Home&Design

Magyar tervezők a világhírnév küszöbén - Interjú Bata-Jakab Zsófiával, az MDDÜ vezetőjével

A Magyar Divat & Design Ügynökség állandóan keresi a lehetőséget, hogyan tudná segíteni az ígéretes magyar formatervezőket. Két programban is folyik a tehetséggondozás: a design START alapozókurzussal kezdhetnek a pályázat útján jelentkező és a szakmai zsűri által kiválasztást nyert márkák, a nemzetközi piacra érett márkáknak a design SPEED következik, amely egyfajta továbbképzés a nemzetközi siker elérése érdekében. Céluk, hogy a magyar formatervezőkre felfigyeljen a világ, és nagyon úgy tűnik, erre máris sor került a programoknak köszönhetően. A lehetőségekről és a sikerekről Bata-Jakab Zsófia, az MDDÜ vezetője mesélt.

Két fontos pályázatot is indított az MDDÜ, az egyik a Design START, a másik a Design SPEED. Mi a két program közötti különbség? Melyikre kik jelentkezhetnek?

Alapvetően úgy építettük fel a mentorprogramunkat, hogy először kezdünk egy design START mentorprogrammal, ami a hazai működés stabilizálásához nyújt segítséget a márkák számára, ezt követi a design SPEED, ami már a piacérett és külföldi terjeszkedésre vágyó márkáknak remek lehetőség. A kettő között a legfontosabb különbség, hogy amíg a design START programunkat főleg hazai szakemberek bevonásával folytatjuk le, addig a design SPEED kurzust, már egy nemzetközi szakmai partnerrel csináljuk, amely az IED, azaz az Institution of European Design szervezet, ahol főként olasz és amerikai professzorok bevonásával folyik a mentoring. Amit még fontos kiemelni, hogy az a célunk, hogy hosszú távon a két program között átjárás legyen, tehát azok a márkák kerülhessenek majd be a design SPEED programba, akik már elvégezték a design START programot, hiszen az egy alapozásnak tekinthető, amely a hazai stabil működésre fókuszál, míg a SPEED már arra törekszik, hogy olyan tapasztalatokat szerezzenek a résztvevők, amelyekkel a nemzetközi piacon boldogulhatnak majd.

A START program résztvevői online kezdték meg a munkát a vírushelyzet miatt. Pontosan hogyan alakul egy ilyen webes alkalom?

A design START program képzési része már zajlik, de a design SPEED program még várja a jelentkezőket, egészen július 10-e, péntek éjfélig. A design START online kialakítása során, ugyanarra a logikára építettük fel a programot, mint már korábban is, tehát az első lépcsőfok a workshop. Ilyenkor a tervezők, a márkák képviselői egy digitális platformon keresztül csatlakoznak be az adott téma előadójához. Itt meghallgatják az előadást, és tudnak közösen is gondolkodni. Ezután személyes interjúkra van lehetőségük, amikor az adott szakemberrel, egyenként, külön-külön tudják megtárgyalni a témakört, amely a workshop keretein belül feldolgozásra került. Az is nagyon fontos lépcsőfok, hogy a résztvevők kapnak házi feladatot is a szakembertől, amelyet egy bizonyos időpontra el kell készíteniük. Ebből is látjuk azt, hogy mennyire volt hatékony az adott szakemberrel való közös munka. Azon kívül, hogy fizikálisan nem találkoznak, nincs semmilyen fontos változás, amely hátráltatná a munkát.

Ez már a második csapat, aki a START programon vesz részt. Mi volt az előző kurzus tanulsága? Min változtattatok az elsőhöz képest?

Alapvetően a struktúrán nem változtattunk. Mindig kérünk be értékelést a mentoráltaktól, a mentoroktól, és alapvetően úgy ítélték meg, hogy a mentorprogram felépítése rendben van, és folytathatjuk az eddigiek alapján. Viszont, a vírushelyzetre való tekintettel úgy döntöttünk, hogy néhány témára, mint a kommunikáció, a márkaépítés, vagy az üzleti modellek kiépítése, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk. Ezek eddig is részei voltak a tematikának, de most segítséget kérhetnek a résztvevők, hogy bizonyos helyzeteket hogyan oldjanak meg, vagy hogyan érjék el a fogyasztókat egy ilyen nem mindennapi helyzetben.

