Drasztikus változás jön a magyar munkahelyeken a járvány után, erre lehet készülni
Ezt várják a HR szakemberek a poszt-Covid időszakra vonatkozóan.
Rengeteg átalakulásra kell számítani
A vállalatvezetők egyetértenek abban, hogy a legtöbb cégnél valószínűleg nem tűnik el sem a home office, sem az irodai munkavégzés, de teljesen más lesz, mint a Covid-járvány előtt – minderről a Portfolio HR Revolution 2021 konferencián beszéltek, amiről a Pénzcentrum oldalán számoltak be. A HR szakemberek azt is kiemelték, hogy nemcsak a munkatársak közötti kapcsolatok változnak ezzel, a vezetői szerepeknek és kompetenciáknak is változnia kell. Az átalakulás kulcskérdései lesznek a kommunikáció és együttműködés új rendszerei, és a bizalomépítés, felhatalmazás és kontrol új lehetőségei. Egy pontban konszenzus volt: nincs jó recept. Minden cégnek magának kell megalkotnia, hogy mi lesz az új normális, az adott környezetre kell kitalálni a megoldásokat.
Dr. Pallai Katalin hivatásetika és szervezeti integritás szakértő, vezetői tanácsadó és tréner szerint most nem részletkérdéseket kell megoldani, nem lehatárolt technikai döntésekről van szó, amire van minta, hanem egy új hibrid működési rendszer kialakításáról, ami az adott cég hatékonyságát és biztonságát erősíti. Komoly, összetett kihívás előtt állnak a cégek, hiszen fontos, hogy a gondolkodást az üzleti és szakmai racionalitás vezesse, de mivel életmódok, emberi viszonyok és kommunikációs és együttműködési rendszerek is változnak, nem lehet az emberi tényezőket sem figyelmen kívül hagyni.
A szakértő szerint a hatékony munkafolyamatok biztosításához nem arra van szükség, hogy a vezetők a többiek feje felett hozzanak döntéseket, mert ezzel a már kialakult stressz és konfliktusok mellé új feszültségeket gerjeszthetnek. Dr. Pallai azt mondja, az elmúlt évtizedek vezetési és változásmenedzsment módszereinek egyik fontos tapasztalata, hogy ilyen komplex átalakítások esetén nem hatékony, ha néhány vezető és/vagy szakértő próbálja kitalálni az új működést és belekényszeríteni a munkatársakat, hanem egy olyan strukturált belső párbeszéd- és munkafolyamatra van szükség, amelyben az érdekelt szereplők összedolgoznak, együtt tudják megalkotni a megoldásokat az új munkafolyamtokról, új kapcsolatokról, a kommunikáció és együttműködés új rendszeréről.
„Ráadásul egy ilyen folyamatban, mire a megoldás kialakul, már értik is a résztvevők és hisznek benne. Elköteleződnek mellette. Ugyanúgy értik és ezért nemcsak alkalmazni, hanem egymással betartatni is tudják és akarják. Kölcsönös elvárássá válik” – fogalmaz Dr. Palla Katalin, hozzátéve: hihetetlen csapatépítő erővel is bír a közös alkotás és megegyezés, valamint a bizalom a másikban és a működési rendszerben, ami kialakult. A szakember szerint sok vezető el se tudja képzelni mennyire gyorsan megalkothatóak a munkatársak bevonásával az új működési folyamatok, mert nincs tapasztalatuk professzionálisan menedzselt folyamatról. Az ilyen alkotó párbeszéd tervezése és vezetése egészen másféle szakértelem, mint amit a szakmai tanácsadó cégek nagy része ajánl. A folyamatvezető nem megmondani akarja, hogy hogy legyen, hanem kérdezni tud és segíteni, hogy a munkaterületek és munkatársak tudása és nézőpontjai összeérjenek, kialakuljon a legjobb módszer és az érdekeltek annak gyakorlati részletet is tisztázni tudják, ezzel pedig erős megegyezések szülessenek.
Úgy érzed eljött az idő a szintlépésre, de nem tudod mi rá a megfelelő idő és hogyan hozd fel a témát a főnököd előtt? Ezekkel a tippekkel biztos a siker.