Úton a magyar divatipar megmentése felé - interjú Bata-Jakab Zsófiával
A divatipar most talán nehezebb helyzetben van, mint valaha, de már most jól látható, hogy összefogással, kreativitással és kitartással átvészelhető ez az átmeneti időszak. Az MDDÜ vezérigazgatójával, Bata-Jakab Zsófiával beszélgettünk.
A magyar divat helyzete az elmúlt hónapok tükrében
Most úgy tűnhet, hogy a világban kialakult váratlan helyzet visszafordíthatatlan változásokat hozott a divatipar számára globális szinten. De amíg vannak olyan divatipari szereplők, mint a Magyar Divat & Design Ügynökség – akik fáradhatatlanul a megoldásokat keresik és azon dolgoznak, hogy ha be is állnak bizonyos változások, azok ne feltétlenül negatívak legyenek – addig nincs min aggódnia a hazai divatimádó közönségnek és a tervezőknek. Bata-Jakab Zsófiával a szcéna változó tendenciáiról, a fenntartható divatról, Magyarország régiós szerepéről és a tehetséggondozásról beszélgettünk az ügynökség rendezvényeinek (régiós e-konferencia, mentorprogram) nyomán.
Nem titok, hogy a járványhelyzet a divatiparra is nagyon kihatott. Hosszú távon milyen hatásai lehetnek?
A divatipar szereplői az elsők között tapasztalták meg a világjárvány kedvezőtlen hatásait. Mindez érezhető volt a Magyar Divat & Design Ügynökség által készített iparági kutatás eredményeiben is, amely a világjárvány ágazatra gyakorolt hatását célozta felmérni. A kérdőívből kiderült, hogy azok a divatipari cégek vannak különösen nehéz helyzetben, akik ellátási láncuk nagy részét külföldön bonyolítják le, és ezáltal más koronavírus által érintett ország korlátozó intézkedéseitől függenek. Az iparági előrejelzések szerint mindez jelentős hatással lesz az ellátási láncok szervezésére: a régiós divatipari folyamatokban Távol-Kelet háttérbe fog szorulni, mivel a szereplők leginkább arra törekednek majd, hogy folyamataikat hazájukban, vagy a szomszédos országokban tartsák. Ennek köszönhetően a szállítási folyamatok is lerövidülnek, amelynek következtében régiós szinten is csökken a divatipar ökológiai lábnyoma. Mindez lehetőséget ad arra, hogy a divatipar egy sokkal fenntarthatóbb irányba mozduljon el és szélesebb körben elterjedjenek a fenntartható üzleti modellek. Az ellátási láncok lerövidülésével a fast fashion márkák sem képviselnek majd sokkal vonzóbb alternatívát a fogyasztók számára, így végre megnyílnak a kapuk a fenntartható divatcikkek előtt.
A világjárvány okozta gazdasági helyzet nyilvánvalóvá tette, hogy a digitalizáció jelenti a divatmárkák túlélésének kulcsát, így az elkövetkezendő időszakban digitalizációs fejlesztések várhatóak az iparágban. A Magyar Divat & Design Ügynökség folyamatos lépéseket tesz azért, hogy hosszútávú szakmai támogatást nyújtson az iparági szereplőknek. Mára már egyértelmű, hogy azok a cégek bizonyulnak ellenállóbbnak a válsággal szemben, amelyek maximálisan kihasználják a virtuális tér nyújtotta előnyöket: webshoppal rendelkeznek, aktívan jelen vannak a közösségi médiában, valamint élnek a digitális hirdetések lehetőségével. A jövőben ezekre a platformokra tevődik át a hangsúly, így a divatmárkák egyre közelebb kerülnek majd fogyasztóikhoz. Már most látni, hogy az omnichannel értékesítési modell bizonyul eredményes stratégiának ebben a helyzetben, így elképzelhető, hogy egyre több divatipari cég helyezi majd át a teljes készletét a digitális platformra. A hazai divatipar integratív szervezeteként azon leszünk, hogy minél több szereplő tudjon élni ezzel a lehetőséggel.
