A válság miatt idén elmaradhat a Black Friday
A jelenlegi gazdasági helyzet teljesen átformálhatja a karácsonyi szezont.
Egekben az infláció, növekednek a rezsiköltségek
A dinamikusan növekvő infláció, a rezsiköltségek emelkedése, továbbá a fogyasztók körében tapasztalható bizonytalanság hamar éreztette hatását az online kiskereskedelmi forgalomban is. Szeptemberben az e-kereskedelmi cégek fele visszaesést tapasztalt a forgalmában, 33 százalékuk esetében pedig ennek mértéke elérte a 30 százalékot – derül ki az Olcsóbbat.hu felmérésében részt vevő közel száz internetes áruház válaszaiból.
A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését – a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat kivárásra, vagy takarékoskodásra készteti. Általános konszenzus volt abban az online kereskedők között, hogy a forint brutális gyengülése is negatívan befolyásolta a működésüket. A háború kitörése utáni hetekben készített hasonló felméréshez képest jelentősen, mintegy 34 százalékkal megugrott azon vállalkozások száma, akik áruhiánytól szenvednek.
A jelenlegi kihívások a karácsonyi szezonra is jelentős hatást gyakorolnak, és a Black Friday-t is veszélyeztetik.
Nem készülnek külön akciókkal
A legnagyobb webáruházak nem térhetnek ki előle, a felmérésben részt vevő webáruházak 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén nem készül külön akciókkal a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető Black Friday idejére. Ez jelentős fordulat tavalyhoz képest, amikor a többség kampányokkal is megtámogatott leértékeléseket hajtott végre. Az idei karácsonyi szezon legnagyobb kihívásának az online kereskedők egyértelműen az alacsony fogyasztói keresletet jelölték meg: 87 százalékuk tartja ezt problémának.
A gazdasági fejlemények tekintetében igen borúlátók az e-kereskedelmi cégek várakozásai: 75 százalékuk szerint a jelenleginél is rosszabb idők jönnek majd, 54 százalék szerint pedig kiemelte, a visszaesés mértéke jelentős lesz. A márciusban készült hasonló felmérés adataihoz képest alaposan romlott a hangulat az online kereskedelemben, akkor még csak a válaszadók 32 százaléka számított jelentős visszaesésre.
(24.hu)
Fotó: 123rf
A vásárt tavaly is megrendező fővárosi nonprofit cég tárgyalásokat kezdett ugyan a Belvárossal, de az egyeztetés végül nem zárult eredményesen.