10 nő, akik nagy hatással voltak a divatra
A stílus kérdésére már számtalanszor próbáltak válaszolni, ám mindannyiszor sikertelenül. Kisminkelhetjük magunkat tökéletesen, hordhatjuk a legdivatosabb fazonokat és színeket, de ez nem mindig elegendő.
Csak nagyon kevesen képesek arra, hogy a divatirányzatokon felülemelkedve megteremtik a saját stílusukat. Ebben az összeállításban 10 nő szerepel, akik túlélték az idő múlását. Stílusukban, mozdulataikban volt valami személyes, egyedülálló, utánozhatatlan.
Az időtlen ragyogású Audrey Hepburn
"Nincs szükségem hálószobára, hogy bebizonyítsam nőiességemet. Ugyanakkora vonzerőt tudok gyakorolni teljesen felöltözve is, almaszedés közben vagy az esőben állva." Mesélik, hogy egyszer valamilyen esti esemény előtt Audrey Hepburn leöntötte a ruháját kávéval.
Mivel nem volt kéznél tartalék ruha, kért egy fehér inget férjétől, Mel Ferrertől. A sarkait a derekánál összekötötte, felgyűrte az ujját, felhajtotta a gallérját, és harangszoknyát húzott hozzá. Így jelent meg az eseményen, és eszébe sem jutott volna, hogy pár nap múlva a fiatal nők már tömegével kezdik utánozna a kényszer szülte változtatást. A történet hitelessége talán kétségbe vonható, az viszont bizonyos, hogy az ötvenes és hatvanak évek divatjára kevés színésznő gyakorolt akkora hatást, mint ő. E hatás mindmáig érződik, hiszen az általa népszerűvé tett darabok továbbra is lényeges elemei minden nő ruhatárának.
A kimeríthetetlen erejű Coco Chanel
Gabrielle 'Coco' Chanel nékül nem lenne kis fekete ruhánk, No5 parfümünk, tweed nadrágkosztümünk, kétféle színű cípők, nem létezne sok olyan ékszer és egyéb klasszikus darab, amelyeket talán még évszázadok múlva is viselni fognak. Mindez nem akármilyen teljesítmény olyasvalakitől, akinek semmilyen tervezői képesítése nem volt, árvaházban tanult meg varrni, s fiatal lányként egy provanci kabaréban próbált meg karriert építeni. Az ambiciózus Chanel mottója így szól: "Ha szárnyak nélkül születtél, ne akadályozd meg, hogy kinőjenek." Mindig a környezete inspirálta. "Visszaadtam a nők testének a szabadságot, hogy ne kelljen izzadniuk fűzőikben, alsóneműikben és kipárnázott ruháikban"- mondta erről Coco Chanel.
Katharine Hepburn, egy nem szokványos sztár
Több, mint 60 éves pályafutása során 48 filmben játszott, tizenkétszer jelölték Oscarra a legjobb színésznő kategóriában, és négyszer meg is kapta a díjat. Az öltözködésről köztudottan nagyon sajátosan vélekedett.
"Amikor azt hallom egy férfitól, hogy szereti, ha a hölgyek női ruhát hordanak, azt felelem neki, hogy próbálja csak ki, vegyen fel egyet" Hepburn ki nem állhatta a harisnyakötőt, és inkább zokniban járt, megteremtve az andorgün stílust, amely őt híressé tette, és melyet attól fogva széles körben utánoztak. Ha képet akarunk kapni róla, érdemes megnézni legjobb filmjei közül kettőt, a Philadelphiai történetet (1940)és Az év asszonyát (1942), mert ezekben szabadon kifejezésre juttatta öltözködésbeli ízlését.
Marilyn Monroe-ban a kirobbanó szexualitás gyermeki életörömmel és depresszióval keveredett
"Legtöbbet a szépségről álmodoztam. Olyan szép akartam lenni, hogy a férfiak megforduljanak utánam." Bár szerette a testhez álló ruhákat, a forgatásokon kívül Marilyn gyakran férfiinget viselt farmernadrággal vagy ceruzaszoknyával.
Így öltözött 1956. június 29-ei polgári esküvői szertartáson is, amikor hozzáment harmadik férjéhez, a drámaíró Arthur Millerhez. "Mindig akkor éreztem jól magam a bőrömben, amikor egyértelműen nőies volt a külsőm."
Grace Kelly, akiből született fenség áradt
"Vádoltak azzal, hogy hideg vagyok, sznob és távolságtartó. Akik ismernek, pontosan tudják, hogy egyáltalán nem vagyok ilyen. Ha valami, hát mindennek épp az ellenkezője igaz. "Grace Kelly tisztában volt azzal, milyen kép él róla a világban. Tudta, hogy egyaránt képes szeretete és gyűlöletet kiváltani az emberekből. Ezzel együtt szinte tökéletes volt. Világos bőre, szőke haja, kék szeme és karcsú, nyúlánk alakja kivételes szépséggé tette. A színésznő imádta a gyöngysort, a kasmírgarbót, az angolos szabású tweedkosztümöt és a selyemblúzt - amelyek ma is nélkülözhetetlen darabjai a női ruhatárnak.
