Sportistenek a Facebookon
Hová tűnt Damon Hill? Palik László szállóigévé vált mondata volt az első gondolatom, mikor sportolók Facebook profilját kezdtem elemezgetni.
Rá is kerestem Mr. Hill rajongói oldalára, és meglepve tapasztaltam, hogy megöregedett, és valóban eltűnt. Értem én, hogy nem csak eltűnt, hanem le is tűnt, így utána néztem kicsit a száguldó cirkusz ma is fényesen tündöklő csillagainak, napjaink legmenőbb közösségi oldalán. Sebastian Vettel Facebook oldala, például már majdnem 165.000 rajongót számlál, amitől még a nagy visszatérő Michael Schumacher sikerei mögött felsorakozó tömeg is elmarad. Nem mindegy mindazonáltal, hogy milyen sportot űz kedvencünk, ha például Janics Natasa, kétszeres olimpiai bajnok kajakozónk sikereiben szeretnénk osztozni a közösségi portálon keresztül, alig 420 honfitársunk aktivitására számíthatunk, mígRafael Nadal világklasszis teniszező sikereinek több mint öt millióan örvendenek világszerte a számítógépük előtt. Nadal örök riválisának, a svájci Roger Federernek még ennél is nagyobb a nemzetközi támogatottága a Facebook felhasználói körében, a hivatalos oldalán megjelent legutóbbi hírt tizennégy ezren kommentálták, vagy osztották meg, a hatmilliónál is több rajongó közül.
Melyik sportágnak lehet még a tenisznél és a forma 1-nél is nagyobb az internetes visszhangja? Hát persze, hogy a focinak! Egy gyors keresés, és már előttem is van David Beckham rengeteg profilja, a neve minegyiken máshogy írva. A legnagyobb, és minden bizonnyal az egyetlen hivatalos profiljának jelen pillanatban több mint hétmillió követővel büszkélkedhet a Los Angeles Galaxy középpályása. De Cristiano Ronaldo több mint 18 millió rajongóval büszkélkedhet. Tehetséges labdarúgókért persze nem kell a szomszédba mennünk nekünk sem, itt van mindjárt a PSV Eindhoven üdvöskéje, Dzsudzsák Balázs egyenesen Nyírlugosról. Ugyan karrierje felfelé ível, a legtöbb rajongót tömörítő facebook klubjában is „csupán” 10562 szurkolója talált egymásra.
Mélyebbre nem is kell már mennünk a számok erdejében, hogy levonjunk pár egyértelmű következtetést. Azok a sztárok, akiknek nincs EGY jól átgondolt, és karbantartott Facebook profilja - legyen az egy személyes oldalként prezentált, vagy akár rajongói fórumként működő virtuális tér – azok elvesztek az online nyilvánosság számára. Az AC Milan focicsapatának például legalább három rajongói klubjával találkozik az érdeklődő, és nem könnyű eldönteni melyikhez csatlakozzunk. Ez esetben a kevesebb több. Ha minden egy kézben van, gördülékenyen folyhat a marketing, és a rajongó is könnyedén vállal közösséget a kedvencét támogató tömegekkel. Ezzel pedig meg is fejtettük az egész közösségi médiát mozgató erő mibenlétét. Tartozni kell valahova, nemde? Főleg egy sikeres sportolóhoz, csapathoz, vagy akár kedvenc énekesünkhöz is.
Összességében tehát:
Dzsudzsák Balázs | 10.562 rajongó |
David Beckham | 7.320.067 rajongó |
Cristiano Ronaldo | 18.801.710 rajongó |
Rafael Nadal | 5.229.555 rajongó |
Roger Federer | 5.978.763 rajongó |
Sebastian Vettel | 164.893 rajongó |
Michael Schumacher | 56.183 rajongó |