Lifestyle

Egy friss felmérés kiderítette: a magyar internetezők 90 százalékánál próbálkoztak már online csalók

A magyar internetezők 90 százalékánál már próbálkoztak online csalók, adathalászok az ESET biztonsági szoftvereket forgalmazó Sicontact Kft. októberi felmérése szerint.

Egy ártalmatlannak tűnő weboldal is ellophatja az adatokat

Az elemzésből kiderül az is, hogy a megkérdezettek több mint felét e-mailben vagy sms-ben próbálták becsapni adathalász linkekre való irányítással, 40 százalékuk pedig kapott már kétesnek tűnő telefonhívást állítólagos bank vagy cég nevében.

A társkereső oldalakon és az online piactéren történő támadásokkal kevesebben találkoztak, de ennek oka az is lehet, hogy ezeket az alkalmazásokat, weboldalakat csak egy szűkebb felhasználói réteg veszi igénybe. Romantikus csalásra legmagasabb arányban a 60-69 éves korosztályt próbálták behálózni.

Az üzleti és otthoni biztonságtechnikai szoftvermegoldások nemzetközi szállítója, az ESET nemzetközi tapasztalatokon alapuló elemzése szerint a teljesen ártalmatlannak tűnő, de valójában vírusos weboldal is ellophatja az adatokat, ezért a biztonságos online bankolást és vásárlást támogató funkciók mellett egy hatékony védelmi szoftvernek a zsarolóvírusok ellen is védelmet kell nyújtania.

Hozzátették, a kéretlenül terjedő üzenetek gyakran valamilyen hamis indokkal – problémás csomag érkezett, lejárt közüzemi számla, parkolási büntetés, banki értesítés – egy mellékelt rosszindulatú linket kínálnak fel és a nagyobb hatás érdekében sürgetnek, fenyegetnek, vagy valamilyen vonzó akciós lehetőséget ígérnek. Ilyen esetekben fontos, hogy a felhasználó megfelelő, biztonságos és folyamatosan frissülő vírusvédelmi megoldással rendelkezzen. A mesterséges intelligencia alapú rendszerek korában ugyanis már nyelvtanilag is sokkal jobb minőségű, hihető tartalmú szövegeket tudnak generálni a világ minden nyelvén, és így egyre több hitelesnek tűnő magyar nyelvű csalás érkezik a felhasználókhoz.

Az ESET kutatásából az derült ki, hogy a magyarok jól tájékozottak a csalásokkal és visszaélésekkel kapcsolatban, mindössze a megkérdezettek 1 százaléka mondta azt, hogy semmilyen típusú online vagy telefonos visszaélésről nem hallott még.

A webkamerán keresztüli megfigyelésről főleg a fiatalabbak hallottak

A válaszadók közel háromnegyede hallott már a csaló telefonhívásokról, az egyes korosztályok magas arányban ismerik az adathalász e-maileket, az sms-es átveréseket, és a válaszadók fele az online piacteres átverésekről is hallott már. A webkamerán keresztüli megfigyelést a fiatalabb korosztályok fele ismeri, míg az 50 év felettieknek csak a negyede hallott róla. A romantikus csalásokat az idősebb, 60-69 éves korosztály sajnos a legalacsonyabb arányban, 27 százaléka ismeri, ami azért probléma, mert ennek a csalásformának épp ez a korosztály a leggyakoribb célpontja – írták a közleményben.

A kutatásban résztvevők közel fele esett már áldozatául valamiféle online csalásnak vagy támadásnak. Legnagyobb arányban arról számoltak be, hogy vírusos lett a számítógépük vagy telefonjuk, de ugyanennyien vannak azok is, akiknek a jelszavát vagy fiókját lopták el. Minden tizedik embert ért már anyagi kár is, a legmagasabb arányban – 18 százalékban – a 60-69 éves korosztályt.

A felmérés kimutatta azt is, hogy bár sokan találkoztak már online csalási kísérlettel, a válaszadók 71 százaléka biztonságban érzi magát az interneten, mert úgy gondolják, hogy megteszik a szükséges óvintézkedéseket. Ugyanakkor csak a válaszadók harmada érzi magát biztonságban amiatt, mert az óvatosság mellett védelmi programot is használ. A fiatal, 16-29 évesek körében vannak a legtöbben azok, akik nem használnak védelmi programot, mert úgy gondolják, hogy saját maguk is ki tudják szűrni a gyanús dolgokat.

A közlemény idézi Csizmazia-Darab Istvánt, az ESET termékeket forgalmazó Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértőjét, aki szerint már csak a kártevők magas száma miatt is nagyon nehéz feladat lenne, hogy mindet felismerjük: az AV Atlas adatai szerint 1,4 milliárdnál is több egyedi kártékony kód van jelenleg a világon. Kifejtette, jóllehet fontos a megjelenő hibajavító frissítések mielőbbi lefuttatása, a külső adathordozóra való rendszeres mentések elvégzése és a biztonságtudatos hozzáállás is az ügyfelek részéről, ugyanolyan fontos az is, hogy a minden platformon folyamatosan működő szoftverek védjék a felhasználókat és előzzék meg a rosszindulatú behatolásokat.

(hirado.hu/MTI)

Leadfotó: 123rf

Oldalak

Video Nagy 2025-ös szerelmi horoszkóp
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • captions and subtitles off, selected
      Hirdetés
      Lifestyle
      Sztárok
      2024 decemberében derült ki, hogy jelenlegi formájában megszűnik a Fricska Táncegyüttes, s most a formáció oszlopos tagja, Papp Máté Bence is megszólalt a szomorú fejlemény kapcsán.
      Sztárok
      Tegnap este rendezték meg a Televíziós Újságírók Díja gálát, amely Magyarország egyik legrangosabb szakmai értékmérőjének számít. A szakmédia által 2014-ben alapított elismerés célja, hogy klasszikus...
      Sztárok
      Jóval azelőtt, hogy Katalin hercegné és Vilmos herceg hivatalosan is egy pár lettek, a hercegné már az egyetemi évek alatt elzavarta a nőket a leendő király közeléből – ráadásul nem is akárhogyan.
      Sztárok
      A korábbi szépségkirálynő 2024 novemberében, Balin szenvedett motorbalesetet, amit csak tetézett, hogy a nyílt sebébe egy veszélyes baktérium is bejutott. Horváth Éva most elárulta, hogyan sikerült...
      Lifestyle
      Ezúttal csupán egyetlen kakukktojás megtalálása lesz a feladatod, de hidd el, ebbe a rejtvénybe szinte mindenkinek beletörik a bicskája, vagyis korántsem lesz olyan egyszerű dolgod, mint elsőre...
      Utazás
      Igen, kissé szorongató helyzetről van szó, hiszen senki sem szereti, ha rejtett kamerával figyelik minden mozdulatát. Amennyiben arra gyanakszol, hogy a szállásodon valaki elhelyezhetett egy ilyen...