Fashion&Beauty

Sportos divattörténelem: íme a legnépszerűbb márkák sztorija

Trendi, kényelmes, funkcionális, tartós és megjelenésében figyelemfelkeltő. Ha gyermeked egy ideje már szeretné felfrissíteni a ruhatárát, vagy éppen te vagy az, aki az utóbbi időben rápörgött a streetwearre és szeretnéd közelebbről megismerni a legnépszerűbb márkákat, akkor mindenképp csekkold a lenti kisokost, amelyben négy ikonikus brand sztoriját olvashatod.

Nike – egy öreg motoros, sportosan-streetwearesen

Ruhatáratakból hiányoznak a sportos, kényelmes ruhák, amelyek könnyedén lehetnek a streetstyle outfitek alapdarabjai vagy épp stílusos kiegészítői? Akkor legfőbb ideje adnod egy esélyt a világ legnagyobb amerikai sportszergyártójának, vagyis a Nike-nak.

A márkát 1964-ben, Oregonban alapította Phil Knight, a könnyűatlétika szerelmese és űzője, illetve edzője, Bill Bowerman. A brandnek eleinte meglehetősen hosszú neve volt: Blue Ribbon Sports és főként az akkor közkedveltnek számító, japán Onitsuka Tiger (ma Asics) sportcipőinek értékesítésével foglalkozott – a termékeket ekkoriban egy autó csomagtartójából árulták. Annak ellenére, hogy a kezdet rázós volt, a BRS története egyértelműen a valódi amerikai álom példája, ugyanis a cég már az első évben 1300 pár cipőt adott el, egy évvel később pedig a bevétele már meghaladta a 20.000 dollárt, ami akkoriban hatalmas összegnek számított, és lehetővé tette Philnek és Billnek, hogy megnyissa első saját üzletét, méghozzá Santa Monica-ban.

Mint köztudott, az életben sokszor bebizonyosodik a „Semmi sem tart örökké” mondás, és így volt ez ebben az esetben is. 1971-ben véget ért az Onitsukával folytatott együttműködés, és a boltok polcain még ugyanebben az évben megjelent az első cipőcsalád, amely büszkén viselte a Swoosh nevet, és a lépőket már a ma is közismert logó díszítette. A sportoláshoz szánt cipőcsalád minden sportimádót lenyűgözött, ami óriási löketet adott a márkának, hogy újabb lépéseket tegyen. És 1978-ban így született újjá a brand – a Blue Ribbon Sports nevet Nike-ra cserélték, a szlogen pedig a „Just Do It” lett. A modellek lenyűgöző változatosságának köszönhetően a sportos-streetwear piac új, érdekes szereplőjének híre hamar elterjedt az egész világon.

Úttörő megoldások, érdekes dizájn, kényelem és addig ismeretlen kialakítás, amely az oly ikonikus sneakereket jellemezte (és jellemzi ma is), amilyen például a Notre Dame ihlette Nike Air Force 1, amelyet tompító Nike Air Max légpárnával láttak el, Forrest Gump kedvenc cipője, a Nike Cortez, vagy az emblematikussá vált, magas szárú Nike Blazer – ezeknek köszönhetően a Nike egyre erősebbé vált, néhány cipő és ruházati termék pedig expressz sebességgel szokott elkelni. Tökéletes példa erre a modell, amely szinte kötelező darabnak számít minden, magára valamit is adó sneakerhead gyűjteményében – az Air Jordan 1, vagyis a Chicago Bulls-t ötször bajnoki címhez segítő NBA-legenda, Michael Jordan nevével fémjelzett sneaker vonal. A pipa logóval fémjelzett termékek kétségtelen előnye, hogy remekül helytállnak a mindennapokon és edzésen egyaránt, ez pedig a kiváló minőségű anyagoknak, a trendi fazonoknak és az eredeti megjelenésnek köszönhető.

fiú tini kiskamasz nike melegítő együttes

Converse – a tornacipők szakértője

Vajon a rengeteg versenytárs ellenére sikerül-e manapság összehozni egy eredeti cipőt, amely debütálása után éveken át óriási népszerűségnek örvend a kényelem rajongóinak körében, és egyre több követőt szerez magának? A Converse bebizonyítja, hogy egyértelműen van ilyen!

Minden 1908-ban kezdődött, amikor egy bizonyos Marquis Mills Converse úgy határozott, hogy saját cipővállalkozást indít a jól hangzó Converse Rubber Shoe Company név alatt. Úgy volt, hogy strapabíró és precízen megmunkált cipők gyártásával fog foglalkozni, amelyeknek textil felsőrésze és gumis talpa van – megfelelve a gyerekek, nők és férfiak elvárásainak is.

