Ezek voltak a maláj gép pilótájának utolsó szavai - utalhattak a tragédiára

A járat eltűnésének körülményei a mai napig tisztázatlanok, de időről-időre újabb információmorzsák látnak napvilágot a katasztrófáról.
Maláj gép
A híres maláj gép eltűnése a mai napig a repülés történetének egyik legnagyobb rejtélye, a tragédia kapcsán az évek során számos elmélet született arról, mi okozhatta a járat vesztét. 2014. március 8-án Kuala Lumpur és Peking között mindössze 39 perces útja után a jármű elvesztette a kapcsolatot az irányítótoronnyal, röviddel ezután pedig ismeretlen helyen lezuhant az Indiai-óceánban. A katasztrófa 239 ember életét követelte.
Mi is történt pontosan
2014. március 8-án helyi idő szerint 12:42-kor a Malaysia Airlines MH370-es járata felszállt Kuala Lumpurból a kínai főváros, Peking felé. Az utasok között voltak kínai kalligráfusok, egy házaspár, akik nászútjuk után hazafelé tartottak kisfiukhoz, illetve egy építőmunkás, aki már egy éve nem látta a családját. Hajnali 1:21-kor a gép elvesztette a kapcsolatot a Kuala Lumpur Terület Irányító Központtal, miközben a Dél-kínai-tenger felett Peking felé tartott. A malajziai hatóságok úgy vélik, hogy a repülőgépről a pilótától vagy másodpilótától a következő utolsó szavak hangzottak el: "Jó éjt malajziai három hét nulla". A repülőgép műholdas jelei azt sugallják, hogy körülbelül hét órán keresztül folytatta a repülést, amikor az üzemanyag elfogyott. Szakértők kiszámították a legvalószínűbb helyszínét a balesetnek az ausztráliai Perth-től nyugatra mintegy 1000 mérföldnyire, de a hatalmas tengerfenék átkutatása során nem találtak roncsokat.
- 2014. március 8., 1:21: 39 perccel a felszállás után a Dél-kínai-tenger felett a 370-es járat helyzetjelképe eltűnik a radarról a Kuala Lumpur Terület Irányítóközpontjában. Egy malajziai katonai radar adatai azt mutatják, hogy a gép szinte azonnal délnyugatra és vissza fordul a Maláj-félsziget felé.
- Hajnali 2:22: a félszigeten átkelve és a Bengáli-öböl felé északnak kanyarodva a gép utolsó perceiben még kapcsolatot tart a katonai radarral. Röviddel ezután: a műholdas adatok azt mutatják, hogy a gép a nyomozók szerint "az utolsó nagy fordulatot" teszi és délnek indul az Indiai-óceán felé.
- 2:39: a földi-légi telefonhívás, amelyet a repülőgép műholdas kapcsolatán keresztül hajtottak végre megválaszolatlan marad.
- 5:30: keresési-mentési erőfeszítések indulnak.
- 7:24: a Malaysia Airlines közleményt adott ki, amelyben bejelentette, hogy a 370-es járat eltűnt. A következő hetekben nagy keresési erőfeszítés indul, mely 52 napig tart.
- Április 28: a felszíni keresést megszakítják, mivel nem találnak törmeléket a gépből. Elindul egy másik szakasz, amely szonárral vizsgálja az óceán fenekét.
- Július végén: Réunion szigetén kimosva találják azokat a törmelékeket, amelyek a nyomozók szerint "biztosan" a repülőgépről származnak.
- 2017. január: a baleset után csaknem három évvel hivatalosan felfüggesztik a gép víz alatti keresését.
- 2020. október: az ausztráliai tengerparton megtalálnak egy repülőgép-törmeléket, amely elméleteket indít el a katasztrófáról.
ELMÉLETEK A KATASZTRÓFÁRÓL
