Mit tehet azért a munkáltató, hogy jól érezzük magunkat a munkahelyünkön?

A munkavállalók elégedettsége nem csupán a jó fizetésen vagy a modern irodán múlik. Egy valóban jó munkahelyen a dolgozók megbecsülve érzik magukat, van lehetőségük fejlődni, és őszinte, támogató légkör veszi körül őket. Az, hogy egy cég mennyire figyel a munkavállalók igényeire, nemcsak az egyéni teljesítményre van hatással, hanem hosszú távon meghatározza a vállalat sikerét is. De vajon mit tehet egy munkáltató azért, hogy a kollégák szívesen járjanak be dolgozni?
1. Pozitív munkahelyi kultúra kialakítása
A pozitív munkahelyi kultúra az egymás iránti tiszteleten és elfogadáson alapszik. A sokszínűség támogatása különösen fontos, hiszen a különböző háttérrel és nézőponttal rendelkező munkavállalók nemcsak színesítik a vállalatot, de sokrétű tapasztalataiknak köszönhetően számos innovatív ötlettel is gazdagíthatják a céget. A rendszeres kulturális napok, érzékenyítő tréningek és mentorprogramok nagymértékben támogathatják a sokszínűség elfogadását és olyan légkört teremtenek, ahol mindenki egyenlő esélyeket kap, ami hosszú távon növelheti a dolgozók elégedettségét és elköteleződését.
2. Képzések és fejlődési lehetőség
Legyen szó pályakezdőkről vagy tapasztalt szakemberekről, a munkavállalóknak fontos, hogy biztosítsák számukra a fejlődés lehetőségét. A frissen belépőket bevezető képzések, mentorálás és karriertervezési tanácsadás segítheti abban, hogy gyorsabban beilleszkedjenek és megtalálják helyüket a szervezetben. A meglévő munkatársak számára pedig továbbképzések, szakmai konferenciák, valamint új feladatkörök kipróbálása biztosíthat új lendületet és motivációt. Az ilyen lehetőségek nemcsak a munkavállalók szakmai fejlődését segítik, de a cég sikerességéhez is hozzájárulnak, a tanulásba fektetett munka tehát mindkét fél számára nyereséges.
3. Megbecsülés és elismerés
A dolgozók elismerése kiemelten fontos a motivációjuk fenntartása és a hosszú távú elköteleződés szempontjából. Az egyéni teljesítmények megjutalmazása, – akár anyagi, akár erkölcsi formában történik – segíthet abban, hogy a munkavállalók érezzék, elismerik és értékelik a munkájukat. Ez ráadásul nemcsak az egyéni motivációt növeli, de pozitív példát mutat a többi munkavállaló számára is, ami a teljesítményorientált munkahelyi kultúrát is tovább erősítheti. Éppen ezért a rendszeres visszajelzés és a munkavállalókra fordított értő figyelem rendkívül fontosak ahhoz, hogy a dolgozók jól és biztonságban érezhessék magukat a pozíciójukban.
4. Nyílt kommunikáció
A nyílt és őszinte kommunikáció szintén elengedhetetlen egy egészséges munkahelyi környezetben. Ennek érdekében fontos, hogy a vezetők rendszeresen meghallgassák a munkavállalók véleményét, és arra érdemben reagáljanak is. Az anonim felmérések, nyílt fórumok és személyes beszélgetések során a dolgozók érezhetik, hogy bátran elmondhatják a gondolataikat és számít a véleményük. A céges döntések és a vállalat jövőbeli terveirveiről szóló transzparens kommunikáció pedig nemcsak stabilitást és őszinteséget sugall a dolgozók felé, de segít bizalmat építeni a vezetés iránt is.
A munkavállalók véleménye és jólléte a Tesco számára is különösen fontos, így nem véletlen, hogy az elkövetkezendő hároméves stratégiájuk 5 fő vállalásának kialakításakor is az úgynevezett „Számít a véleményed” munkavállalói felmérésüket tekintették a legfontosabb visszajelzési mutatónak. Az eredmények alapján azonosítani tudták, hogy mely területekre kell nagyobb hangsúlyt fektetniük, és hogyan tudják kollégáikat nap mint nap még hatékonyabban támogatni. A felmérés eredményeként a
- különböző közösségek érdekeinek képviselete,
- a rugalmas munkavégzés,
- az akadálymentesség,
- a befogadó toborzás,
- valamint a fiatalok karrierlehetőségeinek javítása
lett az az öt kulcsfontosságú terület, amelyeken a vállalat jelentős és fenntartható változást érhet el úgy, hogy az minden kolléga számára érezhető legyen.
Kiemelten fontosak a hölgyek...
Mivel a Tescónál a munkavállalók közel 70 százaléka nő, a vállalat külön felelősséget érez a támogatásuk iránt. Többek között ingyenes intim higiéniai termékeket biztosít kolléganőinek a mosdókban, valamint 2024 júniusa óta minden sajátmárkás menstruációs terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve őket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában. A női munkatársakat továbbá személyre szabott fejlődési tervvel, valamint külön fejlesztési programmal is segítik karrierjük előrehaladásában, melynek köszönhetően tavaly óta növekedett a felsővezetői pozíciókat betöltő nők aránya.
...és a fiatalok
A nők támogatása mellett nem feledkeznek meg fiatalabb munkavállalókról sem. A nekik szóló vezetői-, frissdiplomás-, illetve gyakornoki programok, valamint a Tesco Akadémia oktatási központ által 1000-1500 főnek nyújtott képzései és gyakorlati lehetőségei a pályakezdő tehetségeket is segítik karrierjük beindításában.