Itt még matek óra közben is mozoghatnak a gyerekek
A mozgás pozitív hatásai az egészségre, a tanulmányi eredményre ma már köztudott, ennek ellenére a gyerekek napi hatvan percet sem mozognak! Ezen a trenden próbálnak változtatnak az „Aktív Iskolák”.
A mozgás pozitívan hat az iskolai teljesítményre
Ma már a tudomány által bebizonyított tény, hogy a rendszeres mozgás az egészségmegőrzésen túl, oldja a stresszt, javítja a gyerekek tanulási eredményeit, a fizikai és mentális teherbíró képességüket is. A mozgásban gazdag iskolai környezetben a gyerekek nemcsak sokkal többet mozognak, hanem jobb közösséget is alkotnak, jobban tanulnak és jobb jegyeket is szereznek, kezdeményezőbbekké válnak az iskolai programokban, mindezek következtében pedig szívesebben is járnak iskolába. Mindez pedig a gyerekek, tanárok, szülők közös érdeke.
Úgy tűnik, hiába nyilvánvaló a mozgás, az egészség és az iskolai teljesítmény kapcsolata, a gyerekek mégsem mozognak eleget. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb ajánlása szerint 5 és 17 éves kor között átlagosan napi 60 perc testmozgás javasolt, statisztikai adatok alapján pedig Magyarországon az iskoláskorúak 80%-a nem végez ennyi fizikai aktivitást naponta. Arról nem is beszélve, hogy minden 3. magyar gyermek túlsúlyos vagy elhízott a Magyar Diáksport Szövetség (MDSZ) felmérései alapján.
Az MDSZ a lesújtó eredmények láttán alkotta meg, a gyerekek minél több mozgását támogató, „Aktív Iskola végjegyrendszert”. Ehhez a rendszerhez csatlakozhatnak az iskolák, az „aktív iskolákat” pedig a szövetség sporteszközökkel, mozgásprogramokkal, fittségoktatással, a pedagógusok szakmai fejlődésével is támogatja.
Napi 60 perc
„Soha nem volt még olyan program Magyarországon, hogy a több mozgásért az iskolákat valaki honorálta volna. Mi ezt a programot hoztuk létre. Sok mindent biztosítunk az Aktív Iskoláknak: a tárgyi ajándékokon, fejlesztéseken túl, rengeteg olyan ötletet adtunk, amely segítségével a napi hatvan percre fel lehet tornázni a gyerekek napi mozgásmennyiségét. Például, pár perces mozgástervet dolgoztunk ki a tanároknak, akik óra előtt, után vagy akár éppen matek óra közben is meg tudják mozgatni a gyerekeket. Minden iskolában mozgásra ösztönző környezetet szeretnénk létrehozni, hiszen jól látjuk azt, hogy ha például egy létrát felszerelünk a falra, a gyerekek szívesen, maguktól használják azt” – mondta Balogh Gábor, az MDSZ elnöke.
Béres Alexandra fitneszedző, sportoló az Aktív Iskola program egyik nagykövete, aki a tanév során ellátogat az iskolákba, közös bemelegítést tart, valamint ötleteket ad pár perces, a test egészét átmozgató óraközi mozgástervekhez is. Béres Alexandra egy 9 és egy 14 éves kislánya anyukájaként belelát abba, hogyan zajlik ennek a korosztálynak az élete. Béres Alexandra azt tapasztalta, hogy egy olyan gondolkodásmód elsajátításában is segít a mozgás, amire felnőtt korban nagy szükség lesz:
„A mozgás azt is megtanítja a gyerekeknek, hogy kitartónak kell lenni, a tetteinknek következménye van, együtt lehet működni másokkal. Valamint, és ezt a lányaimon is látom, a mozgás által – akárcsak egy tánckoreográfiáról van szó –, el tudják magukat helyezni egy koordináta-rendszerben. Látja a gyerkőc, hogy vannak nála ügyesebbek és kevésbé ügyesebbek is. Ezáltal szembe tud nézni az apróbb kudarcokkal is, ami hihetetlenül fontos a szép élethez. Sok felnőtten látom, hogy nem tanították meg szembenézni a kudarcokkal és nem tudnak rá reagálni. A mai fiatalokon pedig azt látom, hogy mindent gyorsan akarnak, de a sikerélmény nem jön gyorsan! Gyenge az akaraterejük, hiányzik az odaadásuk, nem szeretnének elfáradni, hamar választanak valamiféle passzívabb elfoglaltságot. A rendszeres mozgás által meg lehet tapasztalni, hogy türelemmel, szorgalommal igenis lehet fejlődni! A gyerekek pedig szívesen, örömmel mozognak, amíg nincs teljesítménykényszer; csak irányt kell nekik mutatni.”
Folyamatosan lehet csatlakozni
Ezt az iránymutatást vállalja a Magyar Diáksport Szövetség, és folyamatosan lehet csatlakozni a kezdeményezésükhöz. Bármelyik iskola jelentkezhet „Aktív Iskolának” és bizonyos szempontok betartásával megkaphatja az „Aktív Iskola védjegyet”, ami a szülők iskolaválasztásában is segíthet. Az MDSZ elnöke elmondta, hogy „olyan jól sikerült kialakítani az Aktív Iskola program szempontrendszerét, hogy a tantestületek minden gond nélkül be tudják illeszteni a tantervükbe. Minden iskola annyit vállal, amennyit meg tud valósítani.”
Az Aktív Iskola programhoz ebben a tanévben 304 iskola csatlakozott, és a népszerűségét látva az MDSZ a továbbiakban szeretné évről-évre 100 iskolával növelni a bekapcsolódó intézmények számát. A program szakmai támogatói a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége és a Magyar Elhízástudományi Társaság.
További információk:
Aktív Iskola: https://www.aktiviskola.hu/