Így szüntesd meg az inger-reakció működést
Sokszor derül ki az vezetők beszámolóiból, hogy amikor számon kérik a kollégákat, akkor egyszerű kibúvóként alkalmazott válaszokat kapnak. „Nem tudtam befejezni a feladatot, nem volt rá elég idő" – ugye te is találkoztál már hasonlóval?
Ez leginkább annak eredménye, hogy a kollégák sokszor úgynevezett inger-reakció módon működnek. De mit is jelent ez egész pontosan? Ebben a bejegyzésben megmutatjuk neked, mi az az inger-reakció működés, és azt is, hogy vezetőként hogyan védekezhetsz a mindennapi munkára gyakorolt, negatív hatásai ellen.
Mit jelent az inger-reakció működés?
Az inger-válasz működés során jön egy impulzus, amire az ember rögtön reagál, azonnal elkezd vele foglalkozni. Nem ritka azonban, hogy miközben végzik az adott feladatot, jön egy másik impulzus (például egy telefon vagy egy e-mail), amire szintén azonnal reagálnak, így az adott tevékenység félbe marad.
A kollégák tehát folyamatosan reagálnak a bejövő ingerekre, ami azt eredményezi, hogy egyik feladatot sem tudják effektíven elvégezni, és egyre több és több, valódi eredménnyel nem szolgáló munkát görgetnek maguk előtt. Ha pedig ezt a problémát nem kezeljük időben, az a rengeteg nyitott folyamat és a bizonytalanság miatt stresszhelyzet kialakulásához vezet, ami az egyéni teljesítményre, valamint a cég produktivitására egyaránt képes rányomni a bélyegét.
Hogyan kerülhető el az inger-reakció működés?
Ha szeretnénk elkerülni az inger-reakció működés negatív hatásait, az első és legfontosabb dolog, hogy vezetőként segítsük a kollégákat abban, hogy képesek legyenek tervszerűen működni. Legyen egy működőképes heti terv és napirend, ami szerint a munkavégzés halad.
Tisztázzuk velük azt, hogy habár a prioritások munkakörtől függenek, de nem minden bejövő feladatra kell azonnal ráugraniuk, hiszen nem az ambulancián dolgozunk. A fontossági sorrend felállítása rendkívül fontos, a megfelelő menetrend betartása pedig segít a stressz és a feladatok felhalmozódásának elkerülésében.
Lényegében tehát kerülnünk kell azt az állapot, ami egyfajta folyamatos tűzoltás érzését kelti. Helyette vegyünk fel egy tartható ritmust. Legyen meg a napnak, a hétnek, sőt, a hónapnak is a saját ritmusa, amihez igazodva a kollégák kényelmesen, stresszmentesen végezhetik a feladataikat.
Kinek a feladata a megfelelő időbeosztás tervezése?
Bizonyos fokig a kollégák feladata és felelőssége az, hogy saját munkakörükön belül megszabják időbeosztásukat. Vezetőként azonban fontos, hogy keretet adj a mindennapoknak, és megszabd azokat a határokat, amelyek szabályozzák az inger-reakció működését.
Rend a lelke mindennek
Összességében tehát fontos, hogy mindig legyen a munkatársak előtt egy terv, ami ritmust ad a hétköznapoknak. Az pedig, ha néha eltérnek ettől, önmagában még nem jelent katasztrófát.
Figyelj azonban arra, hogy ne terheljék magukat túlzottan sok, megkezdett feladattal, hiszen ez hosszabb távon egyértelműen rányomja majd a bélyegét mind az egyéni, mind pedig a szervezeti teljesítményre.
Ahhoz, hogy az embereid megfelelően és a megbeszéltek szerint végezzék el a feladataikat, nem árt ha tisztában vagy vezetőként azzal, hogyan tedd őket motiválttá és válj ezáltal Te is sikeres és szerethető vezetővé. Ebben segít Magyarország első és egyetlen vezetéspszichológiai Akadémiája.