Szakmai út is tartozik a programhoz. Pontosan hová mennek a kiválasztottak, miből áll a kurzus ezen része? Az idei csapat képzéséből kimarad ez a lépés?

Mindenképpen úgy tervezzük, hogy a design START mentoráltak utazzanak, ez egy nagyon fontos lépcsőfoka a programnak. Az előző csapattal szerencsére sikerült is. Ők a meisseni porcelángyárba és a lipcsei Designer’s Open-re látogattak el, illetve a párizsi Maison&Objet kiállítást és a Grassimesse szakkiállítást is megnézték. Most is úgy tervezzük, hogy erre mindenképpen sor kerülhessen, hiszen fontos, hogy megtapasztalják a nemzetközi trendeket. Továbbá szakvásárokra is ellátogathatnak, hogy lássák, mire kell készülniük, és hogyan prezentálják magukat egy olyan eseményen, ahol többezer versenytárs van jelen. Ettől függetlenül figyelembe vesszük, hogy jelen helyzetben körültekintően szabad csak utazást szervezni és a szakmai utakról az aktuális hivatalos információkat figyelembe véve fogunk majd döntést hozni. Ha szükséges, a jövő évre halasztjuk, de ennek a csapatnak is meg akarjuk adni a lehetőséget a nemzetközi tapasztalatszerzésre.

Az első Design SPEED program hat hónapig tartott, amely alatt színvonalas projektmunkák születtek. Tudnál ezekről részletesebben mesélni? Pontosan miből állnak ezek a vizsgaanyagok?

A program nagyon fontos része, hogy nemcsak az előadásokat hallgatják meg a résztvevők, hanem feladatot is kapnak a szakemberektől. Egy 30-40 perces prezentáció születik meg a program végén, ami angol nyelven készül, és visszatükrözi azt a tudást, amit az elmúlt hat hónapban sajátítottak el a mentoráltak. A koncepcióra, a vízióra, a misszióra fókuszálnak ezek az anyagok, mely információk a nemzetközi piac figyelmét felkeltik, és amiket egy külföldi bemutatkozás esetén egy márkának tudnia kell. Erre a prezentációra Milánóban, az Istituto Europeo di Design székhelyén kerül sor, kifejezetten az IED szakemberei előtt, akik természetesen kiértékelik ezeket a munkákat. Idén, erre sajnos februárban került volna sor, így halasztanunk kellett, de bízunk benne, hogy idővel pótolhatjuk majd egy személyes találkozó keretén belül. Ha hosszú távon nem megvalósítható, digitálisan rendezzük majd meg. Fontos lenne, hogy Milánóban tudjuk megvalósítani a projektzárást, hiszen ez az alkalom olyan szakmai találkozások színtere, amelyek a karrierjük során nagyon fontos lehet a későbbiekben.

A Design SPEED pályázat feltétele, hogy 2 lezárt üzleti év legyen mögöttük, illetve 2 termékcsalád, valamint a nemzetközi piacra lépés is a fő célok között legyen. Úgy tűnik, ennek nem egyszerű megfelelni.

Nagyon sok tehetséges formatervező van Magyarországon, de azt is látni kell, hogy nem könnyű olyan stabil márkákat találni, akiknek akár már van némi nemzetközi tapasztalata is, vagy megfelelnek annak a feltételrendszernek, ami a nemzetközi piacra lépéshez kell. Azért is építettük így fel a rendszert, hogy legyen egy START, majd egy SPEED program, hogy elérjük, hogy minél több stabilan működő márka legyen Magyarországon. Ettől függetlenül látni kell, hogy ha azok az adottságok, amiket mi kritériumként felállítottunk, nincsenek jelen az adott márkánál, akkor az akár egy kockázatos nemzetközi piacra lépés is lehet, ezáltal előfordulhat, hogy nem fogják tudni megugrani azt a szintet, amit elvár a szakma. Nagyon sok és komoly versenytárs van, melyek közül nem könnyű kitűnni, ezért sem szeretnénk a kritériumrendszerünket megváltoztatni. Ha mi engednénk belőle, a nemzetközi piaci viszonyok gördítenének akadályokat a fejlődés elé.

Mit tehet az, aki még nem felel meg a kritériumoknak, de feltett szándéka a nemzetközi piac meghódítása?

