Már a kislányok sem hiszik el, hogy lehet belőlük valaki
Kislányként ki ne álmodozna habos-babos ruhás esküvőjéről, boldog felnőttségéről, ahogyan azt is elképzeli, álommunkahelyen dolgozik majd. Mondhatnánk, mindez természetes, illetve mindenképpen az volna. Csakhogy a valóság sajnos nem ez.
Megrendült önbizalom
Az amerikai New York University által, 5-7 éves gyerekek megkérdezésével készült felmérés szerint a lányok már 6 éves koruktól korlátok közél szorítják saját álmaikat. Olyannyira, hogy ilyen kicsiként megrendül az önmagukba vetett bizalmuk és bizony már ilyenkor is azt gondolják, hogy a fiúk okosabbak náluk. Mindez tehát azt is jelenti, hogy ebben az életkorban már kevésbé hisznek abban, hogy ők is lehetnek például tudósok, űrhajósok, mérnökök vagy éppen vezérigazgatók. Talán hihetetlenül hangzik, mégis igaz: ez a korai "önkorlátozás" a későbbi karrierválasztásukat és önmegvalósításukat is befolyásolja.
Szülői felelősség
Sajnos nem ritka, hogy erre a folyamatra a szülők is „rásegítenek”. Hogy hogyan? Talán nem is gondolnád, de már a játékválasztással is, a gyerek tehetségével kapcsolatos vélekedésükről már nem is beszélve. Felmérések szerint a kislányok személyiségfejlődését hátráltató tényezőket, ha akaratlanul is, de a szülők nemi szerepekkel kapcsolatos beidegződései is erősíthetik.
"Tehetséges-e a lányom?"
Egészen hihetetlen, de háromszor kevésbé valószínű például, hogy a lányok tudománnyal kapcsolatos játékot kapjanak ajándékba, mint a fiúk. A szülők azonban emellett kétszer akkora valószínűséggel keresnek a Google keresőjében arra, hogy „tehetséges-e a fiam?”, mint arra, hogy „tehetséges-e a lányom?”. Miért is csodálkoznánk hát azon, hogy a lányok a saját képességeikkel kapcsolatban fokozatosan elveszítik a magabiztosságukat?!
Barbie segít?
Gondoltad volna, hogy épp a sokat hibáztatott és bírált Barbie lesz egyszer az, ami segíthet abban, hogy a lányok elhiggyék, bármi lehet belőlük? Noha a vállalat a baba születése, 1959 óta azon dolgozik, hogy kinyissa az álmok és a valóságról alkotott elképzelések közötti zárva tartott kaput, sokaknál inkább az ellenkezőjeként csapódott le. Ám a most 60 éves Barbie Álomkapu projekt néven indított kampányában épp a babákon keresztül a minden kislányban ott rejlő tehetséget szeretnék inspirálni, a rendkívüli, nők körében tipikusan alulreprezentált hivatások megjelenítésével pedig arra buzdítják őket, hogy bízzanak magukban és valósítsák meg az álmaikat.
Rengeteg sztereotípiának esnek áldozatául.