Műanyagszatyorból készült szoknyák - a BORBALA új kollekciója igazán látványos darabokkal debütált a divathéten
Rengeteg magyar márka képviselte magát a budapesti divathéten, ahol a divattervezők 2024-es tavaszi/nyári kollekcióit tekinthettük meg. A BORBALA márka szokás szerint nem mindennapi darabokkal készült.
A BORBALA 2024-es tavaszi/nyári kollekciója
A BORBALA márkát sokan ismerik, formabontó megoldásaival pedig egyre inkább népszerűségre tör a divatkedvelők körében. Különlegessége, hogy tervezője, Ferencz Borbála mindig használt anyagokkal dolgozik, a különböző textileket pedig általában összeollózza, patchwork technikával készíti el színesebbnél színesebb kollekcióit. A BORBALA az upcycling megoldásokat képviseli, melynek jelentése, hogy egyébként más esetben már hulladékként kezelt anyagokból teremt valami újat, valami értékeset.
„Az új kollekcióm főként a gyermekkoromból inspirálódott, én Erdélyben nőttem fel a ’90-es évek végén, 2000-es évek elején. A különböző népi motívumoktól gyermekkorom rajzfilmjeinek figurájáig nagyon sok elem megjelenik a kollekcióban. Illetve a lassan kétéves kisfiam is inspirált, rajta keresztül is visszatérnek gyerekkori emlékeim" - mesélte Ferencz Borbála a divatbemutató után.
Az extravagáns ruhadarabok általában több rétegből tevődnek össze, ezért bár a show-n nagyon látványos kollekciót láthattunk, a különböző ruhákat lefejtve olyan darabokra bukkanhatunk, melyeket akár a hétköznapokban, az utcán is lehetne viselni. A BORBALA márka fő célközönségét a nonkonformista emberek alkotják, akik nem félnek valami újat, valami mást, valami formabontót viselni Éppen ezért Ferencz Borbála genderless ruhákként tekint kollekciója darabjaira, hiszen kortól és nemtől függetlenül bárki viselheti őket, aki elég merész ahhoz, hogy bevállaljon egy ilyen látványos és a megszokottól jócskán eltérő ruhadarabot. A kollekció természetesen nem feltétlenül utcai viseletre készült, leginkább olyan alkalmakra, melyek során fontos, hogy öltözékünkkel kifejezzünk valamit, kiálljunk egy bizonyos ügy mellett. Erre jelentenek tökéletes példát a műanyagszatyrokból álló szoknyák.
A BORBALA márka esetében a tervezés folyamata is egészen formabontó. „Először mindig a kollekció hangulata jelenik meg a fejemben, nem feltétlenül határozom meg előre, hogy milyen konkrét színeket, textúrákat szeretnék. Persze előfordul, hogy éppen szükségem van egy konkrét rajzfilm figurára, de egyszerűbb, amikor először megvan az anyag és abból építkezem, mint amikor egy konkrét tervhez kell anyagot keresni. Az egészet pedig az fogja össze, hogy elképzelek egy összhatást, amit szeretnék elérni, amelynek meg kell jelennie a történetmesélésben, a részletek pedig a megvalósítási folyamat közben konkretizálódnak” - mondta Ferencz Borbála.
A divattervező már egyetemi tanulmányai alatt is az upcycling vonalat képviselte, mentorai pedig mindvégig támogatták őt ezen az úton. Ferencz Borbála úgy véli, az upcycling mindenképpen meghatározó lesz a divatipar jövőjét tekintve, hiszen olyan óriási mennyiségű felhasználatlan hulladékanyag van a Földön, amellyel előbb-utóbb muszáj lesz kezdenünk valamit.
„Az upcycling egyfajta tüneti kezelés, hiszen ennek alapfeltétele, hogy rengeteg elhasznált ruha halmozódjon fel, ezzel igyekszünk valamit kezdeni. Egy tökéletes világban ennek nem szabadna így lennie. Iszonyat mennyiségű termelés folyik újrahasznosíthatatlan textilhulladékból, de nagyon sok fenntartható innováció van. Szerintem nagyon meghatározó vonal lesz a jövőben, hogy milyen anyagokból, milyen növényekből, milyen termelési módokon keresztül tudunk előállítani újrahasznosításra alkalmas textileket. Illetve nagyon remélem, hogy előbb-utóbb a nagy cégek is fektetni fognak a fenntarthatóságba, mert jelenleg például nekem nem igazán van kapacitásom arra, hogy kaktuszbőrökön kísérletezzek, de ez mindenképpen egy növekvő, fejlődő irány” - fejtette ki véleményét a divattervező.