Azt javaslom, hogy jelentkezzen a design START programra, és csinálja végig a képzést. Ezen egyébként olyan márkák is részt vettek már, akik több éve a hazai piacon vannak, és a visszajelzésük alapján számukra is hasznosnak bizonyult a program. Ez alatt a fél év alatt lehetőségük van arra, hogy a munkafolyamatokat átgondolják és újra tudják strukturálni a rutinszerű működéseket. A program mindenképpen hasznos azoknak a márkáknak is, akik több éve a piacon vannak, mert ők is megkapják azt a tudást, amivel könnyebb lesz utána a SPEED programot végigcsinálni, és megfelelő információkkal fognak rendelkezni a saját márkájukkal kapcsolatban is ahhoz, hogy sikeres legyen a nemzetközi terjeszkedés. Sokkal tisztábban látják majd a program után, hogy a márkának mi a pontos koncepciója, víziója, missziója.

Hogy fogadják a program résztvevőit külföldön?

Az elmúlt években két nemzetközi programot csináltunk, az egyik Londonban volt, a másik pedig a Maison&Objet kiállításon Párizsban. Ezen 11 formatervező tudott részt venni, akiket pályázat útján választottunk ki. Sok olyan formatervező volt közöttük, akik éppen a design SPEED programunkat végezték. Mindkét helyszínen azt a visszaigazolást kaptuk, hogy a márkák kiemelkedő színvonalon dolgoznak, és a termékek magas minőségűek, így bármelyik üzletben megjelenhetnének, mert azt látták, megállják a helyüket. Egyébként, olyan standok voltak körülöttünk, akik már nagyon régen sikeres márkái a piacnak, és abszolút beleillettek a magyar márkák is ebbe a közegbe. Ebből az útból megrendelések is születtek, szóval abszolút bizakodóan nézünk a nemzetközi piacra lépés felé, de azt is látjuk, hogy csak a megfelelő információk birtokában szerepelhetnek sikeresen egy ilyen kiállításon és vele együtt a nemzetközi piacon a designmárkák, ezt adjuk nekik mi a mentorprogramok során. Az olyan eseményeken részt venni, mint a Maison&Objet hatalmas jelentőséggel bír, hiszen ez egy szakkiállítás, amelyre belépőjegyet kell vásárolni, tehát csak a potenciális érdeklődők látogatnak ki, itt pedig többezer más márka közül kell kitűnni a szakmai és viszonteladói közönség előtt.

Miért fontos a szakmának ez a két program? Aki nem szakmabeli, az hogyan érzi meg a hatását ennek a hatalmas sikernek?

Fontos elmondani, hogy az egyetemi szakképzésből nagyon jó formatervezők kerülnek ki, mi pedig ezt a tudást tudjuk kiegészíteni. Meg kell tanulniuk, hogyan adják el a saját márkájukat, hogyan találhatnak rájuk a fogyasztók. Általában minden nagy nemzetközi márkának van egy magyar alternatívája, és ha ez az információ rendelkezésére áll a fogyasztóknak, akkor meg van a lehetőség arra, hogy válasszanak. A nemzetközi sikerek pedig az országimázsra is komoly hatást gyakorolnak, amivel a hazai ismertségük is nő, így könnyebben rátalálnak az adott márkára a fogyasztók.

Leadfotó és fotók: HFDA

Oldalak

Video Szerelmi horoszkóp
Home&Design
Fashion&Beauty
Minden évszaknak megvannak a maga trendjei, ez az idei téllel sincs másképp. Itt az idő, hogy lepakoljuk a cipős polcot, és új pár cipőkkel töltsük fel!
Fashion&Beauty
Audrey Hepburn fekete ruhája a filmek történetének egyik legismertebb és legikonikusabb darabjává vált, de kevesen tudják, hogy a ruhának van egy titkos, ám rendkívül érdekes története is, amely még...
Fashion&Beauty
Ha vékony hajjal áldott meg minket az ég, akkor sem kell elkeseredni, hiszen minden a jól megválasztott fazonon, a vágás módszerén, és az apró, láthatatlan volumennövelő trükkök sikerességén múlik!
Lifestyle
Váratlan esemény boríthatja fel a Bika karácsonyát. Napi horoszkóp.
Sztárok
A hollywoodi csillagok között akad néhány olyan híresség, akik nemcsak a színpadon, hanem a tudományos világban is elismerést arattak.
Utazás
Fontolgatod a költözést? Vagy csak felkeltette az érdeklődésedet a cím? Bárhogy is legyen, megmutatjuk azokat az országokat, ahol kevés pénzből jóformán luxuskörülmények között élhetsz!