Az első Converse logóval fémjelzett cipő végül azonban... egy kosaras cipő lett, amely egyszer s mindenkorra megoldotta a rosszul illeszkedő, rögtön széteső cipők problémáját, és tökéletesen helytállt a pályán. Több hónapnyi kemény munka után jött a várva várt siker – a lábujjaknak extra védelmet nyújtó gumis orrú, magasított szárú tornacipő nemcsak az amatőr játékosok figyelmét keltette fel, hanem a profikét is, akik között ott volt az akkori egyik legnagyobb kosaras – Charles „Chuck” Taylor. A játékos tett néhány javaslatot a márkának azzal kapcsolatban, hogyan lehetne tökéletesíteni a piacra dobott cipőt, és pontosan így indult a sokéves együttműködés, amelynek eredményeképp megszületett a Converse Chuck Taylor All Star tornacipő vonal. A termékcsalád lépői a mai napig az amerikai brand legkapósabb és leghíresebb termékei közé tartoznak.

Ugyanakkor nem ez az egyetlen termékcsalád, amelyet a Converse kínálatában találunk – a márka az évek múlásával úgy döntött, hogy jelentősen bővíti termékpalettáját és a jellegzetes, csillag logós darabok között már régóta vannak pólók, longsleeve-ek, crewneck pulóverek és kapucnis modellek, női crop topok, baseball sapkák, téli beanie sapkák, hátizsákok, övtáskák, de teniszcipők és tornacipők is klasszikus, egyszínű verzióban és színes mintával díszített változatban is – ez utóbbi többek között Keith Haring grafikus, a New York-i legenda nevéhez fűződik, akinek műveit még a pop-art királya, Andy Warhol is méltatta.

Vans – a gördeszka iránti szeretet hívott életre

A márka, amelyet minden olyan gördeszka, BMX és roller rajongó szeret, aki legszívesebben el sem hagyná a skateparkot. A brand egyenesen a napfényes Kaliforniából: ez a Vans.

A brand, amelynek rövid szárú, az oldalpaneleket fehér jazz csíkkal díszített, fekete modellje már szinte minden kontinensen sokak szívét hódította meg, pontosan 1966. március 16-án született. Paul Van Doren ekkor határozott úgy három barátjával (Jim van Dorennel, Gordy Lee-vel és Serge D’Eliával), hogy végre megvalósítják régóta dédelgetett álmukat, és saját cipőboltot nyitnak. Bár eleinte kizárólag más gyártók modelljeit értékesítették, idővel belátták, hogy legfőbb ideje saját cipőt tervezni. Így kezdték eladni az Anaheimban található, egyre nagyobb népszerűségre szert tevő boltban saját tornacipőjüket (konkrétan az ikonikus Vans Authentic modellt), amely kimondottan a szörfösök és a deszkások figyelmét ragadta meg.

A Van Doren Rubber Company rövid idő alatt elért, óriási sikeréhez (és természetesen az ezzel járó visszhanghoz) minden bizonnyal hozzájárultak a szabadalmazott, forradalmi megoldások, amelyeket a brand a sneakereknél alkalmazott, és amelyeket hiába is keresnénk a versenytársaknál. Az egyik ilyen megoldás a kopásálló, vulkanizált gumiból készült talp, amelynek még az intenzív használat sem tud ártani, és pontosan ezzel hódította meg a Vans szinte valamennyi deszkás szívét. Az egész világ megszerette a jellegzetes, rövid szárú tornacipőt, amelyet barna, gofriszerű futófelülettel láttak el, a brand tulajdonosai pedig együttműködést javasoltak a gördeszkázás királyainak – Tony Alvának és Stacy Peraltának, akik neve innentől összefonódik az 1976-ban született Vans Era termékvonallal.

fekete vans oldscool gyerekeknek fiúknak

A kollab remek ötletnek bizonyult, és idővel a fűzős modellhez csatlakozott a máig imádott, belebújós Slip On és Vans Old Skool, a brand jó híre pedig gyorsan eljutott azokhoz is, akik nem gördeszkáznak. A Vans logóval fémjelzett modellek manapság világszerte óriási érdeklődésnek örvendenek, a rövid és magas szárú teniszcipő kollekciókat pedig kibővítették ruházati termékekkel - női, férfi, és szó szerint bármilyen életkorú gyerekeknek készült termékekkel is. A Vans népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy pl. a fekete-fehér Vans Old Skool sneakert pillanatok alatt elkapkodják annak ellenére, hogy a versenytársak is számos vonzó terméket kínálnak.

