Hogy ne legyen képernyőfüggő a gyereked? Így csökkenthetők a digitális oktatás negatív hatásai
Míg korábban a kütyüzés leginkább az órák közötti vagy nap végi kikapcsolódást jelentette, a digitális oktatásra való átállás óta a diákok minden korábbinál több időt töltenek a képernyők előtt. A szakértők most összefoglalták, mely tényezőkre érdemes odafigyelnünk a tanulósarok kialakításakor és mit kell tennünk, ha meg akarjuk óvni a gyermekeket a négy fal között töltött idő negatív fizikai és pszichológiai hatásaitól.
Kék fény
A korlátozások miatt számos diák kényszerült arra, hogy otthonról tanuljon, a nem megfelelően kialakított tanulósarok vagy a túl sok képernyőhasználat azonban hosszabb távon is kifejtheti negatív hatásait. Némi tudatossággal viszont ezek könnyen csökkenthetők. A képernyők, kijelzők használatára azért is érdemes odafigyelni, mert az általuk kibocsátott ún. nagy energiájú, káros ibolyakék fény irritálhatja a szemet, koncentrációs problémákat, fáradékonyságot és fejfájást okozhat, de hosszú távon a teljes bioritmust is felboríthatja azzal, hogy csökkenti az elálmosodásért felelős melatonin hormon szintjét. Az LG szakértői szerint, mivel a monitorokat, laptopokat hosszú órákon keresztül, folyamatosan és közelről nézik a diákok, fontos, hogy a fényerő és a kontraszt megfelelően legyen beállítva – a túl sötét képernyő ugyanis pont olyan fárasztó lehet a szemnek, mint a túl erős fény. A pihentető alvás érdekében 1-2 órával lefekvés előtt már javasolt eltenni az okostelefont és a tabletet is, de legalább alkalmazni a komfort nézet vagy kékfényszűrés-funkciót. Hasonlóan befolyásolhatja a nyugodt pihenést az esti órákra eső tévézés is: érdemes olyan kijelzőjű készüléket választani, amely kevesebb kék fényt bocsát ki. Lapozz a cikk folytatásáért!