A webshopok, a közösségi média és a digitális hirdetés mellett milyen lehetőségei vannak a divatiparnak ebben az időszakban?
A nemzetközi piacokon már érződik, hogy a szereplők különböző alternatív eszközökkel generálnak eladásokat. Ez különösen érvényes a showroomok esetére, amelyek nélkülözhetetlen szereppel bírnak az értékesítésben, hiszen a kereskedelmi láncok képviselői a showroomokba látogatnak el, hogy kinézzék és megvásárolják a következő szezonba szántmárkák kollekcióit. A világjárvány következtében az országhatáron túli piacokon megjelentek a digitális showroomok, amelyeknek köszönhetően összefonódott a cégek offline és az online marketing tevékenysége. A potenciális megrendelők 360 fokos felvételeken keresztül tekinthetik meg a showroomokban kiállított ruhákat, így személyes jelenlét nélkül is lebonyolíthatóak az értékesítési folyamatok.
A világjárvány átírta a divatrendezvények lebonyolításának rendjét is. A shanghai-i divathét volt az első olyan esemény, amely virtuális megoldásokkal alkalmazkodott a helyzethez. A márkák videófelvételeken, a kiterjesztett valóságon alapuló műsorokon keresztül mutatták be kollekcióikat. Az új formátum eredményesnek bizonyult: 2,45 millió ember kísérte figyelemmel az eseményt. Úgy gondolom, hogy ez bizakodásra ad okot a többi divateseményre nézve is, amelyek megvalósításánál várhatóan nagy szerepet kap majd a digitalizáció, azonban a hagyományos divatbemutatók nem fognak véglegesen megszűnni.
A jelenlegi helyzet elképesztő összefogásra késztette a divatiparban dolgozókat. Talán egy eddig nem tapasztalt együttműködési lehetőséget nyitott meg az e-konferencia. Ez volt az alapvető célja?
A Magyar Divat & Design Ügynökség azzal a céllal hívta össze a régiós e-konferenciát, hogy nemzetközi szintű párbeszédet kezdeményezzen az országok között. A koronavírus-járvány, valamint annak hatásai globális szinten jelentkeznek, ezért globális válaszok szükségesek. Ebből adódóan fontosnak tartottuk, hogy régiós szinten is tudásmegosztás kezdődjön a témában, hogy közös erővel kidolgozhassuk a válságkezelés lehetséges irányvonalait. Mindezzel a hazai divatipar érdekeit kívánjuk elsődlegesen szolgálni, hiszen a konferencián elhangzott gyakorlatokat hasznosítva egy olyan tudásbázist építünk ki, amelynek birtokában széleskörű szakmai támogatást tudunk nyújtani a magyar divatipari szereplők számára. Ennek jelentősége még inkább felértékelődik a gazdaság újraindítását követő időszakban, amikor is régiós szinten is átrendeződnek a szereplők közötti erőviszonyok. Célunk, hogy olyan ismereteket biztosítsunk a magyar divatipar képviselői számára, amelyeket felhasználva versenyelőnnyel indulhatnak a krízist követően. A Magyar Divat & Design Ügynökség által kezdeményezett e-konferenciával mindemellett hozzájárultunk a régióban betöltött szerepünk erősödéséhez is, hiszen összekötő szerepet vállaltunk a válságról való közös gondolkozásban. Ennek köszönhetően egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz a célkitűzésünkhöz, hogy Magyarország egy nap a régió divatipari központja lehessen.
Mesélj, kérlek a konferencia főbb eredményeiről, amelyek a hazai divatkedvelőkre és -tervezőkre is hatással vannak!
