Tudtad? Bárki leinthette az első budapesti autóbuszt, még megállói sem voltak
107 éve, 1915. március 1-jén indult az első budapesti autóbuszjárat az Aréna út (ma Dózsa György út) és a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között.
Száztíz éve jelent meg az első angol autóbusz
A XIX. és a XX. század fordulóján Budapestet már világvárosként tartották számon, amit az is mutatott, hogy a magyar főváros különösen fejlett villamosvasúti hálózattal és omnibuszhálózattal rendelkezett, ennek ellenére autóbuszok csak szórványosan, a város környékén jártak, s zömmel magánvállalkozók működtették a járműveket.
Fővárosunk utcáin 1912-ben jelent meg az első, angol gyártmányú autóbusz, s a Svábhegy-Jánoshegy közti próbaút sikere után 1915. március 1-jén elindították az első buszjáratot. A 2,8 kilométeres útvonalon egy benzinmotoros és egy akkumulátoros, emeletes jármű közlekedett félóránként. Érdekesség, hogy megállót nem jelöltek ki, a kocsikat bárki leinthette.
A premierről az Újság című napilap másnap azt írta: „Az első fordulón nemigen volt utasa a gusztusos és kényelmes járműnek, a kalauznak szíves bátorítással kellett invitálni a közönséget. Csak később, amikor megtudták, hogy 14 fillérért mindenki automobilozhat, lendült fel az üzlet, és lepték el az utasok úgy a kocsi bársonypamlagját, mint a tető padjait. Örömmel konstatálták, hogy az új alkalmatosság simán fut és gyorsan halad.”
A rikító sárgára festett járművet az Austro-Daimler gyártotta. A „kis egyest” az alvázra függesztett akkumulátor áramával a hátsókerék agyában levő motorok hajtották, de csak sík terepen tudott haladni, és az akkumulátor feltöltése több mint három órát vett igénybe.
Az emeleten keresztülések, az alsó szinten hosszülések voltak, ezeken 34 utas foglalhatott helyet. A kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár által szállított benzinmotoros busz hamar tönkrement, ehelyett nyáron két Aradon gyártott darabot szereztek be, 1916-ban újabb nyolc busz érkezett. 1917-ben a háborús üzemanyag- és abroncshiány miatt a buszközlekedést meg kellett szüntetni.