Fashion&Beauty

Ez a divathét bevonul a történelemkönyvekbe - Interjú Bata-Jakab Zsófiával

Sikerekkel zárult a Budapest Central European Fashion Week: a 2020-21-es őszi-téli kollekciókat bemutató trunk show-k ugyan korlátozott számú közönség előtt zajlottak, mégis eredményesnek bizonyultak: az eseményt szervező Magyar Divat & Design Ügynökség egy pop-up store felállításával tartotta meg a rendezvény értékesítésösztönző jellegét, melyet a divathét ideje alatt naponta több százan látogattak meg. Az esemény szigorú egészségügyi óvintézkedések mellett fogadta résztvevőit.

Rendkívüli helyzet

A Magyar Divat & Design Ügynökség által szervezett Budapest Central European Fashion Week divattervezői eredményesen szerepeltek a hazai közönség előtt: a különleges trunk show-kon bemutatott őszi-téli kollekciók nagy érdeklődésre adtak számot a szakmabeliek és az érdeklődők körében is, melyek során az előadók prezentációk formájában ismertették legújabb termékeiket négy modell közreműködésével. A rendhagyó rendezvény sokak számára nyitott új távlatokat: a Young Talents show-ban szereplő pályakezdő tehetségek a Budapest Central European Fashion Weeken tartott előadásaikkal kezdték meg a márkalapításra és piacra lépésre felkészítő Young Talents Programot. Közülük többen is felkeltették a sajtó munkatársainak figyelmét, mellyel ismeretséget szereztek maguknak. A hazai és nemzetközi piacokon már jelenlévő márkák - Zsigmond Dora Menswear, Nubu, Artista, Cako, Maison Marquise, Tomcsanyi, Alma Vetlényi, Romani Design, Nora Sarman, VIKTORIAVARGA, Celeni, és az Elysian ugyancsak nagy sikerekkel zárták az eseményt. A rendhagyó divathétről Bata-Jakab Zsófia, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetője mesélt a Femcafe.hu-nak.

A 2020-as Budapest Central European Fashion Week bizonyára örökké emlékezetes marad, hiszen a koronavírus-járvány miatt rendhagyó körülmények között került megrendezésre. Nem lehetett egyszerű dolga a szervezőknek. Mikor döntöttetek úgy, hogy megtartjátok az eseményt?

A szeptemberi Budapest Central European Fashion Week egy folyamatos gondolkodás eredménye volt. Az őszi-téli kollekciók bemutatása eredetileg márciusban lett volna, ám a vírushelyzet alakulása miatt áprilisra halasztottuk, végül az esemény lemondása mellett döntöttünk. Így pontos időpontunk nem volt a pótlásra, de az már a nyár elején körvonalazódott bennünk, hogy a vírushelyzet fennállása miatt újra kell gondolnunk a BCEFW struktúráját. Az eddigi Budapest Central European Fashion Week-ek megvalósításával magasra helyeztük a lécet, hiszen csak az előző eseményen közel 6000 résztvevő volt, köztük 70 nemzetközi buyer, influencer és sajtómunkatárs, valamint 150 hazai médium is képviseltette magát. Így egy nagyon sikeres folyamatot kellett újból felépítenünk. Az a cél lebegett előttünk, hogy a kihívások közepette is megőrizzük az esemény eladásösztönző jellegét.

Olyan rendezvényt szerettünk volna, amely lehetőséget biztosít a magyar márkáknak az elmaradt őszi-téli kollekciók bemutatására, de azoknak a brandeknek is megjelenési lehetőséggel szolgál, akiknek sikerült elkészülniük a következő szezon kollekcióival, azaz a 2021-es tavaszi-nyári darabokkal. Számos nehézségbe ütköztek az alkotók, a vírus miatt több márkánál is előfordult, hogy az anyagok nem érkeztek meg, vagy éppen financiális problémákba ütköztek, és újra kellett csoportosítaniuk a büdzsét, hogy túléljék ezt a nehéz időszakot. A nehézségek mérséklésében szerettünk volna segítséget nyújtani a budapesti divathéttel.

