Miért csökkennek a termékméretek? Nem mindig az infláció az oka
Az elmúlt években a vásárlók észrevehettek valamit néhány kedvenc terméküknél, például a pelenkáknál vagy a női higiéniai termékeknél: egyre kisebbek lettek. Ez a méretcsökkenés ugyanakkor nem jelent minőségbeli változást, a kisebb termékek ugyanolyan hatékonyak, mint elődeik.
Kevesebb hulladék és alacsonyabb szállítási költség
Az átalakulás fontos része egy szélesebb körű stratégiának, amellyel a környezeti és fogyasztói fenntarthatóság sürgető kérdését kívánják kezelni. A folyamatos fejlesztések következtében kisebbé vált termékek ugyanis nemcsak az egy termékre felhasznált anyagmennyiséget csökkentik, hanem kisebb csomagolást, ezáltal kevesebb hulladékot és alacsonyabb szállítási költséget eredményeznek, csökkentve a termékek gyártásából és használatából eredő ökológiai lábnyomot.
A bolygó jövőjével kapcsolatos aggodalom fontos tényező a vásárlási döntésekben, a PwC felmérése1 alapján a fogyasztóknak fontos a fenntarthatóság, és ezt a pénztárcájukkal is alátámasztják. Tízből nyolc vásárló azt mondta, hogy akár 5%-kal többet fizetne a fenntartható módon előállított termékekért. Emellett a minőség és a hatékonyság szintén kritikus fontosságú, számos területen, például az egészségügy és technológia terén a fogyasztók kevésbé hajlandóak kompromisszumot kötni az általuk vásárolt termékek színvonalával kapcsolatban.
Az ismert vállalat 13 innovációs központjának mérnökei és tudósai folyamatosan azon dolgoznak, hogy az általuk fejlesztett termékek kompromisszumok nélkül egyesítsék a megbízható teljesítményt, a kényelmes használatot és a bolygó iránti törődést.
Kevesebb jármű
"Termékeink méretének csökkentése nem jelenti a hatékonyságuk csökkenését. Évente kétmilliárd dollárt költünk innovációra, és azon dolgozunk, hogy ugyanazt a teljesítményt fenntarthatóbb módon kínáljuk" – mondta Krubl Yvette kommunikációs vezető. – A legmodernebb technológiát használjuk, hogy márkáink minősége és hatékonysága változatlan maradjon amellett, hogy tevékenységünk és termékeink a lehető legkisebb mértékben terheljék a környezetet.”
A termékméret csökkenése a logisztikában is jelentős változásokat eredményez. A kisebb méret kevesebb csomagolóanyagot igényel, ez kevesebb hulladékkal jár, emellett egy szállítmány több terméket képes kezelni. Ez az optimalizálás pedig kevesebb járművet eredményez az utakon, a vízen és a levegőben, ami jelentősen csökkenti az áruszállítással járó szén-dioxid-kibocsátást.
Műanyagról papírra
A vállalat termékei a magyar otthonok 90 százalékában megtalálhatóak, és néhány éven belül minden termék csomagolása 100 százalékban újrahasznosítható vagy újrafelhasználható lesz. Már idén minden öblítő termék csomagolása kizárólag a fogyasztás utáni újrahasznosított műanyagból (PCR) készül, és teljes mértékben újrahasznosítható.
Itt azonban nem állnak meg a műanyagok használatának optimalizálásánál, hanem alternatív nyersanyagok felé is fordulnak a csomagolás gyártása során. A hazánkban is nemrég bevezetett mosókapszulák csomagolása 70 százalékban újrahasznosított kartonból készül, és FSC tanusítvánnyal rendelkezik. A teljes termékpaletta csomagolásának műanyagról papírra való cseréje csak Európában évente 6500 tonna műanyagot takarít meg. Műanyagról papírcsomagolásra váltottak a borotva márkák is, de a vállalat jelentős előrelépést tett a folyékony termékeik flakonjának összetételét illetően is. Egy forradalmi technológiának köszönhetően a haj- és fejbőrápolási termékek flakonja a korábbiakhoz képest 45%-kal kevesebb műanyagból készül, kiürülést követően pedig könnyedén feltekerhető. Az egészségügyi betét új csomagolásában használt papír fenntartható alternatívája a műanyagnak, mivel teljes mértékben újrahasznosítható és fenntartható módon előállított megújuló anyagokból készül.
A vállalat csomagolástechnológiai innovációi az iparág többi szereplője számára is követendő példát állítanak, amit az is bizonyít, hogy ezeket a fejlesztéseket nem védetik le, így azok szabadon használhatók a többi piaci szereplő számára. A fenntarthatóbb csomagolásra való törekvések így a teljes szektort egy környezettudatosabb jövő felé terelik.
1 https://www.pwc.com/gx/en/industries/consumer-markets/consumer-insights-...
Lead fotó: Pexels /Karolina Grabowska/