BrigitteBardot, aki az örök franciaságot sugározta
"Nagyon boldog voltam, nagyon gazdag, nagyon szép, nagyon körülrajongott, nagyon híres és nagyon boldogtalan." Már 22 évesen sokkolta az embereket különös szokásaival. Farmernadrágban, fehér pólóban, mezítláb jelent meg Párizs legdrágább éttermében, a Chez Maximban, és egy szál bikiniben fényképeztette magát cannes-ban.
Ez a ruhadarab neki köszönhetően vált népszerűvé. Sminkje szintén nagyon népszerű volt: feketével kihúzott macskaszerű szem, erősen festett szempillákkal és vastagon rúzsozott, húsos ajkak, sötétebb árnyalatú kontúrral. Az öltözködésben elmaradhatatlan volt számára a térd alatt érő halásznadrág, a mélyen kivágott, vállakat szabadon hagyó dzsömper és a csíkos matrózpóló, amelyet Coco Chanel talált fel a század elején, majd BB hozta megint divatba új szexi változatban.
Jacqueline Kennedy rendkívüli módon értett ahhoz, hogy a figyelem középpontjába kerüljön
Ha az interneten rákeresünk a nevére, a sok millió találat között rengeteg divattal foglalkozó oldalra és blogra bukkanunk, amelyek mindenféle tanáccsal látják el azokat a nőket, akik úgy szeretnének öltözködni, mint ő. Elég egy sötét napszemüveg, egy halásznadrág és egy háromsoros gyöngy nyaklánc, és máris sikerül utánozni az egyetlen igazi "amerikai királynő" külsejét. Jackie mindig ugyanazt az utolérhetetlen előkelőséget sugározta, akár egy államfőt fogadott, akár sétálni vitte gyerekeit New Yorkban. "Stílusa nem hiúság volt, hanem életmód, nem valamiféle önbálványozás, hanem annak a kifejezése, hogy milyen is a szépség a világban." - Richard Martin, Costume Institute, Metropolitn Museum of Art.
Mary Quant lehetővé tette, hogy a nők újszerűen tekintsenek saját szépségükre
"A divat eszköz arra, hogy az otthonunkon kívül versenyezzünk az életben. Jobban tetszünk az embereknek, bár ők sem tudják, miért. Mindig jól reagálnak egy olyan személyre, akinek a külseje tetszik nekik." Változás volt a levegőben, és hirtelen berobbant a divat világába egy fiatal, bátor angol divattervező.
Ő volt Mary Quant, a kislány, aki nem akart felnőni, és főleg nem akart felnőttruhát hordani. Tőle kaptuk a miniszoknyát, a színes harisnyát és a csizmát, no meg azt az eszmét, hogy a fiataloknak soha és semmiképpen sem szabad öregnek látszaniuk. Amikor megkérdezték, hogy mi a divat jelentése és célja, Mary Quant egyértelmű választ adott: a szex. "A külső nemcsak a a ruhán múlik, hanem azon is, hogy valaki hogyan sminkeli magát, milyen frizurát visel, milyen harisnyát választ, hogyan jár és áll."
Twiggy, aki nélkül a modern nő megjelenése elképzelhetetlen lett volna
"Tizenhat évesen nevetséges, vézna kislány voltam, csupa szempilla és csupa láb. Aztán az emberek hirtelen azt kezdték mondogatni, hogy csodálatos vagyok. Azt hittem, megőrültek." Twiggy mindent megváltoztatott. Az ő nagyon kicsi méretei váltak a szépség ismérveivé a lányok számára, akik szerte a világon hasonlítani akartak rá. Ennek érdekében kimerítő és rendszerint haszontalan diétába kezdtek, nem számolva azzal a ténnyel, hogy Twiggy vékonysága természetes. Ez persze felhördülést váltott ki. Mégis népszerű volt, mert nő és lány, maszkulin és feminin, karcsúság és anorexia határán állt. Miközben a tinik átvetté stílusát, Twiggy már túltekintett a divaton és filmes karrierbe kezdett. "Hogy miért vonultam vissza? Azért, mert az ember nem lehet egész életében ruhaállvány."
Diana hercegnő, aki kivételes módon értelmezte a divatot
"Ne nevezzenek ikonnak, csak egy anya vagyok." Diana stílusa 1981-ben kötött házassága után lett kifinomultabb, részben a Vogue UK alkalmazottaitól kapott tanácsoknak köszönhetően.
Fokozatosan elhagyta a buggyos ujjakat és a ballonruhákat, sziluettje karcsúsodott, és a virágminta kezdte átadni a helyét az egyszerű árnyalatoknak. Napközben kosztümöt viselt cső alakú szoknyával, este pedig karcsúsított vonalú ruhákat. Rövid, rétegesen vágott haját világosabbra festette, és igazi női kalapokat hordott, amelyek előzőleg hosszú évekre eltűntek.
Ezeket a nőket halhatatlanná tette az, amit más nőknek adtak. Mindannyian elegáns, lázadó szellemek voltak, akik teljes életet éltek. Nemcsak saját koruk tekintett rájuk így, mi is ilyennek látjuk őket.
Forrás: Paola Saltari - A stílus királynői