Hogyan válasszuk ki a megfelelő partnereket webshopunk számára?
![](https://www.femcafe.hu/sites/default/files/styles/story_hero/public/images2023/cikkek/ruhavasarlas_online.jpg?itok=ry1dAZ4P)
Van egy kiváló termékünk, esetleg egy elsőosztályú szolgáltatásunk – azt gondolhatnánk, hogy ezzel a nehezén már túl is vagyunk, hiszen azok majd „eladják magukat”. Ez azonban nincs így: ha online szeretnénk értékesíteni, legalább ilyen fontos hogy megtaláljuk az ideális partnereket, akik felturbózhatják üzletünket. A webshoplogisztikától kezdve a marketingig számtalan egyéb folyamatot kell kézben tartanunk – vagy megtalálni azokat, akikkel együttműködhetünk ezekben.
A következőkben azt nézzük meg, hogy pontosan milyen partnerekre lehet szükségünk, és hogy hogyan találhatjuk meg a nagy kínálatban az ideális jelölteket.
Kezdjük az alapokkal!
Lehet bármilyen kiváló termékünk, ha nem a megfelelő módon és csatornán, nem a megfelelő célcsoportnak kínáljuk, webshopunk nyereség helyett csak fejfájást termel nekünk. Legelső lépésként készítsünk üzleti tervet és ahhoz illeszkedő stratégiát! Határozzuk meg, milyen termékeket árulunk, elsősorban kiket szeretnénk elérni ezekkel, milyen értéket képvisel üzletünk, és mi az a piaci pozíció, esetleg piaci rés, amibe be szeretnénk törni!
A célközönség mellett legalább ilyen fontos a vetélytársak, egyéb piaci szereplők azonosítása – miben tudunk tőlük többek, jobbak, mások lenni? Az alapos, kellően mély piackutatás egy jól működő webshop alapját jelentheti. Gyakran már itt is érdemes kifejezetten ezzel foglalkozó cégeket bevonni, különösen, ha nem értünk az ilyesmihez. Ha ugyanis itt félrecsúszik, valami akkor az eredményekre épített stratégiák sem lesznek megfelelőek.
Minden vállalkozás esetén az első lépések a legnehezebbek, hiszen sokszor nem tudjuk, merre induljunk. Ilyenkor lehetnek segítségünkre az olyan tervezőeszközök, mint például a SMART-módszer. Az angol mozaikszó a Konkrét (Specific), Mérhető (Measurable), Elérhető (Achievable), Releváns (Relevant), Időben korlátozott (Time-boxed) szavakat takarja – igyekezzünk minden célunkat ezek mentén meghatározni!
Ismerjük fel, milyen partnerekre van szükségünk!
Ha az alapok már megvannak – amelyeket akár partnereken keresztül, akár önállóan összeállítottunk –, jöhet a további tervezés. Meg kell vizsgálnunk, hogy a mi vállalkozásunknak milyen speciális feladatokat kell ellátnia, és hogy ezek közül mi az, amit mi magunk nem tudunk elvégezni.
Egy jól működő, vásárlóbarát és brandazonos weboldal nélkül nem érhetünk el sikereket. Ma már akár mi magunk is felépíthetünk egy alap website-ot, de annak finomhangolása, a nagyobb forgalom jelentette teherbírás biztosítása és a testreszabott funkciók miatt egy bizonyos szint fölött érdemes kiszervezni ezt a munkafolyamatot.
Mindegy, milyen a termék, egyetlen sikeres cég sem működhet jól felépített marketing nélkül: hirdetések és reklámok, dizájn, szövegírás vagy épp keresőoptimalizálás – nem érthetünk és nem is kell mindenhez értenünk. A marketing tipikusan az a terület, amelyet részben vagy egészben érdemes szakemberekre bízni. Ma már rengeteg lehetőségünk van erre az ügynökségektől kezdve a szabadúszó vállalkozókig – keressük meg a leginkább hozzánk illőt!
Webshopok esetén a legtöbben az internetes oldalakra gondolunk – pedig az e-kereskedelem esetén is kulcsfontosságúak a raktározási és csomagolási feladatok, a címkézés és kommissiózás, vagy épp a csomagküldés – azaz a logisztikai tevékenységek. Ezeknek köszönhetjük, hogy termékeink a megfelelő formában rendelkezésre állnak, majd hibátlanul, időben eljutnak a vásárlókhoz.
A webshoplogisztika a megrendelés feldolgozásától a visszaküldött termékek kezeléséig terjed. Lehet bármilyen csilli-villi weboldalunk, ha a vásárlók nem kapják meg idejében, vagy a kívánt állapotban rendeléseiket, akkor elfordulnak tőlünk. Éppen ezért érdemes a webshoplogisztikát is hozzáértő, a megfelelő technikai háttérrel és tapasztalattal rendelkező vállalkozásoknak kiszervezni.
Mi alapján döntsünk?
A partnereink munkavégzésének minősége végső soron minket jellemez. Ha az ügyfélszolgálat nem működik megfelelően, vagy épp a kiszállítás pontatlan, nem az ezzel megbízott cégekre fognak haragudni vásárlóink, hanem ránk – ők ugyanis a mi webshopunkon adták le a rendelésüket. Épp ezért szánjunk kellő időt és energiát arra, hogy a legmegfelelőbb partnereket válasszuk!
Referenciák
Vizsgáljuk meg a potenciális jelöltek referenciáit: milyen cégektől kaptak megbízást, van-e köztük olyan, amelyik hasonló területen tevékenykedik mint mi. Akár fordítva is eljárhatunk: nézzünk utána, versenytársaink kit bíztak meg az adott feladattal!
Tapasztalatok
A referenciákhoz hasonlóan fontos partnerünk tapasztalata is. Kezdő vállalkozás kevés ügyféllel, vagy egy évtizedek óta működő cég széles ügyfélkörrel? Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai is – a lényeg, hogy a saját webshopunkhoz leginkább illő jelöltet válasszuk.
Árajánlatok összehasonlítása
Ha kellően alaposan felmértük a potenciális jelölteket, készítsünk listát róluk, felsorolva, mi szól mellettük és ellenük! Ennek egyik legfontosabb pontja az árajánlatok összehasonlítása lehet: ki mennyiért vállalja a feladatot; mi szól a legalacsonyabb ajánlat ellen; vagy épp a legmagasabb mellett?
Soha nem volt még olyan éles a verseny az e-kereskedelemben mint ma, soha nem volt még ugyanis ennyi webáruház – ez persze a mi dolgunkat is megnehezíti, az internetes vásárlás elterjedéséből azonban ugyanúgy mi is profitálhatunk. Ráadásul nemcsak a webshopok, de a leggyakrabban kiszervezett folyamatok – marketing, webshoplogisztika – terén is egyre élesebb az árverseny. Ezt ne felejtsük el a böngészés során!
A siker kulcsa
Mindegy, hogy már létező, fizikai üzletünket szeretnénk kiegészíteni online vásárlási lehetőséggel, vagy egy önálló webshopot indítanánk. A siker kulcsa a megfelelő tervezés, az alaposan kigondolt stratégia, majd az ezeken alapuló, kifogástalan végrehajtás. Üzletünket csak még hatékonyabbá és nyereségesebbé tehetjük, ha a feladatok egy részét hozzáértő szakemberekre bízzuk – és nem a véletlenre.