia. Egyre többen kíváncsiak az eseményre. Nekünk ezen a rendezvényen az egyik fő célunk az edukáció, szeretnénk, ha minél többen megismerkednének a hazai márkákkal. A három nap alatt különböző árkategóriájú termékek között lehet majd válogatni, néhány alkalmas arra, hogy felvegye a versenyt a fast fashionnel. Mi hiszünk abban, hogy nem két ellenség a fast fashion és a designer divat, jól kell mixelni a kettőt. A másik, ami nagyon fontos, hogy egy magyar tervezőnél pontosan lekövethető, hogy ki, hol és milyen anyagból gyártotta az adott darabot. Ha hazai tervezőtől vásárolunk, akkor ráadásul a magyar gazdaságot és ipart támogatjuk, amely szintén nem elhanyagolható törekvés. Gyakorlatilag egy tudatos vásárlásra próbáljuk felhívni az emberek figyelmét, amelynek egyik eszköze a fashion week is, ahol a young talentektől kezdve a high fashionig mindenkit bemutatunk. Ebből kifolyólag az összes látogató megtalálja az árkategóriában és stílusban neki megfelelő tervezői darabokat.
Főszervezőként hogyan látod a rendezvény reputációját?
Az ügynökségnek kettős célja van: bemutatni a nagyközönségnek a magyar divatipar szereplőit, mellette pedig megrendezzük a divathetet, amely leginkább a szakmának szól. A nemzetközi érába szeretnénk bejutni, de nem azzal a céllal, hogy benne legyünk a TOP4 divatfővárosban. Budapest azonban turisztikai szempontból egyedülálló, egy gyönyörű hely Európa közepén, ami egy extra vonzerőként hat a nemzetközi piacon. Kinyitottuk a nagyközönség felé is a rendezvényt és elsősorban a 25 év feletti korosztályra számítunk. Az esemény híre jól elterjedt itthon és a nemzetközi színtérben is, hiszen míg az áprilisi bemutatkozóra még mi invitáltuk a tervezőket és influencereket, addig az októberi alkalomra már maguktól jelentkeztek mind a bemutatók, mind a szakmai vendégek. Fontos számunkra, hogy nyissunk a technológiai innovációk felé, így kihasználjuk az influencer marketingben rejlő lehetőségeket is. Több magyar fashion influencer jár nemzetközi divateseményekre, tőlük is érkezett olyan visszajelzés, hogy Európa-szerte pozitív visszhangja volt a divathétnek. Kinyitottuk a kaput, megvetettük a lábunkat, a soron következő eseménnyel pedig betesszük a másik lábunkat is a nemzetközi divat világába.
Kik azok a külföldi tervezők, divatikonok, akik ezúttal meghívást kaptak az eseményre? Milyen különlegességekkel készültök?
Egy hároméves stratégiai megállapodást kötöttünk a Camera Nazionale della Moda Italianával, az Olasz Divat Nemzeti Intézetével, akik a főszervezői a milánói divathétnek. A board teamben olyan neves divatházak szerepelnek, mint a Gucci vagy a Prada. Ez a szervezet az olasz divatvilágban ugyanazt a tevékenységet végzi, amit mi most bevezettünk Magyarországon. A szakmai együttműködés keretében mentorálnak bennünket, és segítenek abban, hogy a magyar márkák kiléphessenek nemzetközi piacra, és a különböző nemzetek tervezői beléphessenek a magyar piacra. Ők is ott lesznek a rendezvényünkön. Jelen lesz még továbbá a divatguru, Bryanboy, az olasz Vanitiy Fair képviselete, valamint Sarah Maino, a Vogue Talent vezetője, aki a divatiparban kvázi Istennek számít, ő dönti el, hogy kinek van helye a high fashionben. Idén kiegészül a programunk több side eventtel, amik közül a Fashion&Tech nevű kerekasztalbeszélgetést emelném ki, ahol a divat és jövő technológiai innovációinak kapcsolatáról értekeznek a szakemberek. A rendezvény fő pillérei azonban ezúttal is a divatbemutatók lesznek, ahol a magyar tervezők krémje mutatja be legújabb kollekcióit. Sok hazai hírességet is várunk még köreinkbe, akik nagy rajongói a magyar designer divatnak.
Kitettek magukért.