Hogyan ne viselkedjünk a munkahelyen?
A munkahelyi viselkedés szabályaival látszólag mindenki tisztában van - aztán szép lassan kiderül, hogy hiába tűnik valami egyértelműnek, mégis sokan elrontják. De mire figyeljünk? Szakértőnk, Őri Júlia elmondja.
Mihez igazodjunk?
Sokan sokfélék vagyunk. Különböző személyiségek, egyéniségek, értékrendek, kulturális és vallási háttérrel. A társadalmi együttélés során mégis vannak olyan írott és íratlan szabályok, amelyek célszerű, hasznos betartanunk, hacsak nem a társadalom peremén, magányosan szándékozzuk tengetni a napjainkat.
A munkahelyi környezet, kultúra sokszor még ennél is kötöttebb, van, ahol a hierarchia nagyon meghatározó, gondoljunk csak az egészségügyre vagy a rendvédelmi szervezetekre. A versenyszférában az anyavállalat is közvetít felénk elvárt magatartási, viselkedési mintákat, ami kiegészül az itthoni viselkedési normákkal. Azt gondolom, nincs ezekben semmi extra, de mégis biztos kapaszkodót jelentenek a kollégák számára.
Leegyszerűsítve mondhatnám azt is, hogy győzzön a józan ész, de mivel ez eléggé tág értelmezést jelent, mégis jobb, ha konkrétan megfogalmazott viselkedési normák, elvárt értékrend szerint viselkedünk a munkahelyen. Magam részéről az amerikai központú cégek hozzáállását és elvárását ismerem.
A munkába állás első napján megkapjuk az útravalót. Egyrészt a beilleszkedésünket segítő training keretében, másrészt nyomtatott kiadvány formájában, ami az életből vett helyzeteken keresztül mutatja be és magyarázza el az elvárt viselkedési normát.
Jellemző még rendszeres időközönként etikai kérdőív kitöltése is, aminek a sikeres kitöltéséről igazolást kapunk, amit a személyi anyagunkban gyűjtenek. Ezek is az életből vett helyzetek alapján hívják fel a figyelmet és tudatosítják, mi is a vállalat által elvárt viselkedés az adott helyzetben.