adidas – a német óriás, amelybe az egész világ beleszeretett

A tiniket megszólító márkák sorából természetesen nem hiányozhat az adidas sem, vagyis a sportos márka, amely több mint 97 éves, viharos történelemmel büszkélkedhet. Bár sokak számára meglepő lehet, ez egy olyan brand, amely komoly együttműködéseket tudhat magáénak, például Pharell Williams-szel és Kanye Westtel. A márka egyáltalán nem az USA-ban, hanem...Németországban született! Méghozzá 1924-ben, két fivérnek köszönhetően: Adolf és Rudolf Dassler saját vállalkozást alapított, amely cipőgyártással foglalkozott katonáknak, de az 1936-os berlini olimpiai játékokon részt vevő amerikai és német sportolóknak is.

fiú tini kamasz fekete csíkos adidas melegítő

Sajnos a számos siker ellenére hamarosan bebizonyosodott, hogy ennél a cégnél nem mindig jó döntés keverni a szakmai- és a magánéletet, és 1948-ban a vállalkozás jövőjét illető eltérő víziók, illetve a belső feszültségek miatt a Gebruder Dassler Schuhfabrik szétesett két, egymástól független cégre: az Adihoz tartozó adidasra, illetve a Rudolf vezette Ruda brandre, amely idővel megváltoztatta a nevét a ma már mindenki számára jól ismert...Pumára! Bár egyeseknek ez nagyon meglepőnek tűnhet, a tény az, hogy a két legnagyobb sportos brand ugyanarról a tőről fakad, együtt indultak és be kell ismerni, hogy mindkét márka izgalmas és prémium minőségű kínálattal szolgál kimondottan sportoláshoz készített cipők, sneakerek és ruházati kollekciók terén egyaránt. A ruhák nem ritkán nagy tervezőkkel közösen (pl. adidas by Stella McCartney-kollekció), illetve a zenei világ legendás alakjaival együttműködve (a tragikusan elhunyt rapper, Nipsey Hussle brandje, a The Marathon Clothing és a Puma kollabja) születnek.

Milyen modelleket találsz az emblematikus három csíkkal, a lóhere logóval vagy az adidas Trefoillal fémjelzett termékek között? Be kell vallanunk, hogy a Sizeernél jelenleg elérhető adidas tini kollekció igazán változatos! Itt van többek között a legendás, gumis orrú adidas Superstar sneaker, a népszerű gamerrel közösen megalkotott, könnyű és rövid szárú lépő, az adidas Ninja ZX 2K Boost J, az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő kosaras lépő, az adidas Forum Low, de vannak melegítő nadrágok, leggingek, pólók, pulóverek, sportos egyberuhák és kiegészítők is, amelyek remekül helytállnak nemcsak akkor, amikor a kedvenc sportodnak hódolsz vagy hétvégén biciklizni mégy, hanem a hétköznapi szettek praktikus és trendi kiegészítéseként is.

Mi mindennel várnak a Sizeernél? Csekkold a teljes kínálatot – https://sizeer.hu. Olyan márkákat találsz, mint például az Alpha Industries, a DC, az Etnies, a Fila, a Jordan, a Lacoste, a Levi’s, a New Balance, a New Era, az O’neill és még sok más, kihagyhatatlan brand.

Lead fotó: Pexels /Dominika Roseclay/

Oldalak

Video Nagy 2025-ös szerelmi horoszkóp
Fashion&Beauty
Lifestyle
A mai nappal kezdetét vette a kínai holdújév és vele a Fa Kígyó éve: cikkünkben most eláruljuk, mire számíthatnak az előrejelzések szerint idén a különböző jegyek.
Sztárok
Egészség
Bár egy alapvetően a szervezet számára nagyon fontos és általános vitaminról van szó, az adagolását illetően azért nem árt vele vigyázni.
Sztárok
A 49 éves Eva Longoria sokakat lenyűgözött a közelmúltban közzétett fürdőruhás fotóival, ám többen is kiszúrtak egy érdekes részletet, amit a poszt alatti kommentszekcióban is téma tárgya lett.
Fashion&Beauty
Madonna 28 esztendős lánya, Lourdes Leon merész, teljesen átlátszó szerelésben hódította meg a párizsi divathetet.
Lifestyle
A Bak ma bármit elérhet, amit a fejébe vesz. Napi horoszkóp.