Fashion&Beauty

A vásárlás pszichológiája: innen tudhatod, hogy átestél a ló túloldalára

A tudatos vásárlás témakörét járja körbe a Publicis Groupe Hungary 2022. végi médiapiaci felmérése, amely beszámol arról, hogy a vásárlók nem elhanyagolható része már vissza is vitte vagy tervezi visszavinni az akciós időszakban vásárolt termékeit.

Rengetegen visszaviszik a vásárolt árucikkeket

Megdöbbentő a vásárlások visszaviteli aránya, amely a tudatos vásárlói magatartás hiányát mutatja a lakosság körében. A Publicis Groupe Hungary Média Üzletágának megbízásából a Talkonline közösségi platform kérdőív panelén keresztül 2022 év végén készült kutatás adatai szerint a fogyasztók a Black Friday időszak alatt, sokszor jelentős kedvezménnyel vásárolt termékek 6,2 százalékát visszavitték vagy tervezik visszavinni. Mindenkivel, aki élete során vásárolt már, előfordult, hogy túlköltekezett, vagy olyan termékek is „bekúsztak” a kosarába, amiket eredetileg nem is tervezett megvenni. Ahogy azt is legalább egyszer elhatároztuk már mindannyian, hogy ez most már tényleg az utolsó, nincs szükség többre, hiába akciós még a készletkisöprés leárazása is. De akkor miért csábulunk el újra és újra?

Tudatos fogyasztói döntésről, illetve felelős fogyasztói szokásokról nem beszélhetünk anélkül, hogy szóba ne kerülnének a vásárlás mögött húzódó pszichológiai folyamatok. „A legfontosabb, amit tudnunk kell az, hogy a pénz és a vásárlás soha nem puszta matematika; jóval többről van szó, mint hogy mennyit költhetünk a rendelkezésünkre álló összegből. Azt, hogy mit és mikor vásárolunk, befolyásolják a gyermekkori tapasztalataink, a családi mintáink, az önmagunkról alkotott képünk változásai, a megküzdési módjaink és az érzelemszabályozási folyamataink” – fejtette ki Herendi Kata pszichológus szakértő. Tudatos vásárlásnak a szó szoros értelmében azt nevezhetnénk, ha mindezekre reflektálnánk a vásárlói döntés pillanatában. Ez azonban egy nagyon idő- és energiaigényes folyamat (lenne), így úgynevezett heurisztikákra, amolyan rövidített döntési útvonalakra hagyatkozunk, amikor megveszünk valamit. Ilyenkor hajlamosak vagyunk a legkisebb ellenállás irányába menni: ha már akciós, éppen ott vagyok vagy szembejött velem a hirdetés, és még tetszik is, akkor ide vele. A döntéshozatal folyamata így jelentősen lerövidül, viszont részben éppen ennek a rövidülésnek köszönhetjük azt, hogy időnként olyasmit is megveszünk, amire valójában nincs szükségünk, vagy mégsem illik az életünkbe.
Kattints a további képekért!

Leadfotó: Pexels

Oldalak

Video Ha ezt csinálja a mobilod, éppen most lopják az adataidat
Fashion&Beauty
Lifestyle
Már maga a feltételezés is bizarr, nemde? Hiszen joggal tehetjük fel a kérdést: vajon mi múlhat a betegen - és hozzátartozóin - egy ilyen szituációban? Nos, úgy tűnik nagyon is sok!
Lifestyle
Nagyot hasított a TikTokon az a felvétel, melyen bemutatják, hogyan lehet "becsapni" az önkiszolgáló kasszát az egyik legnépszerűbb diszkontláncnál.
Lifestyle
Napjainkban az enteriőrtervezők és lakásfelújítók egyaránt újra felfedezik ezt az időtálló burkolatot, amely képes egyetlen elemmel eleganciát és stílust vinni bármely fürdőszobába.
Lifestyle
A téli csúszós utak kezelése nem feltétlenül igényel sót vagy drága vegyszereket. Néhány otthon is könnyen fellelhető, egyszerű anyag segítségével gyorsan és hatékonyan megszabadulhatunk a jégtől és...
Lifestyle
Minden háziasszony találkozott már azzal a kihívással, hogy a csirkemell elkészítése során könnyen kiszáradt. Ez az egyik leggyakoribb probléma, hiszen a sovány ha különösen érzékeny a túl hosszú...
Home&Design
Sokan el szokták hanyagolni a tévé takarítását, pedig ez fontos lenne. Most mutatunk néhány trükköt, amivel nem lesz maszatos a képernyő.