Ezeket fontos tudni, mielőtt autóval indulsz külföldre
![](https://www.femcafe.hu/sites/default/files/styles/story_hero/public/images2021/cikkek/autopalya_123_lead.jpg?itok=ktm5cZ0O)
Az autós nyaralások most népszerűbbek, mint valaha, azonban kicsit több tervezéssel is járnak, mint felpattanni egy repülőre. Cikkünk ebben nyújt egy kis segítséget.
Külföldi autópályadíjak összegyűjtve
A világméretű koronavírus-járvány árnyékában beinduló üdülési szezonban sokan indulnak útnak autóval a szomszédos országokba. Számukra azon kívül, hogy érdemes utánanézni, hogy az adott országba milyen útiokmánnyal léphetnek be, további hasznos információ, hogy a nyaralás célpontjai felé vezető úton mennyit és milyen módon fizethetnek az autópálya-használatért.
Pontosan ezzel a céllal gyűjtötte össze a nyári utazások legnépszerűbb célországainak autópályadíj-fizetéssel összefüggő tudnivalóit az e-autopalyamatrica.hu. A körképből kiderül: nincs két olyan ország, ahol ugyanannyit kellene fizetnünk az autópályákért, ám korántsem a magyar úthasználati jogosultság a legdrágább. Az egyes országokban a díjak beszedését alapvetően két módon oldják meg: a matricás (időalapú) és a kapus rendszerrel. Utóbbi általában jóval drágább, és bizonyos időszakokban komoly torlódások is kialakulnak, elég ha csak a nyáron gyakorta beduguló horvát autópályákra gondolunk. A kapus megoldás előnye, hogy tényleg csak azért az útért fizetünk, amit használunk, viszont ez rendszerint jóval több, mint ha időalapon fizetnénk.
Az egyes országokban az útdíjak mértéke általában a gépjármű tömegétől, emissziós osztályától és a megtett útszakasz hosszától függ. Bizonyos országokban egyes szakaszokon nem kell útdíjat fizetni, más államokban pedig egyáltalán nem. Az utóbbi csoportba tartozik például:
- Andorra
- Ciprus
- Észtország
- Finnország
- Izland
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Málta
- Monaco
- Ukrajna
és a Vatikán, ahol a személygépkocsik számára nincs útdíj, azonban előfordulhat, hogy különböző pótdíjakkal kell számolni egyes alagutak, hidak és városok esetén.