Néhány szó a porlasztók felszámozásának fontosságáról
A modern porlasztók kivétel nélkül rendelkeznek egy egyedi kóddal. Ez a kód eltárolásra kerül az adott gépkocsi fedélzeti számítógépében. A kód a porlasztó tulajdonságairól árul el információkat.
Érdemes tudni, hogy a porlasztók nem pontosan ugyanúgy viselkednek, egy megadott tartományon, tűréshatáron belül végzik ezek az alkatrészek a befecskendezést. A komputer feladata az, hogy összehangolja a működésüket, így az egyes porlasztók végül tökéletes munkát tudnak végezni.
Észnél kell lennie a szerelőnek, amikor kiszereli a porlasztót
Ha felvetődik, hogy a porlasztók okozzák egy gépkocsi meghibásodását, akkor a tulajdonos rendszerint felkeres egy porlasztófelújítással foglalkozó szakszervizt, akik bekérik a porlasztókat bevizsgálásra.
Ilyenkor az injektorok megtartják ezt a bizonyos kódot, sőt, még a fedélzeti számítógép is tudja, hogy melyik hengerben milyen kóddal ellátott porlasztó volt korábban. Ugyanakkor ha a porlasztót felújítják, vagy netán cserélik, akkor természetesen ez a kód megváltozik. Ilyenkor az a megoldás, hogy a komputerrel is ismertetni kell ezt az új kódot. (Fel kell tanítani.)
Megeshet azonban, hogy kiderül, nincs semmi baja a porlasztónak. Ilyenkor teljesen felesleges felújítani vagy kicserélni, egyszerűen vissza lehet tenni a helyére. Erre azonban csak akkor kerülhet sor, ha a szerelő ráírta a kiszerelést követően a hengerenkénti számozást. Ránézésre ugyanis egyetlen porlasztóról sem lehet azt meghatározni, hogy mi a kódja. Szóba jöhetne még az újrakódolás, ám ennek költsége van, nem is kevés, ráadásul a legtöbb alkalommal erre nincs lehetőség.
Érdekesség, hogy az ezredforduló előtt még nem létezett ilyesféle kódolás a porlasztók esetében, így a régebbi gépkocsik esetében a számozásra sincs szükség. Az ilyen mechanikus porlasztók azonban már ritkák, ezeket annak idején még nem elektronika vezérelte.
A porlasztó számozásának menete
Bevált szokás római számokkal karcolni vagy gravírozni a porlasztókat. Ez azért jó módszer, mert ettől a porlasztónak nem lesz baja, pontosan úgy fog működni, mint mielőtt kiszerelték, viszont biztosan azonosítani lehet azt, hogy melyik alkatrész melyik pozícióban volt. A karcolás illetve a gravírozás másik nagy előnye, hogy a tulajdonos is biztos lehet abban, hogy a saját porlasztóit kapja vissza.
Tudnivalók a porlasztó felújítása kapcsán
Az egyes cégek bizonyos mértékig eltérő módszerekkel dolgoznak, és nincs ez másként a porlasztók felújítása kapcsán. A porlasztófelújításban jártas Tamorin Kft.-nél alaposan bevizsgálják a kérdéses alkatrészeket, és ha kiderül, hogy nincsenek rendben, akkor amennyiben lehetőség van rá, felajánlják azok felújítását.
Természetesen megeshet, hogy egy porlasztó nem menthető meg. Ilyenkor vagy gyári felújított alkatrésszel lehet pótolni, vagy akár gyári új porlasztóval is lehet helyettesíteni a régit. A beszerelés nem tart sokáig, ideális esetben egy napon belül sor is kerülhet rá.
Lead fotó: Unsplash /Christian Buehner/