Az első régiós e-konferencián világossá vált számunkra, hogy a környező országok is az együttműködésben látják válságkezelés lehetséges módját. Olyan megoldásokban gondolkodunk, amelyeknek köszönhetően közösen elérhetjük, hogy a divat Közép-Európa kulturális örökségeként vonuljon be a köztudatba. Többek között egy utazó jellegű pop-up store létrehozását tervezzük, amely roadshow jelleggel mutatná be a különböző országok tervezőinek munkáit, ezáltal a régió divatipari szereplői még nagyobb nyilvánosságot élvezhetnek majd. A divat iránt érzékeny közönség pedig még inkább megismerheti a divat kulturális dimenzióját, hiszen egyszerre több ország divatszemléletébe is betekintést nyerhet majd az utazó pop-up store-ok révén. Terveink szerint a jövőben teret nyernek a régiós szintű szakmai párbeszédeknek helyet adó konferenciák, amelyek lehetőséget biztosítanak arra, hogy nemzetközileg elismert piaci szereplők tanácsokat adjanak a megváltozott gazdasági helyzethez való alkalmazkodáshoz. Természetesen ezeknek részesei lehetnek a divatkedvelő fogyasztók is.
Nemrég zárult le a Magyar Divat & Design Ügynökség első magyar mentorprogramja, amelynek kiválasztott mentoráltjai a ZIA, MERO, Alma Vetlenyi, Nini Molnar és a The Four, Kata Szegedi. Mi volt az a plusz, amivel ez az 5 magyar márka kitűnt, és így részt vehet a nemzetközi programban?
Az MDDÜ által indított magyar mentorprogram kiváló alapot nyújt a mentoráltaknak ahhoz, hogy a működésük hazai stabilizálása után, akár külföldi terjeszkedésben is gondolkodjanak. A nemzetközi mentorprogramba átemelt márkák egytől-egyig kimagasló színvonalon sajátították el a márkaépítéshez és -fejlesztéshez szükséges üzleti, stratégiai és marketing ismereteket. Mindezt felismerték a nemzetközi mentorok is, akik úgy ítélték meg, hogy a ZIA, MERO, Alma Vetlenyi, Nini Molnar és a The Four fejlettségüket tekintve már készen állnak arra, hogy szintet lépjenek és akár a nemzetközi piacon is kipróbálhassák magukat. Bár sok területen elengedhetetlen még a nemzetközi mentoringban való további fejlesztés, a kiválasztott márkák előremutató gondolkodása, az általuk megalkotott ruhák és kiegészítők magas minősége, a hazai sikereik és a jövőre vonatkozó nagyratörő terveik mind hozzájárulhatnak a nemzetközi sikerhez.
Mi mindent kaphatnak a tervezők ettől a lehetőségtől?
A nemzetközi mentorprogram kialakításánál arra helyeztük a hangsúlyt, hogy szakmai támogatást nyújtsunk a hazai tehetségek számára a nemzetközi piacra való belépéshez, illetve az ottani sikeres helytálláshoz, különös tekintettel az exportnövelésre. A mentoráltak nemzetközi szinten is elismert mentorok segítségével fejleszthetik magukat termékfejlesztés, márkaépítés, kommunikáció és üzleti tervezés témákban a B2B-meetingek, a személyes találkozók, workshopok, valamint a gyárlátogatások során. Az elméleti és gyakorlati oktatás mellett olyan lehetőséget kapnak a tervezők, amely felfelé ívelő pályára helyezheti majd a karrierjüket, hiszen részt vehetnek a legközelebbi Milan Fashion Week-en is, amennyiben a járványügyi helyzet is megengedi azt. A milánói divathét az egyik legelismertebb divatesemény a világon, amelyre több ezer szakember, buyer és influencer, valamint divat iránt érdeklődő közönség látogat el, hogy megismerjék a márkákat és a legfrissebb kollekciókat. A szakma kiválóságainak szereplése hírnevet jelent hazánknak, illetve óriási lehetőséget a márkáknak, hiszen a nemzetközi eseményen való megjelenés kiváló alkalom arra, hogy a hazai márkák külföldi kapcsolatokat építsenek ki, tapasztalatot szerezzenek, valamint növeljék az exportból származó bevételüket.
