Hova jutott el 2. évére az Aktív Iskola program
Az Aktív Iskola eddigi eredményeiről, tapasztalatairól meséltek sajtótájékoztatójukon a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) képviselői, a program támogatói és maguk az intézményvezetők, akik testközelből érezhetik a program hatásait.
A legfontosabb eredmény – ami a sajtóbeszélgetés apropóját is adta – a következő két fegyvertény volt:
- Az Aktív Iskolákban a WHO által javasolt napi 60 perces mozgást már az első tanévben is elérte a program a gyerekek 50%-ánál, szemben a hazai és világátlag 20%-kal.
- A megnövekedett napi mozgásmennyiség pedig már a fittségi állapotukon is látszik. A 2023. évi NETFIT® adatok alapján kedvezőtlenebb iskolai fittségi indexszel rendelkeztek az Aktív iskolába becsatlakozó iskolák diákjai, míg a 2024-es adatok alapján már volt kimutatható pozitív változás a tanulóinak fittségi állapotában, sőt, az meghaladta az országátlagot.
Balogh Gábor, az MDSZ elnöke bevezetőjében elmondta, hogy tapasztalatai szerint azok a programok működnek, amelyeket egyrészt folyamatosan tudunk működtetni, másrészt amely mögött sok olyan ember áll, aki elhivatott, és ezt folyamatosan monitorozza, nyomon követi és fejleszti a programot. Ezért is látszik már most az eredményeken: még 3 éve sem működik ez a program, de már a fittségi mérésben, illetve a gyerekeknek a sport iránti hajlandóságában és a mozgással eltöltött idejében is olyan sikereket tudhat magáénak a Programmal, ami előremutató és bizakodásra adhat okot.
Ehhez azonban kellenek az elhivatott és kellő motiválóerővel bíró testnevelők és a teljes pedagógus közösség is az iskolákban, hiszen ez a fajta mozgásrendszer akár matekórán is átmozgathatja a gyerekeket játékosan, 5 perc erejéig.
„Mi is azt tapasztaljuk az iskolában gyakorlatilag, hogy ami a legjobban motiválja a tanulókat, az a személyes példamutatás. Tehát azon túl, hogy rengeteg programot biztosítunk, megteremtjük a tárgyi feltételeket, én azt gondolom, hogy mindannyiunk életében van egy olyan pedagógus, akire egyébként szívesen emlékszünk vissza, és az ő hatására váltunk olyanná felnőtt korunkban, amilyenek lettünk.” – Mesélte Róthné Tarsoly Anita, az egyik Aktív iskola igazgatónője.
Ugyanakkor szóba került még egy fontos szempont: A szülői háttér, az otthoni támogató közeg – aminek ha híján van a gyerek, bizony kevés lehet csak az iskolai motiváció. A szakértők és az intézményvezetők viszont kifejtették, egyre több olyan esemény és kezdeményezés mutat abba az irányba, hogy a szülők, gondviselői is aktivizálják magukat.
Az egyik suliban apukafoci indult, míg a másik intézményben csak egészséges italt és uzsonnát hozhatnak be a gyerekek, így más a családnak is úgy kell bevásárolnia, hogy viszonylag egészséges alapanyagok, ételek legyenek otthon a tízóraihoz, uzsonnához.
Többször elhangzott a kerekasztal beszélgetésen, hogy sajnos a felnőtt társadalom egy része elhízott és ez már egyre inkább a gyerekeknél is jelentkezik. Márpedig az látható, hogy aki gyermekkorában túlsúlyos, nagyobb eséllyel lesz felnőttfejjel is elhízott. Ezért kell ezzel a problémával már gyermekkorban is foglalkozni, tehát a mozgás és az étkezés kiemelten fontos ebből a szempontból is.
Szó esett még az Aktív Iskolákhoz kapcsolódó Partónus-láncról is, amelynek keretében közismert emberek „fogadnak pártfogásukba” egy vagy több iskolát, Az 1. patrónus, Miklósa Erika esetében ez 3 iskolával zajlik majd az idei évben. Aki szeretné nyomon követni Erika tevékenységeit, az a social felületein keresztül megteheti majd ezt.