Tanulási nehézséget előjelző tünetek

Egyre több gyermek érkezik hozzám magatartászavarral, vagy tanulási nehézséggel, amely elsősorban a jól ismert „diszeken” (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, diszprakszia) túl, a figyelem és koncentráció hiányában, motiválatlanságban jelentkezik. Sokuk a bipolaritás olyan jegyeit mutatják, amely komoly viselkedési problémákat hoz.
A tünet együttes gyakorisága emelkedik
Ezek a problémák a szorongó alkatú gyerekeknél a gyermekkori depresszió irányába mennek el, míg az inkább extrovertált gyerekek agresszívvé, később deviáns magatartásúakká válnak. Egyre többen már kisgyermekkorban produkálnak autisztikus tüneteket. A tünet együttes gyakorisága elképesztően gyorsan emelkedik, amerikai felmérések szerint 2000–ben 10.000:1 volt autista, ma 166:1 autista gyermeket diagnosztizálnak.
Ezt a radikális növekedést nem lehet pusztán genetikai okokkal magyarázni, mert genetikai alapokon egyetlen rendellenesség esetében sincs ilyen tendencia. Hasonló számadatokat találunk a diszlexia, diszgráfia, diszprakszia, figyelem – és magatartászavar, más szóval a tanulási nehézségek területén is. A kiváltó okok után számos orvos kutatócsoport nyomoz, az ő megfigyeléseikre és eredményeikre épít az MdDF módszer.
Széles spektrumú a tünetegyüttes
Számos esetleírás és kórlap átnézése után úgy látom, széles spektrumú tünetegyüttes rajzolódik ki minden gyermeknél, ami számos környezeti tényező által manifesztálódik pl. édes alapú táplálkozás (sok péksüteményt, édességet eszik a család stb.) befolyásolja GAPS megjelenését.
Ugyan tipikus kórképet nem tudok felállítani, mert abszolút egyedi a tünetek összekapcsolódása, de a vizsgálatok és a megfigyelések alapján világosan látszik, hogy a látszólag tünetmentes várandós időszak is a gyermek taníthatósága, készségterületeinek fejlődése szempontjából több ponton jelzésértékkel bír. Tehát, ha a terhesség 9 hónapja alatt például költözött a család, a kismamának vizsgaidőszaka volt, azaz az anya bármilyen – jelentéktelennek tűnő - stresszhelyzetnek volt kitéve, esetleg Candidagomba fertőzése volt, az is kihatással van a gyermek taníthatóságára és készségterületeinek fejlődésére. A problémamentes szülési protokoll mentén is vannak olyan tényezők, melyek a veszélyeztetett zónába tartozó gyermekeknél később tanulási – és vagy beilleszkedési problémát okozhatnak.
Tapasztalatom szerint, azok a gyerekek, akiknek szüleivel már a várandós időszakban, illetve a gyermek korai életszakaszában el tudjuk kezdeni a felkészülést a központunkban, magas rizikófaktorok mentén is elkerülik a diszlexia, diszgráfia, diszpraxia, hiperaktivitás, figyelemzavar, autizmus tüneteit.
Fotó: ourkids.net
Oldalak
