Lerántjuk a leplet: ezek az online vásárlás "titkos", mégis elképesztő hátulütői

Az online vásárlás népszerűsége napjainkban is töretlen - sőt egyre nagyobb és nagyobb lesz -, azzal viszont sokan nincsenek tisztában, hogy milyen hátulütőkkel is rendelkezik a vásárlásnak ez a modern, 21. századi alternatívája.
Kényelmes, gyors és korszerű
Az online vásárlás egyre népszerűbb – azon internetfelhasználók aránya, akik árut vagy szolgáltatásokat vásároltak online, a 2019-es 68%-ról 2021-re 75%-ra nőtt az EU27-ben. A növekedést a digitalizáció, a világ minden tájáról rendelhető termékek, valamint a kényelmes és gyors házhozszállítás iránti igény táplálja. Emellett a COVID-19 világjárvány és a különféle korlátozó intézkedések is erősen hozzájárultak a tendenciához. A téli ünnepek közeledtével érdemes közelebbről is megnézni, mit hoznak a megrendelt ajándékok és termékek városaink és környezetünk számára.
Áruszállítás Európában:leggyakrabban teherautókkal és furgonokkal, nem szánon
Bár a teherszállítás ritkán forró téma a közbeszédben, az áruszállítás jelentős hatással van környezetünkre. Európában a kiszállítás továbbra is elsősorban közúti járművekkel – kisteherautókkal, valamint nehéz tehergépjárművekkel történik. Ez jelentős levegőszennyezéshez és zajkibocsátáshoz vezet, és negatív hatással van más területekre is, például a torlódásokra és a közlekedésbiztonságra is.
A szállítás (a személy-, valamint áruszállítás) Európa üvegházhatású-gázkibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés fő okozója. Míg több szektor (energia, gyártás és építőipar, mezőgazdaság, ipari folyamatok és hulladék) kibocsátásai csökkenő tendenciát mutatnak, addig a közlekedésből fakadó kibocsátások stabilan és meredeken emelkednek az EU-ban, 1990 és 2018 között 31,8%-kal.
Globális szinten a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) becslése szerint a teherszállítás a teljes CO2-kibocsátás 7%-áért és a közlekedéssel összefüggő CO2-kibocsátás 30%-áért felelős.
Ezek a számok 2050-re várhatóan csaknem négyszeresükre nőnek, ha nem történik beavatkozás.
Az EU-ban ugyan egyre több az elektromos jármű, de az átállás jelenleg nagyon lassú. Az elektromos kisteherautók elterjedése a 2019-es összes új regisztráció 1,4%-áról 2020-ra 2,2%-ra nőtt. Ez azt jelentheti, hogy az EU azon célkitűzése, hogy 2030-ra 31%-kal csökkentsék a kisteherautók szén-dioxid-kibocsátását, elérhetetlen. Ezen túlmenően, bár az elektromos kisteherautók segítenek csökkenteni a légszennyezést, nem feltétlenül javítják a közúti biztonságot vagy csökkentik a torlódásokat, mivel jelentős helyet foglalnak el – ez pedig a városokban szűkös erőforrás.
Vasúton és biciklin is jöhetne a termék
A logisztikai szektorban rengeteg olyan újítás tapasztalható, amelyek segíthetnek csökkenteni annak környezeti terhelését. A távolsági és nemzetközi szállítmányozás tekintetében az EEA kimutatta, hogy a vasúti és vízi szállítás sokkal hatékonyabb az üvegházgáz kibocsátás tekintetében, mint a közúti szállítás és a légi közlekedés. A földrajzi helyzet, a rendelkezésre álló infrastruktúra és az időkritikusság miatt azonban nem mindig lehetséges a módok helyettesítése (például a romlandó áruk esetében).
A városi logisztikában az európai városok különféle megoldásokkal kísérleteznek, amelyek különféle teherszállítással kapcsolatos problémákat kezelhetnek: levegő- és zajszennyezés, torlódások, közlekedésbiztonság és parkolóhelyigény. Ezek az egyedi megoldások gyakran szerepelnek a városok Fenntartható Logisztikai Terveiben.
Online vásárlás: igazi 21. századi "találmány", melynek van bőven hátránya is
Fotó: 123rf
Lapozz, a második oldalon folytatjuk!
Oldalak
