Most jött a drámai hír: Elhunyt a világhírű divattervező, Giorgio Armani

91 éves korában meghalt Giorgio Armani – közölte csütörtökön az Armani Csoport.

Elhunyt a divatvilág legendája

A divatvilág egyik legnagyobb alakjaként Armani évtizedeken át a hamisítatlan olasz elegancia megtestesítője volt, miközben Hollywood vörös szőnyegeinek új rangot adott. „Il Signor Armani, ahogy mindenki tisztelettel nevezte, békésen távozott szerettei körében” – írta közleményében a vállalat, amely alapítóját „fáradhatatlan hajtóerőként” jellemezte. Családja és kollégái közösen fogalmaztak úgy: „Ma mély megrendüléssel érezzük a hiányt, de az ő szellemében, tisztelettel és felelősséggel visszük tovább az örökségét.” Armani idén júniusban először hiányzott saját divatbemutatójáról a Milánói Férfidivathéten, akkor a cég csak annyit közölt, hogy otthon lábadozik. A mai luxusiparban, ahol az LVMH és a Kering óriásai uralkodnak, Armani ritka kivételként mindvégig egyedüli tulajdonosa maradt cégének. A Bloomberg Intelligence 2024-ben 8–10 milliárd euróra becsülte a vállalat értékét. Örököse egyelőre nincs.

Video Horányi Juli, Tóth Vera, Mihályfi Luca: Tényleg nehezebb nőként a zeneiparban?

Armani 1934-ben született az észak-olaszországi Piacenzában. Sokáig nem érdeklődött hivatásszerűen a divat iránt: orvostudományt tanult, majd a katonaságban szolgált, mielőtt 1957-ben állást kapott Milánó történelmi áruházában, a La Rinascente-ben kirakatrendezőként. Ez a lépés indította el élete végéig tartó kapcsolatát Olaszország divatfővárosával. 1964-ben Nino Cerruti tervező bízott meg Armani tehetségében: felvette férfidivat-tervezőnek, miután Armani addigra a La Rinascente vásárlójaként dolgozott. Itt ismerkedett meg az unconstructed zakóval – olyan öltönykabáttal, amelyből hiányzott a hagyományos bélés és merevítés, így a viselő testének vonalait hangsúlyozta. Armani ezt a szabásmódot később tökélyre fejlesztette, és világszerte ismertté vált róla. Cerrutinál dolgozva találkozott Sergio Galeottival, az építésszel, aki élete és üzlettársa lett. Galeotti biztatta, hogy indítsa el saját vállalkozását, így 1975-ben ketten megalapították a Giorgio Armani márkát. Első férfidivat-kollekciójuk az Egyesült Államokban aratott sikert: 1976-ban a Barney’s New York kínálatába került, sőt a legendás áruház tévészpotot is készített, amely bemutatta Armanit az amerikai közönségnek. Ezt hamarosan a női kollekció követte, amelyben debütált az androgün megjelenés. „Én voltam az első, aki lágyabbá tette a férfiak képét, és keményebbé a nőkét” – mondta később Armani. Kabátjai Hollywood figyelmét is felkeltették: 1980-ban Richard Gere Armani öltönyben szerepelt az Amerikai dzsigoló című filmben, amely státuszszimbólummá emelte a darabot. A vörös szőnyeg hamarosan a márka egyik legfontosabb reklámfelülete lett: Arnold Schwarzenegger, Sophia Loren, Jodie Foster, Sean Connery vagy Tina Turner – csak néhány név azok közül, akik Armani kreációit viselték. A nyolcvanas években így kiélezett verseny bontakozott ki közte és Gianni Versace között: míg Versace a csillogásról volt híres, Armani a visszafogott eleganciát képviselte. 1985-ben Galeotti AIDS-ben hunyt el, Armani pedig a cég egyedüli tulajdonosa lett. Kapcsolatukról 2000-ben a Vanity Fairnek azt mondta: „A szerelem túl szűk szó. Sokkal inkább egy életre szóló szövetség volt az élethez és a világhoz.” A következő évtizedekben Armani bővítette birodalmát: létrehozta a népszerű Emporio Armani vonalat, majd olyan almárkákat, mint az Armani Jeans, az Armani Exchange vagy a lakberendezési brand, az Armani/Casa. 2011-ben megnyitotta monumentális milánói komplexumát, amely egy egész városnegyedet elfoglal. A különböző Armani-termékek mellett – csokoládéktól az ékszereken át a kozmetikumokig – éjszakai klub és luxusszálloda is helyet kapott benne. Ez utóbbi a dubaji Armani Hotel után nyílt, amely 2010-ben a világ legmagasabb épületében, a Burj Khalifában debütált.

Armani mindig is szenvedélyes sportrajongó volt: 2008-ban megvásárolta az Olimpia Milánót, Olaszország legsikeresebb kosárlabdacsapatát. Nem sokkal később elindította az EA7 sportkollekciót, amelyet Andrij Sevcsenko, az AC Milan egykori csatárának mezszáma ihletett. A vonal stílusából merítve ő tervezte az olasz csapat formaruháit a 2012-es londoni, a 2016-os riói és a 2020-as tokiói olimpiára is. Hatása azonban jóval túlmutat a sport világán: szabászatának időtlensége és precizitása a mai napig keresetté tette a vintage Armani-darabokat a másodpiacon. Az általa népszerűvé tett nadrágkosztümök – amelyek a nőknek elegáns és erőt sugárzó alternatívát kínáltak a munkahelyen és azon túl is – továbbra is népszerűek a hírességek körében. Cate Blanchett például 2025-ben Wimbledonban jelent meg egy selyem, kétdarabos Armani-öltönyben. Életművét számos elismeréssel díjazták: 2021-ben Olaszország egyik legmagasabb kitüntetését, az Olasz Köztársasági Érdemrend nagykeresztjét vehette át, korábban pedig a Council of Fashion Designers of America életműdíjával is jutalmazták. 2002-ben az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) jószolgálati nagykövetévé nevezték ki.

Lead kép: Getty Images, forrás: CNN

Oldalak

Utazás
Ki ne akarná kedvezményes áron igénybe venni a MÁV szolgáltatásait? Nos, péntektől erre rengeteg magyar embernek lesz lehetősége, igaz, van egy feltétel, ami valószínűleg nem mindenkit tesz majd...
Egészség
Sokan mindmáig úgy vélik, a Covid elleni mRNS-vakcinák milliók egészségét veszélyeztették. A rengeteg embert foglalkoztató kérdést most egy minden eddiginél nagyobb szabású vizsgálat döntötte el.
Lifestyle
Már csak két hét, és újra eljön karácsony varázslatos ünnepe! Mit szólnál, ha már most köréd igéznénk a jeles esemény meghitt hangulatát?
Lifestyle
A 2026-os év a Vízöntő jegy szülötteinek érzelmileg és mentálisan is intenzív időszakot tartogat.
Lifestyle
Idén három olyan ünnepi falat létezik, amely minden vendégből ugyanazt váltja ki: a csendet, amikor megkóstolják, majd a hitetlenkedést, hogy ezt tényleg otthon készítetted. A titok egyszerűbb, mint...
Lifestyle
A legtöbben naponta használjuk, mégsem sejtjük, mennyire veszélyes lehet – különösen, ha ételt tárolunk benne.