A szeptember 10. és 13. között megtartott BCEFW-vel kifejezetten a magyar közönséget céloztuk. Ezzel hívtuk fel a figyelmüket az új tervezőkre és trendekre, megmutatva, mit érdemes most vásárolniuk, hiszen itt az éppen aktuális őszi-téli kollekciók kapták a főszerepet. Rengeteg különböző stílus és márka mutatta meg magát, így mindenki megtalálhatta a neki tetsző darabokat. Izgatottan várom a folytatást, hiszen októberben ismét visszatér a Budapest Central European Fashion Week – ám ezúttal digitálisan, ún. runway videók formájában mutatkoznak be a márkák és a 2021-es tavaszi-nyári kollekciók lesznek fókuszban. Ezek a felvételek kifejezetten a nemzetközi sajtónak, kereskedőknek és szakembereknek készülnek, de természetesen a hazai közönség számára is láthatóak lesznek. Ily módon szeretnénk elérni, hogy a magyar divattervezők aktív szereplői maradjanak a nemzetközi divatipar vérkeringésének. Ezekkel a megoldásokkal mindkét csoportnak kedvező struktúrát alakítottunk ki – az aktuális szezon és a tavaszi-nyári ruhadarabok is kellő figyelmet kapnak.

Rengeteg dologhoz kellett akkor alkalmazkodnotok, nem lehetett egyszerű az elmúlt fél év. Van olyan, amit ki tudnál emelni, hogy mit volt a legnehezebb megvalósítani a szervezés során?

Amire nagyon figyeltünk, és az átlagnál is nagyobb körültekintést igényelt, az az esemény biztonságos megvalósítása volt. Fontos volt, hogy megfelelő tartalmat tudjunk generálni a márkák számára, vagyis olyan kiemelkedő minőségű fotókat és videós anyagokat kapjanak, amiket eredményesen fel tudnak használni a közösségi médiában az elkövetkezendő időszakban. A vírushelyzet következtében nehezen tudják felhívni magukra a márkák a figyelmet, hiszen át kellett csoportosítaniuk az erőforrásokat, így érthető, ha a kommunikáció háttérbe szorult. Segíteni szerettük volna őket, ennek a pótlásában.

A legnehezebbnek mégis a döntések bizonyultak, hogy meg tudjuk-e úgy rendezni az eseményt és tudunk-e olyan körülményeket teremteni, hogy biztonságosnak érezzék a vendégek a részvételt. Ezért kiemelt figyelmet szenteltünk a biztonságnak és nagyon komoly előírások mentén valósítottuk meg a rendezvényt. Az épületbe mindenki csak testhőmérés és egy COVID-nyilatkozat aláírásával léphetett be. Kötelezővé tettük a szájmaszk viselését, kézfertőtlenítőt biztosítottunk és folyamatos fertőtlenítéseket végeztünk az egész területen. A szükséges távolság betartására pedig hangosbemondó és kihelyezett tájékoztatók hívták fel a figyelmet.

Mennyire volt nyitott a szakma a rendezvényre ebben a rendkívüli helyzetben?

Természetesen a tervezőket is bevontuk a döntésekbe, így az év során többször is egyeztettünk velük arról, hogy mi lenne számukra az adott helyzetben a legnagyobb segítség.

Felmértük, melyik tervező, hogy áll, kinek készül el a jövő évi kollekciója, és kik azok, akik a jelenlegit tudják bemutatni. Ezen kívül összegyűjtöttük, kinek mire lenne igénye. Mindenki nagyon nagy örömmel fogadta, hogy megvalósulnak a rendezvények. Több tervező is külön köszönetet mondott, hogy megtartjuk az eseményeket, és felületet biztosítunk nekik a munkájuk bemutatására.

A számok is minket igazolnak, hiszen a social media platformokon körülbelül 187 ezer látogatónk volt, akik mind a Facebook, mind az Instagram oldalunkon végig kísértek a rendezvényt. A médiamegjelenések száma is nagyon magas volt, közel 100 médium számolt be a rendezvényről, ez pedig a már stabilan működő márkák számára is jelentős eredmény.

Mit érzel, könnyebb, vagy inkább nehezebb volt erre a show-ra felkészülni? Kisebb volt maga a rendezvény, viszont sokkal több nehezítő körülmény adódott, mint általában.

Részben könnyebb volt, részben pedig nem. Valóban kisebb volt a show, de így is szükségesek voltak olyan előkészületek, mint a bemutatók előtti koreográfia gyakorlás, ruhapróbák, öltöztetés, sminkelés, frizura készítés, így tennivaló bőven akadt. Ugyan kevesebb látogató volt, mégsem érzem kisebbnek magát a rendezvényt. Az egyszerűsége csak abban rejlett, hogy a szokásosnál kisebb volt a csapat, mint általában. Most 6 modellel dolgoztunk, máskor ez a szám bemutatónkként 20 szokott lenni. Sokat dolgoztunk, de arra törekedtünk, hogy minél kevesebb ember legyen egyszerre egy helyen. A nehézség leginkább ebben volt. Nagyon kellett figyelni, hogy mindenki betartsa az előírásokat, de szerencsére a csapat nagyon fegyelmezett volt, ahogyan a vendégek is. Mindenki tisztán látta, hogy ezek a lépések az emberek érdekeit szolgálják. Nem egyszerű több órán keresztül maszkban lenni, de mindenki tudta, hogy ezt most csak így lehet.