Az elmúlt hónapok mennyire teszik lehetővé a külföldi terjeszkedést egy hazai márkának?
A Magyar Divat & Design Ügynökség által elvégzett kutatás többek között erre a kérdésre is választ adott. A felmérést kitöltő 400 vállalkozás közül minden ötödikre jellemző, hogy értékesítésének legalább 80 százalékát az export tette ki, amely a korlátozó intézkedések hatására csaknem megszűnt márciusban. Ahogyan az a kérdőívünkből is kiderült ez az időszak nem kedvez a külföldi terjeszkedésnek, ugyanott lehetőséget teremt az arra való felkészülésre: a hazai márkáknak érdemes különböző lépéseket tenni a fejlődésükért – képzéseken, webináriumokon részt venni, hogy elsajátítsák a nemzetközi piacra szükséges ismereteket. A nemzetközi mentorprogramunkban lévő márkák is pontosan ezt teszik most, hogy a gazdaság újraindítását követően olyan ismeretek legyenek a birtokukban, amelyek versenyelőnyhöz juttathatják őket. A Magyar Divat & Design Ügynökség működésében is ez a szemlélet van jelen: ahogyan azt a korábbiakban is említettem a régiós szintű e-konferenciának is van egy olyan célzata, hogy a nemzetközi piacra lépéshez szükséges ismereteket biztosíthassunk a magyar szereplők számára, hiszen a gazdaság újraindítását követően strukturális átrendeződések lesznek az iparágban, ezért minden lehetőséget megragadunk, hogy a magyar divatipar pozíciója megerősödjön erre az időszakra.
A jövőben is szeretnétek hasonló programot indítani, amelyre a hazai tervezőknek érdemes odafigyelniük?
Az aktuális gazdasági helyzetben még inkább felértékelődött a szakmai felkészültség szerepe. Ahogyan arról már szó esett a gazdaság újraindítását követően régiós szinten is átrendeződik a divatipar és ez lehetőséget ad arra, hogy Magyarország kedvezőbb pozícióba kerüljön. Ennek az egyik feltétele, hogy a divatipari szereplők előremutató ismeretekkel rendelkezzenek, amelyek birtokában könnyen veszik majd az új kihívásokat. A Magyar Divat & Design Ügynökség ebből a célból indította el New View elnevezésű videó- és podcastsorozatát, amelyben hazai és nemzetközi szakértők nyújtanak új megközelítéseket a krízishez való sikeres alkalmazkodáshoz. A hallgatók hétről-hétre újabb ismereteket sajátíthatnak el munkajog, munkaügy, pénzügy, marketing, értékesítés és vállalkozásfejlesztés témákban. Ezzel kívánunk eleget tenni a szakmai tanácsadás iránti fokozott igénynek, amely az MDDÜ által elvégzett iparági kutatásban is jelen volt. Mindemellett egy olyan digitális kezdeményezéssel is készülünk, amely a mentorprogramhoz hasonlóan az iparági szereplők hasznára válhat a gazdaság újraindítását követő időszakban. Egy olyan digitális platformot álmodtunk meg, amely kapcsolódási pontot hoz létre a divat- és designipari szereplők között, hazai és nemzetközi viszonylatban is lehetővé téve kapcsolatépítést, amely hosszútávon akár a cégek exportfolyamataira is pozitív hatással lehet. Ennek részleteiről hamarosan beszámolunk.
Új kezdeményezéseink mellett, a zászlóshajós programjainkat is folytatjuk – köztük a magyar mentorprogramot, amelyet immáron második alkalommal hirdettünk meg. Az érdeklődőknek június 4-ig van lehetőségük leadni a jelentkezésüket.