Költségek és következmények: ezzel számolj, ha nem megfelelő embert alkalmaztál
Milyen költségekkel jár egy új munkatárs megtalálása és felvétele? Mi történik akkor, ha nem a munkakörre legideálisabb jelentkezőt vesszük fel? Szakértőnk, Eideh Titanilla cikkét olvashatjátok.
A HR szerepe és költségvonzata
Ha a fenti kérdések alapján elgondolkodtál, akkor ajánlom figyelmedbe az alábbi összefoglalót. Ebből kiderül számodra is, hogy milyen tényezőket kell számszámításba venned, ha választ szeretnél kapni a felmerült kérdéseidre.
Az elmúlt 20+ év tapasztalatai azt mutatják, hogy a legtöbb cégvezető, és sokszor HR-es sincs tisztában azzal, hogy mennyi időt fordítanak egy-egy új kolléga felkutatására, felvételére, vagy akár a szervezetbe történő beillesztésére. A vállalkozói szemlélettel rendelkező vezetők, jogosan úgy gondolkodnak, hogy az idő pénz, ezért mindent igyekeznek mérni és számszerűsíteni. Ellenben a toborzással nem tesznek így? Talán a HR vagy a munkaerő kiválasztás nem egy szakma, amely hozzáértő szakértelmet kíván? Célom, hogy rávilágítsak a HR szerepére és annak költségvonzatára. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a folyamat lebonyolítása mennyi energiát, időt von el a cégvezetőtől vagy a Hr-től.
Vajon nem gondoljátok, hogy ezt az időt és pénzt érdemesebb a saját szakterületetekre fordítani a sikeres vállalkozás érdekében?
Toborzási költségek röviden
ÁLLÁSHIRDETÉS ÖSSZEÁLLÍTÁSA
Mint Karrieredző, azt hallom magánügyfeleimtől, hogy nem találnak olyan hirdetéseket, ami felvillanyozná őket. Sokszor semmitmondó üzenet van, tisztában sincsenek a pontos feladatokkal, miközben olvassák a hirdetést. Sablonos szövegek, mint versenyképes fizetés és fejlődési lehetőség nem ösztönzi őket a pályázásra. Hogyan várhatjuk el, hogy a munkakör elvárásainak leginkább megfelelő emberek jelentkezzenek?
Valójában egy álláshirdetés ugyanúgy működik, mint ahogy a szolgáltatásodról alkotott hirdetés:
- alaposan át kell gondolni, ki a célcsoport
- meg kell fontolni, mit szeretnénk vele elérni
- le kell szögezni, miért is van rá szükség
- meg kell határozni, miért érdemes ott dolgozni, mik a vállalat értékei, víziói
- közölni kell és be kell mutatni a feladatokat és a reális követelményeket
- érdemes egy bérsávot is feltüntetni, mert ugyebár a szolgáltatásainkat is beárazzuk
HIRDETÉS MEGJELENTETÉSE
A munkakör maga is meghatározza, hogy pontosan milyen csatornán érdemes hirdetni: közösségi média, jófogás, profession, linkedin? Ehhez mindig meg kell találni a megfelelő portált és a szakértőt. Ez barátok között is az adminisztráció, a látványterv és annak jóváhagyása el tud venni az ember életéből 3 órát. A hirdetés költsége kb. 20.000Ft - 100.000 Ft-ig is terjedhet.