Hatalmas hangsúlyt fektettetek a pop-up store-ra is, amely igen patinás környezetben kapott helyet.

Az eddigi Budapest Central European Fashion Week-eken is volt egy kicsi pop-up store, ám először készültünk rá ekkora volumenű készlettel. Arra törekedtünk, hogy minél szélesebb termékstruktúrát biztosítsunk, valamint alacsonyabb árkategóriájú darabok is helyet kaptak az üzletben, így tényleg mindenki találhat kedvére valót. Szeptember 20-ig még nyitva tart az üzlet, amiben a kiegészítőktől a kabátokig minden fellelhető. Az átlagos napi látogatószám közel 100 volt a rendezvény ideje alatt, az eladások pedig átlagosan napi 10-12 körül alakultak múlt héten. A legtöbben pólókat és maszkokat vásárolnak, a tervezők ügyesen felismerték, hogy az emberek még a maszkok terén is figyelnek a divatra. A pop-up store-ban mindenki megtalálja a neki tetszőt, számos opció közül választhatnak a látogatók: letisztult, csillogós, flitteres, vagy éppen rúzsos szájmintás is kapható.

A Young Talents program résztvevői mutatkoztak be elsőként a divathéten. Számukra mennyire volt nehéz feladat elkészülni? Igényeltek valamilyen speciális segítséget a felkészülés során?

A pályakezdő alkotók már meglévő darabokat mutattak be. Biztosítva volt számukra, hogy akár diplomamunkával, akár 1-2 évvel korábbi kollekcióval is készülhetnek. A tervezők egy 6 hónapos mentorprogramon is részt vesznek, aminek tulajdonképpen a BCEFW-s bemutatkozás az első állomása. A Young Talents program keretén belül lehetőséget kapnak arra, hogy kialakítsák és magasabb szintre emeljék a saját márkájukat, emellett szakmai ismereteket és kapcsolati hálót biztosítunk a feltörekvő tehetségeknek az első sikerek megalapozásához. Bízunk benne, hogy a Young Talents program résztvevőivel más felületeken is találkozhatnak majd az érdeklődők, és a későbbiekben önálló bemutatóik is lesznek majd.

Az Ügynökséggel folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél több kaput tudjunk megnyitni a hazai tervezőknek. Jövő héten, a Milan Fashion Week-en az az öt magyar márka mutatkozik majd be, akik a Camera Nazionale della Moda-val indított második nemzetközi mentorprogramunkban vesznek részt.

Interjú Bata-Jakab Zsófiával

Fotók: BCEFW, MDDÜ, leadfotó: BCEFW

Oldalak

Video Szerelmi horoszkóp
Fashion&Beauty
Sztárok
A hazai sztárok idén is megosztották követőikkel, hogyan díszítették fel az otthonukat az ünnepekre, valamint megmutatták, milyen káprázatosan ragyog a feldíszített karácsonyfájuk.
Sztárok
Néhány hónappal azután, hogy exfelesége, Jennifer Lopez benyújtotta a válókeresetet, az 52 éves Ben Affleckről kiderült, pontosan hogyan viseli a szakítást követő időszakot.
Utazás
Lángba borult Párizs ikonikus építménye, az Eiffel-torony – a katasztrófavédelem már a helyszínen van.
Utazás
Vannak olyan utasok, akikben akkor is riadalmat kelt a repülőre szállás gondolata, ha már rengetegszer jártak a fellegekben. Valódi aggodalomra azonban semmi ok: közhiedelemmel ellentétben igenis le...
Christmas
George Albert Smith 1898-ban forgatta le a Santa Claus című filmjét, mely a YouTube jóvoltából most ingyenesen megtekinthető.
Sztárok
A 90 éves színész tavaly ősszel hasi embóliával került kórházba. Akkor hosszú rehabilitáció várt rá, most viszont ismét egészségügyi ellátásra szorult, ugyanis baleset érte az otthonában.