Válságban a tűsarok?

Az IBM érdekes tanulmánnyal állt elő: több millió posztot elemeztek a közösségi oldalakon és divattal foglalkozó blogokban, és azt találták, hogy a mostani válság nemcsak a pénztárcánkat, hanem a cipőnk sarkát is megrövidíti.
A nők ruhájának hossza követi a tőzsde árfolyamát
A divat és a gazdasági helyzet összefüggésével már rég óta foglalkoznak a tengerentúlon. George W. Taylor neves amerikai közgazdász, 1926-ban adta közre híres “hemline” (szegély-vonal) elméletét. Sejtése szerint a a nők ruhájának hossza követi a tőzsdei részvények árfolyamát. Minél jobb a helyzet, annál rövidebbek a ruhák, de válság esetén éppen fordított a trend. A hatvanas évek jóléti időszakában megjelent miniszoknya divat alá is támasztotta elméletét, és azóta is többen igazoltnak látják ezt az elméletet.
A tűsarkak is a szoknya hosszal együtt nőnek, figyelték meg először a Nagy Gazdasági Válság idején, amikor robbanásszerűen terjedtek el az extra magassarkú és platform cipők. Majd a hetvenes évek elején az olajválság söpörte el a szandálos divatot. Legutóbb a kétezres években jelentek meg újra a magasított cipők, éppen akkor, amikor a világ gazdaságát megrázta a dot-com válság, sorra mentek csődbe a nagy internetes vállalatok.
Csökken a cipők sarka
Az IBM kutatás viszont meglepő eredménnyel szolgált, mert éppen a sarok rövidüléséről számol be. Trevor Davis kutatásvezető beszámolója szerint, 2009-ben két hüvelyk, vagyis öt centis csökkenésről figyelhető meg a meghatározó divattal foglalkozó blogok magassarkú cipőkről szóló írásaiban. Bár a válság 2008-as kitörésekkor valóban elindult felfelé a cipők sarka, azóta folyamatosan csökken, ennek oka talán, a válság elhúzódásában keresendő.
Persze ezek a megfigyelések nem biztosak, csupán statisztikák. Colleen Sherin, a Saks Fifth Avenue luxus-divatáruház igazgatónője, csupán véletlennek tartja az összefüggést. Szerinte a divat teljesen külön életet él a gazdaság válságaitól: “Tudom, hogy szeretik az emberek felkapni a cipősarkak magasságának, szoknyák hosszának vagy a vörös rúzsok eladásának gazdasági magyarázatát, de az igazság az, hogy ez csupán a divat természetes körforgása” -mondta el a New York Times-nak.
Oldalak

This is a modal window.